Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Helia csx

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har någon erfarenhet av detta sikte( bra dåligt?

Publicerat

Bra...hoppas jag ;) Nämligen beställt två st som kommer idag...tror inte det är någon större risk för 'grisen i säcken'. Har hört och läst enbart gott om dem...mkt bra ljustransmission, mkt bra synfält, fin skärpa över hela bilden. Som de flesta Helia skall dom ha en 'varm' färgton (ett lätt gulstick). Är ju bra pris/kampanj i nuläget...troligen inför att serien håller på att slussas ut...ersätts väl av nya Helia 5.

Jag får hem ett 1,1-4x24 med P-dot och ett 3-12x56 med #4...återkommer med egna erfarenheter vad det lider :)

Publicerat

Ärligt talat har jag aldrig träffat på någon som talat ned Helia eller som haft trubbel med dem, jag hade en 8x56 Super 2, dvs ståltubad och från stenåldern som frös i justeringen, efter ett samtal fick jag fixat så att den blev servad och lagad för den totala kostnaden av frakten. För att vara 40+ år gammalt var det siktet helt fantastiskt och lite sörjer jag att jag sålde det,

i dagsläget hade jag förmodligen haft mer insikt/känsla för att behålla det å andra sidan jag äger ett antal fenomenala tuber och ibland är det tilräckligt, Krall, grattis till bra köp, jag är säker på att du kommer att bli nöjd.

/Christian

Publicerat

Nått som jag inte fått riktigt klarhet i när man läser det som skrivs på denna och grannkanalen, är hur belysningen på CSX-modellerna står sig i dagsljus.

Den ska ju vara både dag- och nattbelyst likt Z Varipoint.

Om inte kanske CBX är ett alternativ (utan att ha värderat alla andra features på dessa två modeller..)

/Må

Publicerat

Jo...kanske det...där blir ju också valet mellan medförstorande eller icke medförstorande! CBX = medförstorande och enbart nattbelyst. CSX = icke medförst samt kombi dag/nattbelysning. De kostar lika mkt i nuläget, CSX snarare aningen billigare.

Blir spännande att se hur p-dotten på 1,1-4:an känns...tror det blir bra 'rent teoretiskt'...men man vet ju inte riktigt på riktigt förns man kikat genom siktet ;)

post-8252-0-66126300-1347442592_thumb.jp

Publicerat

Jahapp...första intryck...OTROLIGT BRA! Inte riiiktigt samma äckligt krispiga kontrast som i de motsvarande Zeiss Victory Varipoint jag haft...men...annars får Varipointarna smisk av CSX på flera viktiga punkter...

# Mkt bra skärpa...och ffa skarpa och distorsionsfria från kant till kant = helt plant skärpeplan (ej så på Varipoint som har viss kantoskärpa.

# Ljus och krispig siktbild när det mörknar på om kvällen (bra ljustransmission).

# Mindre tunnelseende på lägsta förstoring (=ytterst lite på Varipoint...men helt obefintligt på Kahles CSX).

# Bredare synfält än Varipoint....detta alltså trots att Kahles varken tunnlar eller uppvisar kantoskärpa (betyder att Kahles har en mycket lyckad optisk konstruktion av sitt okular).

Varipoint tar dock också hem några ronder...

# Extremt hög kontrast och naturtrogen färgåtergivning.

# Kahles har något sämre 'eye box' än Varipoint (men på intet sätt dåligt på Kahles...bara extremt bra på Varipoint).

# Fantastiskt 'släpp' av siktbilden = på Kahles syns en fetare svart rand av okularet runt siktbilden, medan Varipointbilden liksom 'hänger' i luften med en knappt skönjbar okularkant runt.

Slutsats: Bägge märkena är ypperliga sikten...men jag håller faktiskt Kahles CSX aningen högre än Zeiss Victory Varipoint...ffa pga det bredare synfältet, skärpan från kant till kant och den obefintliga tunnlingen på lägsta förstoring :)

Publicerat

Och hur var det med belysningen? Är det "fullvärdig" dagljusbelysning på CSX:en?

Är det nån skillnad i den bemärkelsen på modellerna i CSX?

Du får inte glömma VP:s riktmedel som på många sätt är överlägsna de flesta för jakt.. :wink::tongue:

mvh/Må

Publicerat

Belysningen på CSX var riktigt bra. På P-dot riktmedlet var det en ganska stor punkt jämförbar med VP:s punkt. #4 i 3-12:an hade en mindre punkt...uppskattningsvis ca halva storleken. Intensitet steglöst justerbar från fullt dagljusrött till svagaste svagt. Markering vid 'övergång' från nattljus till dagljusläge i skalan (mitt i skalan) genom att punkten blinkar några sekunder. Trevligt också att det medföljde ett extrabatteri som det finns plats för inuti en av justertornshattarna. Det är också en avancerad avstängningsautomatik på rödpunkten som reagerar på vinkel på bössan i flera lägen: horisontalt = alltid på, vertikalt = alltid av, däremellan = av efter 2 minuter. Denna automatik kan deaktiveras om så önskas. Det känns som de tänkt till en del vid designen, Österrikarna :D

Publicerat

P-dot ser ju riktigt mysigt ut, men varför har de endast de på så små objektiv? Kunde ju funnits någon på upp mot 40mm eller mer..

Publicerat

Dom resonerar kanske som så att det är ett rent drevjaktsriktmedel!? Ja, det kändes jättetrevlig faktiskt, snabbuppfattat, sidolinjerna känns bra för löpskotten.

Blev kalas med lillsiktet på 358:an! :biggrin:

PS! Ytterligare en liten skillnad mot VP 1,1-4x24...Kahles 1,1 är i stort sett en sann 1x...mer så än VP. DS!

post-8252-0-72854900-1347529779_thumb.jp

Publicerat

P-dot ser ju riktigt mysigt ut, men varför har de endast de på så små objektiv? Kunde ju funnits någon på upp mot 40mm eller mer..

Konsumetkraft! Maila till dem och tyck till! :smile:

/Må

Publicerat

Dom resonerar kanske som så att det är ett rent drevjaktsriktmedel!? Ja, det kändes jättetrevlig faktiskt, snabbuppfattat, sidolinjerna känns bra för löpskotten.

Blev kalas med lillsiktet på 358:an! :biggrin:

PS! Ytterligare en liten skillnad mot VP 1,1-4x24...Kahles 1,1 är i stort sett en sann 1x...mer så än VP. DS!

post-8252-0-72854900-1347529779_thumb.jp

Usch, det där ser inte bra ut.... :wink::biggrin:

/Må

Publicerat

Usch, det där ser inte bra ut.... :wink::biggrin:

/Må

Stål & trä...stål & trä...enda det skall finnas i en bössa! ;)

(...men jag har ju faktiskt beställt en McMillan-stock också till den... :sweat: )

Publicerat

Men du har lite alternativa montage/fästen? :)

I min enfald trodde jag att desssa inte skulle sträcka sig in över lådöppningen! :wink:

Nåväl, avund eller inte, det är en fin pang med god balans och väl anpassad optik, helt enkelt ljuvt att se.

/CHristian

Publicerat

Mjo...skitlösning enligt förståsigpåare med Sako kilbaser och Leupold QR...men det får duga...jag jagar inte mm-precision utan jag jagar skogens storvilt! ;)

Publicerat

en fråga angående helia multizero. Är dom lätta att skjuta och ställa in eller måste man vara en "skjutnörnd" för att förstå sig på?

Publicerat

Om man kan knyta skor kan man fixa det.

-- Mats