Publicerat September 16, 201213 yr Det var egentligen tänkt att jag skulle köpa färdigt camoställ närmare bestämt ett asat 3d ställ. Men eftersom jag inte har riktigt råd med det så tänkte jag försöka på mig att bygga ett. Egentligen så skiljer sig inte min tanke mot andra har konstruerat liknande saker men min tanke är att jag skall kunna byta camouflaget efter årstid (grönt/vitt). Dräkten är främst tänkt för att användas vid stationär jakt, men den skall självklart gå att röra sig i nästintill ljudlöst. Utifrån att jag ville kunna byta camouflage så funderade jag först hur jag ska fästa fast det och fann att det nog får bli en kombination av knappar och kardborre. Knappar kan fästa upp de större tygstyckena medan kardborre får duga där det är sådana vinklar som gör det opraktiskt med knappar. Jag tog en gammal tjocktröja och arbetsbyxor, båda svarta, taken är inte att du skall vara svarta men får vara det inledningsvis. Jag lutar att senare färga det brun/beige eftersom det är en lämplig kombination mellan vitt och grönt. Tröjan jag använder mig av har ingen huva vilket skapar starka konturer av mig, så min tanke är att fäst en tunnare sjal motsv. högt på ryggen som jag kan lägga över mitt huvud och vidare över kikarsiktet. Den är såpass tunn att jag kan se igenom den även om det inte är så jag har tänkt att använda den. Det jag använder mig av hittills är: Jutesäckar Knappar Gamla kläder Först började jag mäta ut på tröjan vilken längd jag skulle behöva, ju längre stycke jute man använder ju glesare blir det mellan trådarna längst ner. Därefter använde jag en gammal julduk för att fästa jute-tyget på, annars hade de vertikala trådarna lossnat. Det är ett jädra arbete att få loss de horisontella trådarna men mina tanke är att återanvända dom på sjalen som ska täcka huvudet.
Publicerat September 16, 201213 yr varför inte ta en tunnare mössa och fästa ett finmaskat nät i den för att ha som bas till huvudet ??
Publicerat September 16, 201213 yr Författare Jag är inte riktigt klar med hur jag har tänkt mig huvudet, men det lutar åt ditt förslag. För visst ska det finnas ett camouflage även utan sjalen, som främst är tänkt att användas vid stationär jakt. varför inte ta en tunnare mössa och fästa ett finmaskat nät i den för att ha som bas till huvudet ??
Publicerat September 17, 201213 yr Intressant projekt. Det kommer jag att följa. Själv har jag idéer på en annan typ av 3Dcammoplagg som jag kanske sätter igång med i slutet av mars eller så.....
Publicerat September 17, 201213 yr Författare Intressant projekt. Det kommer jag att följa. Själv har jag idéer på en annan typ av 3Dcammoplagg som jag kanske sätter igång med i slutet av mars eller så..... Vad kul att du tycker det verkar intressant. Jag vet inte om jag skulle kalla det 3D, men vi får se hur bra det blir helt enkelt. Min tanke är att limma fast de lösa trådarna på sjalen, är det någon som har erfarenhet av biltemas textillim? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Textillim-36244/
Publicerat September 17, 201213 yr vetefan om limma är den bästa lösningen nog bättre med tunt nät och knyta fast det blir terapiarbete men håller nog bättre
Publicerat September 17, 201213 yr Det finns ett par grabbar som verkligen vet att nyttja dessa saker och som även vet att köpa rätt prylar, nu tror jag säkert att man kan komma långt på egen hand men jag skulle inte vara rädd för att låna av denna design, När det sedan gäller användningen av dessa så är det kul att titta på dessa grabbars användning av Lycka till med din design, det jag åstadkom under en sommar blev en ghillie poncho som jag idag inser är en bra idé men för klent byggd och därtil så enormt sjukt varm att det är svårt att förklara. /Christian
Publicerat September 18, 201213 yr Författare vetefan om limma är den bästa lösningen nog bättre med tunt nät och knyta fast det blir terapiarbete men håller nog bättre Jag ska testa och se hur limmet funkar, annars får jag testa med nät. Det finns ett par grabbar som verkligen vet att nyttja dessa saker och som även vet att köpa rätt prylar, nu tror jag säkert att man kan komma långt på egen hand men jag skulle inte vara rädd för att låna av denna design, När det sedan gäller användningen av dessa så är det kul att titta på dessa grabbars användning av Lycka till med din design, det jag åstadkom under en sommar blev en ghillie poncho som jag idag inser är en bra idé men för klent byggd och därtil så enormt sjukt varm att det är svårt att förklara. /Christian Tack för länkarna, jag ska kika närmare på deras design och uppbyggnad.
Publicerat September 18, 201213 yr Författare Här kommer lite bilder på hur det ser ut i dagsläget. Om vi börjar med ryggen så är tanken att ev ska till mer jute kring kragen. Fast det beror på hur mycket juten från huvudet kommer camouflera. Framsidan är långt ifrån klar och min tanke är att det blir delar av jute på varsin sida av dragkedjan. Axelpartiet är jag nöjd med och det skall självklart bli mer jute längre ut på armarna. Det som tar längst tid är att dra ut att horisontella trådar från juten, på bilderna är det 4 lager juteväv vilket jag tycker verkar tillräckligt. Det gör sig mer rättvist när tröjan och juten är färgad i rätt nyans.
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Författare Nu har det stått still en del pga. manlig förkylning(den värsta sorten alltså ), skolarbete och jakt. Efter jag har använt stansen till knappar fel så den har blivit slö behöver jag köpa en håltagningstång, vilket visserligen inte är dyrt men helt onödigt. Nu är höger arm nästan klar, den skall bara fästas med knappar. Det ger ju ett intryck om hur det kommer se ut när allt är klart. Det är alltså vänster arm kvar och nedre delen av ryggen, samt delar av framsidan. Sedan är ju ett par byxor som ska bli klara också, men där är färre vinklar att ta hänsyn till och går förhoppningsvis snabbare. Kommer ni några förslag eller funderingar så ta gärna upp det i tråden.
Publicerat Oktober 4, 201213 yr Författare Idag kom jag lite längre med tröjan och ena sidan är klar. På baksidan ska jag sätta ett stycke säckväv som hänger ner över rumpan men även byxorna ska ha kompleterande säckväv.