Publicerat September 17, 201213 yr Detta är en populär post. Då så, efter att min far bjudit in så kom jag att i söndags medverka under en liten impromptu vildsvinsjakt, om därav blev intet, men på pass och efter en stund kom jag att få sällskap av en sparvhök som likt en messerschmidt störtade fram mellan träden, helt klart påställd och i jaktmode, på den för mig uppfattade tredje vändan hörde jag som en ett halvhögt lite fuktig ljud och sedan en koltrast som började att pipa gällt. Den gråa jaktpiloten landade mindre än 8 meter från mig på den skogsbilväg där jag passade av, under vad jag helt felaktigt och väldigt romantiserat kommer att kalla för ett tyst samförstånd efter att höken sett mig och godkänt min närvaro, så delade vi en måltid, han åt med otrolig effektivtet och jag tittade på. Känslan när höken efter 3-4 min flög vidare, fortfarande med trasten i klorna var att jag som jägare, står mig ganska slätt mot höken och att ödmjukhet, något som inte är min starka sida var motiverat för resten av dagen. För att skaka av mig en händelselös vildsvinsjakt övergick jag till att decimera fulfågelstammen runt hus och hem på gården, det blev några skjutna och sedan kom en liten för mig rolig surprise och för våra hästar/hagar mindre bra sådan, vi har fått kaniner, inte en, många... Efter ett lite rådslag inom familjen är det numera stående order på att det skall skjutas kaniner som är i hagarna men i övrigt skall dessa vara fredade. Just det, vi fick en dovkalv också för en vecka sedan, mjölkbilen klapp den över bakbenen och ryggen fick en smäll, så vid eftersöket fann man den en bit in på familjens mark. /Christian
Publicerat September 18, 201213 yr Trevlig upplevelse Christian! Ibland får man "bara" en naturupplevelse med sig hem men det är något jag lärt mig uppskatta mer. Det har nu gått så långt att jag ibland känner ett behov att komma ut i grönskan. Sparvhökar är riktigt häftiga och jag är lite avundsjuk på din upplevelse. Har sett något liknande fast inne i Kristianstad i en liten park. Kampen slutade under en parkerad bil den gången. Grattis till kaninerna! Trist för hästarna bara. Kaninhål och hästben är ingen bra kombination. Din agenda är säkert smockfull, men likväl känner jag att vi borde sammanstråla. Efter 1:a Oktober kan vi ta en dovsittning på min nya mark om du känner dig manad!? /M
Publicerat September 18, 201213 yr Författare Tjohoooo det är klart att vi skall göra en sammantrålning, angendan ser ut som kattskit, bokstavligen men det är en regelbunden sådan, efter månadsskiftet till oktober är det fredag tom måndagar i Malmö och övrigt så är jag i 08:a land. Jupp ninisar bland hästarna är obra så där blir det en riktad insats... /CHristian
Publicerat September 18, 201213 yr Jupp ninisar bland hästarna är obra så där blir det en riktad insats... Du jag känner en kille som kan lösa det där problemet åt er Skitskoj! det där är ju typ sånt som alla önskar sig men aldrig händer. Förvalta dom små delikata grytbitarna väl /Mike
Publicerat September 18, 201213 yr Härlig upplevelse med höken. Niner kan väl lämpligast decimeras med en luftbössa med tanke på hästarna, Jag vet en som snart har licens (förhoppningsvis) på en dylik. Är inga hästar i närheten så är det inte mycket som slår en jakt med iller o hagelbössa.
Publicerat September 18, 201213 yr Författare Roger- Det skulle iofs kunna vara ett trevligt sätt att testa din pang på, jag måste nog även för egen hand analysera närmare hur bra det går med min kvadd, tror att det skall vara möjligt med enbart skallskott ut till i varje fall 45 meter, ett mer ärligt svar är att jag kommer att göra en kvällsinventering med lampa och sen får jag ha en litet pow-ow med far för att bestämma var vi skall spara på dem och var det skall skjutas. /Christian
Publicerat September 18, 201213 yr Rent tekniskt tror jag du och kvadden presterar skallskott på betydligt längre håll än så, låt vara att 22lr kanske inte är optimal för de längre hållen. Sen är det alltid en skillnad mellan att kunna och att göra fast det behöver man knappast säga till dig För att kanske hålla sig OT för en gångs skull så är rovfåglar en mäktig upplevelse. Att få en sån närkontakt under så pass lång tid är en ynnest!