Publicerat September 17, 201213 yr Jag har nu en bössa i 308win som jag trivs bra med. På den hänger en 2-8*42 kikare så den är ganska allround. Dock har jag nu efter att jag måstat lämna in till smed stått utan bössa. Jag vill alltså ha en till klass 1, för att kunna ha en till bössa om olyckan är framme igen. Men jag vill ju inte ha en som bara står i skåpet, så den ska väl kanske ha lite egenskaper som den jag har nu inte har. Funderar på en för lite långhållsskytte, bana, toppfågel osv. Men jag vet inte riktigt. Vad tycker ni? Denna bössa gör inget om den är lite mer nischad till något speciellt. Har dock ej någon hund så nån hundförarpang är inte aktuellt. Sen så laddar jag ej själv. 6,5x55 kanske kan vara något? Den är kanske ganska lik 308win? 270win? 300winmag?
Publicerat September 18, 201213 yr Köp en bössa du trivs med oavsätt kaliber. 300WM och magnum överlag tycker jag går bort eftersom du inte handladdar. Har för mig att en ask Oryx går på närmre 900kr i 300WM.
Publicerat September 18, 201213 yr Funderar på en för lite långhållsskytte, bana, toppfågel osv. Tror sällan jag sett en kravspec som skriker 6,5x55 mer klockrent än denna
Publicerat September 18, 201213 yr Ja, helt klart 6,5X55 om du vill skjuta fabriksladdat. Då finns det mycket bra matchpatroner från Norma, och helt suveräna från Lapua. .270 är en riktigt bra patron det med, men den bästa fabriksammon är inte lätt eller billig att få tag i här i landet...
Publicerat September 18, 201213 yr Se ovan, Golden target ammo är klockren til banan och även Norma Fält för långhållen, jag vet att du föreslogs en T3:a på grankanalen och det rådet är allt igenom gott, det är en "fungera bra bössa rakt ur lådan utan en massa tjafs", vad sägs om det? /CHristian
Publicerat September 18, 201213 yr Författare Tack för bra svar, ja det låter som en 6,5x55 nog är det bästa valet. Tyvärr kommer en t3(även om det vore väldigt bra) vara lite över budget. Funderar på att kanske hitta en gammal husqvarna 640, tikka m55 som man kan frächa upp lite med ny stock kanske lite annat smått. Borde hamna på lindrigare pengar. Eller en tikka m55/65 kanske man kan ha som den är utan några problem alls
Publicerat September 19, 201213 yr Det mesta är redan sagt, men låt mig tjata lite Klart du ska ha en 6,5X55. En lite äldre Tikka är säkert ett bra val, det tror jag mer på än en gammal Hva640 som du själv föreslår, om du ska ha toppfågelprecision.