Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med prisvärd dator!

Featured Replies

Publicerat

Hej!. Kollar runt efter en ny dator nu då min gamla börjar ge sig. Har haft den sedan -04 så det har ju hänt lite sedan dess..... haha.

Kollar efter en bra bärbar som är bra kräm i. Den ska ju helst klara att spela i HD-kvalle och flyta på oavsett om man kör tunga saker. Ska väll egentligen inte spela massa spel men har kollat på speldatorer just för att de har bra grafik och bra processor i sig just för att klara mycket.

Har kollar runt lite själv och hittat följande:

http://www.dustinhome.se/product/5010643130/sony-vaio-f24p-ci7-2-2-8gb-640-16-4-w7hp-black/#intcmp=productbox_startpage_datorer

Är denna ett prisvärt alternativ? Tycker spec ser mycket bra ut och priset är väll inte uppe bland molnen??

Har någon annan ett bra prisvärt alternativ att tipsa om så lägg gärna upp det. :D

vet att det finns ju några datanördar som kan detta på djupet så kom igen och risa/rosa nu!! :D

Publicerat

Den där ska du nog klara dig på ett tag :wink:

Publicerat
  • Författare

Tycker det med... eftersom jag sitter på en enkelkärning amd och 1,5 i ram och ett grafikkort som inte skall nämnas och en skärm från tiden med windows 95 så ser jag detta som ett bra upköp. :-)

Publicerat

Ja, den där kommer du att klara dig med i flera år framåt ;) Sitter själv på en andra generationens Intel Core 2 Quad och den hänger forfarande med allt det senaste. Och den har ändå sex år på nacken :P

Publicerat

Ja den där duger bra till det du specifierade, jag själv är svag för HP och köpte för ett år sedan en DV7-någonting-någonting. Med ungefär samma specifikationer som den där, förutom ett lite vassare grafikkort, men det var enbart eftersom jag emellanåt sätter mig och spelar lite.

Med det sagt så tycker nog jag att du ska kolla lite mer "mjuka" funktioner om du nu ska sitta vid den mycket. T.ex. usb2/usb3, placering av portar/kontakter. (Det är faktiskt fruktansvärt irriterande när mussladden trasslar in sig i strömsladden för att den av någon anlednig sitter på sidan av datorn i stället för bakom...) Om musplattan har scrollfunktion (Nej, alla datorer har faktiskt inte det...)

HDMI in/ut om du ska använda den som blurayspelare. Anslutning för hörlurar/headset etc. etc. Det är rätt mycket som man gärna kommer på efter att man suttit med burken ett tag och detta beror ju på hur du ska använda den, jag brukar sitta i soffan med hörlurar på för att inte störa frugans tv-tittande i onödan...

Nu vet jag ju inte var du bor, men jag brukar faktiskt rekommendera folk att åka och känna på datorn om det finns möjlighet. (Media markt i närheten kanske?) Jag menar, det är ju ingen som sänker x antal tusen i en studsare/hagelbock utan att ha känt på den först och gärna provskjutit också, men hemelektronik är av någon anledning annorlunda.

/Patrik

Publicerat

Med det sagt så tycker nog jag att du ska kolla lite mer "mjuka" funktioner om du nu ska sitta vid den mycket. T.ex. usb2/usb3, placering av portar/kontakter. (Det är faktiskt fruktansvärt irriterande när mussladden trasslar in sig i strömsladden för att den av någon anlednig sitter på sidan av datorn i stället för bakom...) Om musplattan har scrollfunktion (Nej, alla datorer har faktiskt inte det...)

HDMI in/ut om du ska använda den som blurayspelare. Anslutning för hörlurar/headset etc. etc.

/Patrik

Efter att varit IT tekniker i ett antal år, så förvånas jag fortfarande över hur "hemma" modellerna har kontakterna konstigt placerade och utan eftertanke känns det som. De datorer mer inriktade mot företag har en helt annan tanke bakom var och hur man placerar sina kontakter. Så Patriks råd att klämma och känna var inte dumt, ta det till dig!!

I min värld ska aldrig strömmatningen sitta på sidan av datorn, utan på baksidan och inte i ett hörn heller utan ett par cm in minst. Annars tar den mycket stryk, och många är de datorer som får bekymmer med de kontakterna... Jag har lagat och dömt ut flertal pga trasiga kontakter för strömmatningen.

Publicerat

I min värld sitter strömmatningen med en magnetkontakt och inte med bylsiga rundkontakter som förstörs och blir glappa, när de inte rätt och slätt är ivägen...

Publicerat
  • Författare

det låter ju bra detta. blir nog att beställa senare under dagen!