Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med bångstyrig Wachteln

Featured Replies

Publicerat

Har min svärfars hundar hemma och den ena är en 4årig Wachtel som inte kan gå i koppel.

Drar som en tok i kopplet så pass att jag tycker det är jobbigt och jag är osäker på om svärfarsan som är lite risig klarar av att gå ut med jycken.

Har ni några heta tips hur man lär honom asap att gå bättre i koppel. Ryck och slit funkar inte, kortklipper funkar ben så fort man släpper iväg honom en meter så börjar han dra som en tok igen.

Publicerat

Anmäl er till en hundkurs är det bästa tipset :thumbsup:

Rätt utfört, rätt utrustning och milisekund precition så fungerar givetvis ryck...

Men beskriva det i skrift utan att kunna se hur Ni jobbar låter sig nog inte göras.

Publicerat

Be Pertan komma förbi, han är duktig på att ordna med slikt, jag har för dåliga egna erfarenheter för att rådge på annat sätt.

Ett sådant där koppel som går runt magen då, fungerar inte dem?

/CHristian

Publicerat

Är han duktig att sitta på kommando???

Om han är det, be han sitta varje gång han drar, han kommer att tröttna på det eviga sittandet, och lär sig

att gå "normalt" när kommandot " sitt" börjar avta.

Med min gamla schäfer gick detta ruggigt bra.. :yes:

Ps!! promenaderna kommer att ta lite längre tid, men........

Publicerat

Ska på grisjakt imorgon men ska sen till Uppsala, ska vi titta på djuret?

Publicerat
  • Författare

Tack Pertan, har lite dåligt med tid just ons, tors.

Sedan vet jag inte hur länge jycken bor hos mig, så fort svärgubben kommer hem från sjukan så flyttar hunden tillbaka.

Kommer aldrig få svärgubben att anmäla sig till en hundkurs men är mottaglig inför alla förslag som jag sedan ska försöka få honom att pröva.

Gubben är mer envis och stolt än hunden kan jag lova.

Publicerat

testat "nosgrimma" ?? morsan måste ha det på min labbe om dom ska ut och gå annars så drar labben järnet

Publicerat

Rätt halsband krävs för ryck och slit med, bör vara något som meddelar sig tydligt.

Publicerat
  • Författare

Har inte testat någon, men har haft funderingar på nosgrimma

Publicerat

Tag hjälp av Pertan eller någon anan duktig hund mäniska.

Det brukar inte vara så svårt att få till det.

Men dresyr är färskvara så det är att upprätt hålla det sen.

//Thomas

Publicerat

vi skaffade ett sk wgw bälte till våran best.....ser ut som en spårsele fast ringen att fästa kopplet sitter fram på bogen/ under halsen.

så när dom drar så dras dom snett och tappar balansen.....frun hanterar våran 42kg best med denna galant...

Pertan har många bra tipps...har snappat upp några som han gett..... :biggrin:

Publicerat

No offense men att få en hund att inte dra och gå fot tar tid och det finns ingen snabb fix i form av halsband och specialkoppel. Öva, öva, öva! Börja med korv, små bitar. Välj kommande ex fot och låt hunden nosa på din hand medans ni går. Ge hunden oregelbundet korv med kommandot fot. Lovar att du kan promenera så länge och han går vid sidan. Men du måste öva detta otal gånger så hunden associerar fot kommandot med något gott. Det är ju naturligtvis inte praktiskt att gå med korv men hunden måste associera kommandot med något positivt. Att slita och dra i ett koppel gör bara hunden mer frustrerad och kom ihåg att det är onaturligt för en hund att vara kopplad. Det är ju ett nödvändigt ont numera. Dessutom går det att lära gamla hundar att sitta ;-) Lycka till!

Publicerat

ett bra steg på vägen är att kunna hålla i hunden....

vår gjorde utkast och drog åt sidan så frun inte kunde gå med henne på kurs....

nu med selen har vi dressyr med henne och det var etthjälpmedel på vägen till en duktig vovve

om inte hunden förknippar fot med korv........

Publicerat

Personligen mår jag dåligt av alla som håller hundkurser som bara matar sina hundar till lydnad! Hundar kan med hjälpmedel av boll,kampleksak etc lockas att göra och då med sin ledares beröm som förstärker med röst.De flesta hundar vill ha en ledare med tydliga regler och konsekvenser vid överträdelser.Sett många tjänstehundar som går bra med boll i handen med lyssnar inte när de sitter i armen då de "köper sina hundar" .En mix av ovan nämnda tips är att rekommendera.

Självklart måste all dressyr anpassas till hund och förare !!!!

Publicerat

Bengt Rödseth Gyllerbodahundcenter, bor utanför Tierp han kan köra privatlektioner och han har kurser. Han får ordning på de flesta hundar. Ostast är det ledarskapet som brister vid koppeldrag och får man till det på ett bra sett så funkar hela relationen med hunden bättre och inte bara koppeldraget.

Publicerat

Strypkoppel och ett knyck så fort han drar eller inte får fot, men här gäller det att berömmer kommer på millisec när det blir rätt.

Även en vittja,(tunnpinne) som du kan använda fint och mjukt på nosen om han går framför benet.

Min var hemsk, och jag tränade och tränade i månader, inget funka tills en viss herre visa hur man skulle göra och när berömmet skulle komma, då var det klart på 400m..

Jag tror att det viktiga är att det är den som håller i kopplet du/eller svärfar som tränar, när jag lämnade iväg min på kurs så gick den fint med kursledaren och inte med mig! Haha,

Är du i närheten av Uppsala har jag fått bra hjälp av brukshundcenter, där plockar dom även fram andra hundar i form av störningar mm när det väl funkar.

Publicerat

Det finns många tänkbara sätt att arbeta bort koppeldrag. Knycka till i kopplet brukar absolut funka men då är timingen så oerhört viktig så att det är lätt att strula till det. Värsta exemplet jag hörde gällande timingen var en herre som minnsan skulle skulle få bort koppeldragandet mot andra hundar med hjälp av elhalsband. Ut och traska till han mötte en hund, hunden börjar dra och då ger han den en kyss. Blev det bättre. Nä, tvärtom, då metoden och timingen gjorde att hunden förknippade andra hundar med smärta och reagerade med väldig aggression istället för att bara dra. Länge sedan tack och lov..

Jag använder mig faktiskt istället av väldigt mjuka metoder vid detta problem. En mycket vanlig anledning till koppeldrag är att hunden några gånger tjänat på att dra. Exempelvis om hunden dragit mot en kissfläck och föraren helt enkelt följt med. Hunden når sitt mål genom att dra och därmed är grunden redan lagd. Om man istället ser till att hunden inte vinner något på att dra, utan istället vinner på att ta kontakt så har man kommit en bra bit på vägen.

Med andra ord, när hunden börjar dra, stanna och håll bara emot. Hunden kommer titta på dig förr eller senare och då berömmer du. När hunden är lugn så börjar ni gå igen. Ett vgw-bälte som någon nämnde är en god hjälp med det går bra även utan. Nackdelen med denna metod är att promenaderna blir ryckiga och att det tar lite tid men det kan det vara värt.

Att även stärka ledarskapet och köra mycket kontakt är värt att tänka på.