Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Törs jag?

Featured Replies

Publicerat

Har nu testat att köra ett par .308 hylsor genom helkalibreringsverktyget för .243:an...nog gick det bra, MEN det blev en krage eller vad man nu kan kalla det på hylsbröstet...törs man använda hylsan iallafall?...försvinner "kragen" efter första gången man skjutit med hylsan?....en sak till, en hylsa (norma) blev ca 1mm kortare än en standard 243 hylsa (den också Norma), och ytterligare en hylsa (speer förnicklad) blev bara aningen krotare än standard...törs man skjuta med dom ändå?

på bilderna syns kragen och att hylsorna är kortare...standard .243 hylsa är längst till vänster på samtliga bilder.

/Fredde

post-202-1151086222_thumb.jpg

post-33-1151086222_thumb.jpg

Publicerat

Skjut på du, det blir samma krage för mig när jag kalibrerar om 30-06 till 6,5-06.

Den är borta efter första smällen.

Publicerat
  • Författare
Skjut på du, det blir samma krage för mig när jag kalibrerar om 30-06 till 6,5-06.

Den är borta efter första smällen.

Perfekt...tack ska du ha :)...

föresten länden på hylsan spelar ingen roll så länge den inte är för lång...eller?

Publicerat
  • Författare

ähhhh...det sket sig...testade med en tomhylsa och den gick inte in helt i patronläget :'(...Ruger har gjort ett nog så tight patronläge ;)...jag kunde inte få in slutstycket helt (saknades ca 5mm) och således helt omöjligt att "vika ner" slutstycks handtaget...synd, trodde jag hittat ett sätt att få tag i billiga hylsor...

Publicerat

Men nog faen borde det gå...

Skruva ner verktyget ett varv till vettja  ;)... Eller skaffa ett lee helkalibrering. Har ett rcbs och ett lee men lee-verktyget kalibrerar hårdare

Publicerat
  • Författare
Men nog faen borde det gå...

Skruva ner verktyget ett varv till vettja  ;)... Eller skaffa ett lee helkalibrering. Har ett rcbs och ett lee men lee-verktyget kalibrerar hårdare

jo jag har ett lee...hur gör man för att skruva ner den?...

annars kan man ju ta till släggan 8)...då ska det gå ;D

Publicerat

Ge inte upp, drabbas av det där när jag helkalibrerar ibland. Jag gör då som Pite säger, skruvar upp verktyget ytterligare så det tar tvärstopp när man för ned handtaget. Därefter går hylsorna i fint!

Jag har en RCBS press och Hornady verktyg men jag minns att detta funkade även i Lee verktygen som jag använde tidigare..

Mvh!

Publicerat

Håller med vad bojsen säger, vad har du för press. Om du har en som sviktar kan du få problem, typ lee:s billipress.

Har haft en och nu har jag ett kul jobb framför mig att plundra ca 50-60 6,5 plugg och köra dom en gång till i kalibreringsverktyget, bara för skitpressens skull >:(

Köpte Lee:s nya gjutjärnare från smartreloader, och kan bara säga Köp! Fruktansvärt stadig pjäs för ett rimligt pris.

Publicerat
  • Författare
Håller med vad bojsen säger, vad har du för press. Om du har en som sviktar kan du få problem, typ lee:s billipress.

precis den har jag...har testat lite till idag med...slutade med att jag bröt av (!) handtaget till pressen....skruvade ner verktyget till max och tog i utav bara h**vete...*klick* så hade jag spaken i handen....går fortfarande inte att kamra tomhylsan...men nu fattas det bara 2mm istället för 5mm ;)

Publicerat

vad kör du för smörja då?

Publicerat
  • Författare
vad kör du för smörja då?

Hornadys vad-den-då-heter kör jag med.

Publicerat

Hehe som att jag skulle kunna nå om smörjmedel  ;)...

Hade jag haft något annat än lee billigpress så hade jag ju kunnat kalibrera åt dig ... men men..

Iofs så kan jag ju testa om du vill

Publicerat

Stig sundberg visade mig vad som kan vara ditt problem Vid kalibrering så blir det "mera" gods i halsen och den blir alltså tjockare. Jag misstänker att Du får kapa ner halsen efter kalibrering. Problemet är att den nya halsen kommer att få tjockare gods från bröstet som måste bort innan hylsan går att använda. Det finns verktyg för detta och den operationen är inte särskilt omständig.

Publicerat

kom förbi och dra hylsorna i min classic cast press... det skulle kunna hjälpa lite

sedan skulle vi även ha pratat om att fixa arrende till dig.

/martin

Publicerat
  • Författare
kom förbi och dra hylsorna i min classic cast press... det skulle kunna hjälpa lite

sedan skulle vi även ha pratat om att fixa arrende till dig.

/martin

Det skulle jag kunna göra :)...är du hemma till helgen?...nån kväll i veckan?...idag och tisdag har jag tyvärr ingen möjlighet.

/Fredde

Publicerat

Arrende vars??

*nyfiken som fan*

Publicerat
  • Författare
Arrende vars??

*nyfiken som fan*

Öjebyn :)

Publicerat
Arrende vars??

*nyfiken som fan*

;D fan vad nyfiken du jämt är  ;D

är du med i Pite Jaktklubb? För där har du juh annars ganska mycket mark, ifall du vill ha mer. Fast skall du bara fortsätta att skyddsjaga kråkor så är Öjebyn fortfarande det bästa.

är själv på Öjebyn, Pitejaktklubb. Var även rätt mycket i Blåsmark förra säsongen.

Publicerat
  • Författare
;D fan vad nyfiken du jämt är  ;D

är du med i Pite Jaktklubb? För där har du juh annars ganska mycket mark, ifall du vill ha mer. Fast skall du bara fortsätta att skyddsjaga kråkor så är Öjebyn fortfarande det bästa.

är själv på Öjebyn, Pitejaktklubb. Var även rätt mycket i Blåsmark förra säsongen.

å i Hortlax ska du få jaga med mig...om du vill...