Publicerat September 14, 201213 yr Har i skolan skogsbruk me vår jaktlärare, hade artkänne dom (träd) och vi pratade lite om ek, så frågade han hur många kilo ekollon tror ni en ek med 30cm dimeter i brösthöjd pruducerar, ingen gissade rätt 3-400 kg på ett år, och ALLA djur äter utom räv och varg äter ekollon, Så hur mycket pruducerar då inte en riktigt fin ek? funderar på att röja fram lite ekar i skogen nu. vart triv eken bäst och hur tyvker ni jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt med eken och dess "viltvård"?
Publicerat September 14, 201213 yr Har i skolan skogsbruk me vår jaktlärare, hade artkänne dom (träd) och vi pratade lite om ek, så frågade han hur många kilo ekollon tror ni en ek med 30cm dimeter i brösthöjd pruducerar, ingen gissade rätt 3-400 kg på ett år, och ALLA djur äter utom räv och varg äter ekollon, Så hur mycket pruducerar då inte en riktigt fin ek? funderar på att röja fram lite ekar i skogen nu. vart triv eken bäst och hur tyvker ni jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt med eken och dess "viltvård"? Eken trivs bäst i ekbackar
Publicerat September 14, 201213 yr Vi har massvis med ekar som är enorma, men ger dom inga ollon spelar det ingen roll...
Publicerat September 14, 201213 yr Näringsrik jord och Soligt vill dom ha... Men beroende på så kanske det inte är någon större ide att ta fram dem... Ekplantor är också godis för väldigt många djur, så risken för onödigt arbete är stor... Finns det bara småplantor och inga stora så betyder det att dom bara blir uppkäkade år efter år... Stängsla in är väl vad som kan göras, men det kanske inte är ett alternativ...
Publicerat September 15, 201213 yr Författare Biologi och mångbruk av skog tror jag det ä han har sedan jakt då, Joha
Publicerat September 15, 201213 yr Eken gillar utrymme. Ekar kvävs ihjäl om det är för trångt, granar brukar vara bra på att döda ekar. Rensa med en 10 meters diameter runt eken så trivs den bra. Mvh // Johannes