Publicerat Juni 22, 200619 yr Min far och jag har hand om skyddsjakten i trakten, och i måndags blev jag upp ringd angående en grävling som bodde mitt inne i ett samhälle här omkring och tomt ägarna ville bli av med den omgående då deras hundar var som galna på grävlingen. Så på måndags eftermiddag var jag där och riggade en fälla, men ingen grävling varken tisdag eller onsdag så vi fick avliva den på plats och som tur är hade jag hunden med annars hade jag inte fått ut den efter skottet.
Publicerat Juni 23, 200619 yr grattis till grävsvinet plocka fler sån där grävsvin dom är bara onytiga far kåster ::)LO.pälshandlaren
Publicerat Juni 23, 200619 yr grattis till grävsvinet plocka fler sån där grävsvin dom är bara onytiga far kåster ::)LO.pälshandlaren Ja inne i samhället har dom i vart fall inte att göra, dessutom hade den skabb så det var ju en välgärning att ta bort den .
Publicerat Juni 25, 200619 yr Ja inne i samhället har dom i vart fall inte att göra, dessutom hade den skabb så det var ju en välgärning att ta bort den . Skabb? Hur såg du det? Det folk oftast tror är skabb på grävlingar är oftast skador från slagsmål, grävlingen drabbas tydligen inte av t.ex. rävskabb.
Publicerat Juni 25, 200619 yr Skabb? Hur såg du det? Grävlingen hade ingen päls från svansroten och 10cm ( 10x10 cm ) framåt, det såg ut som den hade kliat sig mot något och var mycket likt en skabb angripen räv.Jag har aldrig varit med om detta förut och ifrågasatte det själv och fick då tillsvar att det var skabb? men jag är inte alls säker...
Publicerat Juni 26, 200619 yr Grävlingen hade ingen päls från svansroten och 10cm ( 10x10 cm ) framåt, det såg ut som den hade kliat sig mot något och var mycket likt en skabb angripen räv.Jag har aldrig varit med om detta förut och ifrågasatte det själv och fick då tillsvar att det var skabb? men jag är inte alls säker... Jag sköt en i höstas som såg ut som du beskriver, jag var helt säker på att det var skabb, hundarna tvättades med såpa och det var frid och fröjd. Efteråt blev jag lite nyfiken på det där eftersom jag inte sett det förut och kollade upp det. Efter vad jag kunde förstå så drabbas de tydligen inte av rävskabb något som gjorde mig förvånad! Har för mig att det var ett rep. om grävling i senaste Svensk jakt där de tog upp ämnet, någon som läst och vet hur det ligger till?
Publicerat Juni 26, 200619 yr Perra Har hört samma som du att det oftast är sviter efter slagsmål och att de inte får rävskabb.
Publicerat Juni 27, 200619 yr Jag tycker då det ser ut som "skabb". Inte kan väl svansen se ut så där efter ett slagsmål? ??? // "TB"
Publicerat Juni 27, 200619 yr en grävling får inte skabb det är som dom har fått stryk jag har tagit många sådana grävlinga en del har knappt haft hår över nacken och bak vid svans roten
Publicerat Juni 27, 200619 yr Jag tycker då det ser ut som "skabb". Inte kan väl svansen se ut så där efter ett slagsmål? ???// "TB" Det du ser på bilden är nog hunden ben grävlingens svans syns inte på bilden.
Publicerat Juni 28, 200619 yr HAHA ;D. Fan vad smart jag är då=). Man kan ju nästan tro att jag är KASS!!. Men så är inte fallet . Alla gör misstag. Tyckte den såg lite lång ut