Publicerat September 17, 201213 yr http://www.blocket.se/sodermanland/Aya_Side_by_side__12_70_42697154.htm?ca=15&w=3 har just fixat examen. och vill ha en bock och en svs e detta en att kolla på?
Publicerat September 17, 201213 yr Titta är det alltid värt, men det är ingen no4. Priset är mycket högt förmodellen, även om skicket ser bra ut. T
Publicerat September 17, 201213 yr Författare okej tack för svar den va lite snyggare än den på blocket ^^
Publicerat September 19, 201213 yr hur kommer det sig att dom är så dyra nya tappar mycket i pris ser det utt som
Publicerat September 19, 201213 yr hur kommer det sig att dom är så dyra nya tappar mycket i pris ser det utt som Finns flera skäl..... 1 Om du jämför priset med en No4 så är den i annonsen INTE en No4, det är en 108, av enklaste snitt.... En no4 är topmodellen av boxlåsen från AyA, en 108 i det utförandet är "i andra änden" 2 AyA har liksom de andra spanjorerna mer och mer gått över till premiumproduktion de senaste 10-12 åren - den billiga volymproduktionen görs i dag i turkiet, så en modern AyA i dag är mycket bättre än det billiga junk som såldes i Sverige på 60 och 70-talet - givet samma modell, jämför du sedan junket med premiumproduktionen så blir skillnaden större.... 3 de svenska importörerna som köpte in på 60 och 70-talet prutade gärna, och AyA sålde sig gärna till prostitution - resultat: att en AyA såld i Sverige ofta är jäkligt mycket sämre än en såld i Tyskland eller England samma modell och utförande. Just denna modellen - 108 kallas ibland för SauerAyA (de såldes genom Sauer som ersättning för deras m/8 och är graverade SauerAyA), fast de SauerAyA jag har sett har varit betydligt roligare iihopkomna än de 108 man vanligen hittar i Sverige. 4 Spanien var under många år isolerat i europa under Francoregimen vilekt gjorde att de persiodvis hade handelsembargo mot sig vilket resulterade i stålbrist, ett av de länder som tidigast öppnade för handel med Spanien var Sverige förvånande nog - trots socialdemokratisk retorik - så man gjorde bössor av det man kom över och sålde billigt då man behövde utländskt kapital, mycket av dessa bössor i "rostigt blötstål" hamnade i Sverige med ett skrattretande lågt rykte som följd. Så givet dessa 4 orsaker skulle jag säga att den i annonsen var billig en gång, och den ska säljas ännu billigare nu. En AyA är snorbillig i Sverige generellt sett. En no1 kostar kanske runt 30 000 i Sverige, utomlands uppemot det tredubbla..... Frågar ni mig så är en beggad no1 eller no2 bland det förmodligen mest prisvärda man kan köpa i dag i prisklassen knappa 20 000kr till strax över 30 000kr, kosta på den en ny kolv och ni får en bössa som ni annars måste hosta upp långt över 50-60 000 resp 100 000 för. Men skit i deras billiga boxlåsare om ni inte vet vad ni ska leta efter, maken till mög får man som regel leta efter. Sannolikheten att man ska hitta en bra no4 i Sverige är mikroskopisk, det har inte sålts speciellt många bra AyA boxlåsare i Sverige - än färre no4, det mesta vi ser här är Hunters Gun eller Iberia och några 107/108. Vi begriper oss generellt sett inte på bra hagelbössor i det här landet så det är ganska logiskt att det är så. Det har sålts kopiösa mängder belgisk och spanskt svs-skrot i det här landet, drivor av italienskt bockskräp och det säljs kopiösa mängder turkiskt skit i alla utföranden numera. Vi är inte ett land som prioriterar hagelpangarna direkt....... Den vill studera AyA's modeller genom åren kan titta här: http://www.shotguns.se/html/aya.html det finns tre perioder: innan DIARM, DIARM och efter DIARM..... Och en nummerliggare så ni kan datera dem med. Det finns en artikel i Vapentidningen för den som vill ha "the full story". Jag skulle inte byta ut min Holland&Holland mot en AyA, men skulle på intet vis förakta att ha en no1 eller no2 stockad efter mina mått. /T
Publicerat September 19, 201213 yr Har för mig att polarns Aya på bilden ovan är en mod Guldman Sherwood, enligt artikeln i VT tidigare. Oavsett har den en speciell känsla helt klart. mvh/Må
Publicerat September 19, 201213 yr Har för mig att polarns Aya på bilden ovan är en mod Guldman Sherwood, enligt artikeln i VT tidigare. Oavsett har den en speciell känsla helt klart. mvh/Må Japp det ser ut att stämma med en XXV/SL som modellen egentligen heter. En trevlig kopia på Robert Churchills XXV. /T
Publicerat September 19, 201213 yr Grottat lite till i frågan, det är ingen 108 ens, det är en 106 med lite gravyr - 98% sannolikhet för att den är en Vapendepoten hammerless nr301 kallad AyA De Lux dvs en 106 med gravyr. Den vanliga 106 kallade Vapendepoten för AyA Kingsman Orginal. /T