Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikon Coolpix AW100

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har bestämt mig för en kamera då det alltid är lika tråkigt att inte fånga sina naturupplevelser på bild :(

Har spanat in denna kamera sen den kom ut och nu kostar den bara 2090kr! Den är vattentät upp till 10m och stöttålig 16mp 5xzoom mm

Den verkar ha bra betyg överallt.

Är det någon som har en sådan kamera? Är ni nöjd med den?

Mvh Adam E

http://www.pixmania.se/se/se/11200829/art/nikon/coolpix-aw100-kamouflagef.html#pix-review

Publicerat

Har en coolpix som är snart 10 år gammal. Tar bra ute/naturbilder men värdelös att fota med innomhus. Nu går ju teknologin oftast framåt och tur är väl det.

Är faktiskt riktigt sugen på en AW100 och hade jag inte min gammla coolpix skulle jag köpa en sådan. Gillar det kompakta formatet. Suveränt i jaktryggsäcken.

Publicerat

Ingen fotograf men kompakt kameror tar trista bilder, man ser vad det kan föreställa, jag tyckte min kamera tog hyfsade bilder, tills en kollega med fotointresse började visa bilder och vilken skillnad på djup och återskapande av vad man sett.

Mitt råd köp en större, jag har en 6000 som hänger med konstant vill du ta bra bilder då är det en systemkamera du ska ha.

Publicerat

Använder en Olympus XZ-1 då den är smidig och liten samt tar bra bilder. kan bli jobbigt att kånka på en SLR kamera i skogen under jakt.

Publicerat
  • Författare

Ingen fotograf men kompakt kameror tar trista bilder, man ser vad det kan föreställa, jag tyckte min kamera tog hyfsade bilder, tills en kollega med fotointresse började visa bilder och vilken skillnad på djup och återskapande av vad man sett.

Mitt råd köp en större, jag har en 6000 som hänger med konstant vill du ta bra bilder då är det en systemkamera du ska ha.

Jo men en systemkamera vill jag inte gå och kånka med. För jag vet hur känsliga dom är mot väder då min kusin nyss investerat en Canon eos under runt 10000kr.

Man får ju bättre med en AW100 16mp än en mobilkamera med 5mp. Och en kompakt kamera är ju mindre.

Och jag vet att det inte går att jämföra bildkvaliteten mellan en kompaktt och en system.

Publicerat

Jodå, det går men då blir den lite större, tex Fuji x100, Nikon V-1 eller Canon GX-1.<br /><br />Vattentäthet är en bra grej, men räkna inte med den bästa bildkvaliteten då optiken blir liten och ljussvag.

Publicerat

Jo men en systemkamera vill jag inte gå och kånka med. För jag vet hur känsliga dom är mot väder då min kusin nyss investerat en Canon eos under runt 10000kr.

Man får ju bättre med en AW100 16mp än en mobilkamera med 5mp. Och en kompakt kamera är ju mindre.

Och jag vet att det inte går att jämföra bildkvaliteten mellan en kompaktt och en system.

Förstår att en systemkamera är för jobbig att släpa på, det är en sån här jag har, tar betydligt bättre bilder än en ren fickkamera, men inte värst mycket plats, jag har min i bältet, eller i ryggsäcken!

Haft ett par fickkameror och hur många pixlar man har så får man inte det djup eller kontrast i bilderna som man önskar!

Kolla in den här, ska vara 2 generationer nyare

Publicerat
  • Författare

Förstår att en systemkamera är för jobbig att släpa på, det är en sån här jag har, tar betydligt bättre bilder än en ren fickkamera, men inte värst mycket plats, jag har min i bältet, eller i ryggsäcken!

Haft ett par fickkameror och hur många pixlar man har så får man inte det djup eller kontrast i bilderna som man önskar!

Kolla in den här, ska vara 2 generationer nyare

Kommer bara till kategorin digitalkameror :/

Bridge kameror tar ju bra bilder och man kan hitta väldigt billiga såna, http://www.pixmania.se/se/se/12631519/art/fujifilm/finepix-sl245-svart.html

Denna hade det isf blivit, dock inte vattentät och lite klumpig men satt igår och kikade på forum där folk var nöjda och att den var absolut värt pengarna. Lite tveksam om fabrikatet då jag inte har nån egen erfarenhet av den.

Publicerat

Kommer bara till kategorin digitalkameror :/

Bridge kameror tar ju bra bilder och man kan hitta väldigt billiga såna, http://www.pixmania....l245-svart.html

Denna hade det isf blivit, dock inte vattentät och lite klumpig men satt igår och kikade på forum där folk var nöjda och att den var absolut värt pengarna. Lite tveksam om fabrikatet då jag inte har nån egen erfarenhet av den.

Det där vart ju bra :sad:

Sök på nikon coolpix 7100 och de har släppt en nu som heter 7700, för att se den jag har gå in på utgågende modeller den heter 6000

• 1 month later...
Publicerat

Kör coolpix 5100 själv. Inte använt så mkt men än så länge är jag sjukt nöjd. Br med 42ggr zoom oxå. Ger härliga närbilder gör det!