Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gästjägare älgjakt

Featured Replies

Publicerat

Hej

NU har jag äntligen fått upp ögonen på jaktledaren (farsan) ang minskande deltagande på älgjakten.

Det är som på så många andra håll att jägarna börjat svika av naturliga orsaker.

Vi började idag diskutera lite ang gästjägare.

Då vi innan bara haft enstaka gäster så finns inget inarbetat sätt eller för den delen några vettiga krav/regler.

Tanken är att ett minimikrav ska vara någon form av skyttebevis, älgmärket el i mitt tycke minst brons.

Några enkla regler gällande uppförande, vapenhantering, mm

Minst ett par arb dagar där gästerna medverkar för att lära känna varandra och på så viss bilda sig en uppfattning om vem man har att göra med.

Numrera alla pass och föra in dem på en vettig karta, idag handritade kartor där alla känner till pass och förb skjutriktningar.

Så långt har jag tänkt hittills men jag skulle vilja ha lite synpunkter och förslag på hur man kan gå till väga.

Hur gör ni i ert lag?

David

Publicerat

Då kan de väl lika gärna bli medlemmar i erat jaktlag? :)

Publicerat

Brukar ha ett PM som de alla får ett ex av och frågor kan man ta direkt, kontroll av jaktkort, licens, försäkring och skjutintyg, en karta är ju inte dumt att ha med passen inlagda.

Genomgång innan jakten vad ni ska jaga och vilka djur som är tillåtna att skjuta!

Publicerat

Hos oss är gäster just gäst

er.

Samma krav och regler för dem som för medlemmarna i laget. Alla hjälps åt med jakten och att ta hand om eventuellt byte efteråt.

Och så är det i de fyra älglagen jag brukar jaga i.

Publicerat
  • Författare

Ja detta är ju något som ska gälla för alla, inte bara gäster.

Jag har tidigare försökt införa skjutkrav men har då blivit avfärdad omgående med motivationen att vi inte kan utesluta någon om de inte klarar kraven.

Idioti...

Anledningen att jag frågar är att det kanske går lättare att få igenom nu när vi börjar bli beroende av att ta in jaktgäster för att öht kunna jaga.

David

Publicerat

Organisationen innan jakten är viktig. PM är bra. Inom laget har vi 3 tillfällen med skytteträning men inga skyttekrav på gästerna. De som vill ta med gäster brukar känna de som bjuds med och således blir de en garanti för säkerhet osv. Om någon gäst missköter sig brukar de inte bli medbjudna vid fler tillfällen.

För att det inte ska bli för många gäster ska detta redovisas i förväg, vilket inte alltid lyckas. :sad: Ordinarie i jaktlaget ska också meddela vilket inte heller alltid lyckas. :sad:

Bockjakten är inte till för gäster då det inte finns underlag till så många samt premiären på hundsläppet brukar vi också hålla inom laget.

Publicerat

Vi har ett Pm där alla som ska jaga ska skriva under alla ska vara med på den oblagitoriska skjutningen. Vi har inga Gästjägare under Älgjakten. För at få jaga Älg hos oss måste man vara medlem i Viltvårdsområdet, antingen genom att bo i Byn eller arendera mark.

Publicerat
  • Författare

Detta gäller enbart älgjakt då vi inte har gemensam småviltsjakt utan bara ÄSO.

Ska försöka få igenom krav på minst älgmärket gällande alla som ska jaga.

Möte på lördag, får se hur det slutar.

Det där med PM ska jag ta med mig, bra lösning...

David

• 4 weeks later...
Publicerat

Här är en form av PM!

pm.doc