Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

braque francais

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är det någon här inne på forumet som har erfarenhet av den kontinentala fågelhunden Braque francais type pyrénées.

Har inte hittat så mycket om rasen via google, men de jag hittat har väckt ännu mer intresse för denna ras hos mig.

Är intresserad av de mesta som rör denna rasen så som viltintresse, viltskärpa, familjevän, mentalstatus, kennlar ...

Ha de´

post-12035-0-70566300-1347912755_thumb.j

Publicerat

Vet att det fanns 1 på forumet tidigare eller grannforumet. Tror Dock hans blev överkörd i unga år. Borde gå å googla fram tidigare trådar å få reda på vem det var

Publicerat

Yttligare en avknoppning ifrån vorstehen ?!

Vad har fångat ditt intresse ?

Publicerat
  • Författare

Har tittat på strävhårig vorsteh ett tag och kom då in på denna ras. Hittar dessvärre iinte mycket fakta om den. Verkar även inte finnas i så stor utsträckning här i norden. Tänkte om det var någon här inne som har mer erfarenhet av den.

Enligt de jag hittat på google så verkar det som rasen är vänlig, lättsam, social och fungerar därför bra med folk och andra hundar. Den sägs även vara tålig, vid i söket samt uthållighet i alla slags väder och förhållanden. En mångsidig stående fågelhund vilket gör att man kan använda den till jakt och spårarbete av flertalet viltslag. Sägs vara mindre mindre envis och mer lättränad än vorsteh.

Misstänker att de inte blir svårt att finna fakta och eventuellt en kennel på denna rasen. Får återgå till den vorsteh...

Publicerat
En mångsidig stående fågelhund vilket gör att man kan använda den till jakt och spårarbete av flertalet viltslag. Sägs vara mindre mindre envis och mer lättränad än vorsteh.

Misstänker att de inte blir svårt att finna fakta och eventuellt en kennel på denna rasen. Får återgå till den vorsteh...

När det gäller små udda raser, så brukar det nästa alltid vara bästa att söka en valp efter meriterade föräldradjur i hemlandet! Att importera en valp är inte speciellt svårt egentligen!

Publicerat

Precis det är till att plocka fram skolfranskan(för engelska lär det inte bli tal om) och ta kontakt med rasklubben in France.

Publicerat

Slovakian+wire-haired+Pointing+9-33.jpg

Slovenský hrubosrsty stavac om du nu vill ha nåt mera osvenskt, finns åtminstone några i Sverige å minst en kennel !

En strävhårig weimaraner :happy:

Publicerat

Hej hallå!

Jodå, finns Braque Francais kvar i landet och stammen har ökat... Nu är det fyra stycken, fördelat på två ägare ;-)

Vilket minne ni har - jag hade en som förolyckades för 4 år sedan...

Alla fyra nuvarande individer är importerade från hemlandet och jag är enig - än så länge är det enklaste och bästa sättet. Det är dock valpar på gång i grannlandet Danmark till våren.

Läs mer om rasen på min nya allmänna sida om rasen: http://braquefrancais.se eller mer om mina två hundar (2 & 3 år unga) på: http://brandkarsskogen.se

Jag fick kontakt med en fransk uppfödare som i sin tur har en engelsk väninna som är ovärderlig - särskilt vid avhämtningen av mina hundar... De är alla med i rasens klubbs styrelse och mycket aktiva = stort nätverk och kontakter med uppfödare. Messa mig så kan jag förmedla kontakten. I mail-korrespondens är Google translate ovärderligt och väl fungerande redskap ;-)

Jag är i Skåne och är du/man sugen på att se hundarna så visar jag gärna upp dem.

Till våren planerar vi en fransk skandinavisk träff då alla individer i Sverige, Danmark och Norge ska ses på träningsläger/träff vilket ytterligare ger möjlighet att se dem in action. Mer om det på ovanstående sidor...

Sammanfattningsvis: jag valde mellan andra kontinentala hundar (italienska och tyska). Valet föll på denna ras mest pga storleken, lugnet i sinnet och snabbheten. Jag är väldigt nöjd och har hittat min ras...

Publicerat

Jag måste säga att jag tycker Braquen verkar vara en mycket trevlig ras och jag skulle nog inte ha något emot att prova den. Dock skulle jag nog vilja se/jaga över några först

Men en vorsteh kommer det givetvis också finnas i huset :)

Publicerat

*host* münsterländer *host* ;)

Publicerat
Precis det är till att plocka fram skolfranskan(för engelska lär det inte bli tal om) och ta kontakt med rasklubben in France.

Helt rätt väg att gå!!!

Publicerat

Jag måste säga att jag tycker Braquen verkar vara en mycket trevlig ras och jag skulle nog inte ha något emot att prova den. Dock skulle jag nog vilja se/jaga över några först

Men en vorsteh kommer det givetvis också finnas i huset :)

Jo, och vi gör vårt bästa för att fara land å rike runt på jakt (och lite prov)... ;-)

• 1 month later...
Publicerat

Snabbare än en KH.oj,oj oj,????????????