Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag och mamma planerar en liten jaktresa ihop, men vart?

Featured Replies

Publicerat

Som det nämns i ämnestiteln så planerar jag och mamma att resa på en jaktresa ihop (då jag inte riktigt tycker om samma resmål som övriga i familjen typ Berlin, London m.m). Därför vill hon till nästa år (eller möjligen 2014, då man hinner spara lite extra) bjuda mig på en jaktresa.

Lite krav finns från mamma,

Det ska vara jakt med kulgevär

Det ska vara lugna och fina skott (ingen drevjakt osv mao).

Helst få en trevlig trofe att hänga på väggen (alltså går hondjurs och kalvavskjutning bort).

Pristak ca 15 000kr om det blir till nästa år eller 20- 25 000kr om det blir vid 2014.

Priset ovan är ju givetvis/jägare.

Så vad säger expertisen?

Det som platsar in bäst i specen just nu verkar vara en bockjakt i skottland genom Buhls. Men vi vill ha fler alternativ.

Tack på förhand!

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Då skulle jag vänta tills taxametrn visade +20 och satsa på kronhjortsjakt på skotskahöglandet, en helt underbar jakt i en miljö du inte finner här i svedala.

Publicerat

Håller med.

Kron i skottland blir mitt nästa mål.

Samt råbock.

Mvh John

Publicerat
  • Författare

Tackar för era kommentarer :thumbsup:

Själv är jag nog mer sugen på en Sikahjortsjakt i Irland än en kronhjortsjakt i Skottland om man ändå ska upp i de summorna (25000 +) Tycker att Sikahjorten är vackrare än kronhjorten och det påstås vara ett relativt svårjagat vilt.<br />Någon här på forumet med erfarenhet från Sikahjortsjakt

Publicerat

Ja snygga är de fn inte, luktar lite illa gör de också men roliga att jaga.

Sika_Deer_Buck.jpg&sa=X&ei=iedZUIvOO4OA4gSjjYGYDQ&ved=0CAkQ8wc&usg=AFQjCNHu1hcCSPuSaB3B8DnlYgA4uZDMrA

Personligen anser jag att de är kronhjortens tonårsbror, den där rebellen med klen fysik och dubiös hygien.

Jakten på dem är som alla andra hjortdjur,

allt från svår till busenkel, lite beroende på antal och när på året den sker.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Tackar för den rapporten C.

Hur de luktar vet jag inget om men nog fan är de vackra (din bild är ett klart undantag).

post-2176-13480747970671_thumb.jpg

Några andra roliga förslag? Afrika är ju "drömmen" men det får vänta lite. Vi tar en mindre resa först och sparar oss inför Afrikaresan.

Mvh/Joacim

Publicerat

Håller sikahjorten för att vara ett mer utmanande jaktvilt men hur man än vrider och vänder på det så är en kronhjortstrofé grannare på väggen.

Är man sedan i höglandet får man dessutom en naturupplevelse och ett sceneri som inte finns hemma.

Undantaget vädret så är nog utgången mer "säker" på en kronhjortsjakt på höglandet. Sikahjorten är lurigare och håller vanligtvis till i mer skogsklädd terräng och det blir lite mer sitta och vänta.

Hade valt kronhjort på höglandet för naturupplevelsen och framgångsfaktorn.

Publicerat

Amakulu är ju avstängd från forumet så han kan du inte fråga om Afrikatripp. :sad:

Publicerat

Lsjonsson: Varför är han avstängd? Åter till jaktresan, ryms Sikajakt inom budgeten så hade det varit mitt val. Ett par bekanta är årligen i tjeckien på drevjakt på Sika, där kanske också finns pyrschjakt?

Publicerat

Lsjonsson: Varför är han avstängd? Åter till jaktresan, ryms Sikajakt inom budgeten så hade det varit mitt val. Ett par bekanta är årligen i tjeckien på drevjakt på Sika, där kanske också finns pyrschjakt?

Det vill jag inte ta upp. Jag fick bara ett mail av honom härom dagen. :sad:

Ingen rälig skåning att reta om hans Mif och Percys pågar. :sad:

Publicerat
  • Författare

Verkar som om vi har bestämmt oss. På fredag sätter vi oss ner och går igenom allt innan vi bokar.

Det blir en resa med siktet inställt på kronhjort i höglandet :thumbsup:

Mvh/Joacim

Publicerat

Det låter som ett bra val. :)

Publicerat

Får gratulera till ett mkt bra val och ser fram emot en berättelse om resan!

Publicerat

Får gratulera till ett mkt bra val och ser fram emot en berättelse om resan!

Publicerat

Amakulu är ju avstängd från forumet så han kan du inte fråga om Afrikatripp. :sad:

Bara någon vecka till..........

Publicerat

Enda nackdelen med kronhjortsjakt i skottland är att trofeerna generellt är små och jaktgäster normalt bara får skjuta dåliga trofeer. De stor o fina är för grevarna o de som kan muta guiden.

Publicerat

Bara någon vecka till..........

Ok! Jag vet inte!

Publicerat

o de som kan muta guiden.

Vet två som provat och de fick sig en promenad de sent skall glömma ;)
  • 2 months later...
Publicerat

Nu är jag lite sent ute men: Vill bara lägga till en sak som slog mig hårt efter min sydafrikaresa, och det är att det bannemig inte är billigt att ta hand om djurets skinn (Om det är aktuellt), förberedelse för montage etc, frakt och import (Nu är ju din resa här inom EU så det kan nog vara avsevärt billigare) och slutligen till ex ett bogmontage som nog går på säg 7000-8000 för kronhjort.

En typ av kostnad som jag var helt oförberedd på storleken på. Sammanlagt kommer det ha kostat mig drygt 20000 kr att få hem och iordninggjort ett stort skinn, två mindre skinn, ett kranium som ska sättas i ett europeiskt montage samt ett bogmontage av en impala, och då sköt jag mest hondjur och summan kunde mkt lätt hamnat på 30-40000 kr istället. Detta talades det överhuvudtaget inte om från jaktarrangörens sida, vilket jag känner var lite oärligt, även om det naturligtvis var mitt ansvar ytterst att ta reda på detta.

De annonserade ut resan som unggefär "Jaktresa i grupp i Sydafrika, fem dagars jakt, 2:1, all-inclusive, 22.000 kr. Fällavgifter ingår ej." Hade det stått någonstans att "Räkna med att omhändertagandet av djuren kommer kosta minst lika mycket som resan om du vill ha med dig det du skjuter hem", hade nog betydligt fler varit tveksamma

Så, ett tips, räkna med ytterligare kostnader på ca 10000 kr per montage.

Publicerat
  • Författare

Tack Beatless,

Jaktresan har blivit lagd på is tillsvidare då vi letat arrende en tid nu (mer info i PM). De resepengarna som jag hade innestående skulle då kunna få betala ett års arrende istället var min tanke.

Att det är dyrt att få hem trofeerna är jag väl medveten om. Har en nära vän som var i sydafrika för ett par år sedan på en "Antilopsafari" som kostar kring 40-45 000kr i katalogen. Han sköt Impala, Oryx, Vårtsvin, klippspringer och blesbock och slutnotan med trofeerna hemma på väggen blev någonstans kring 90- 100 000kr och då är samtliga av gans trofeer utom vårtsvinet bogmonterade. Han har ältat det här för mig kan du tro ;)

Tack för input :thumbsup:

• 1 month later...
Publicerat

Om du vill ha tips om Afrika jakt, Björnjakt i kanada, NZ jakt på kron som är rimligt prissatt så hör av dig till mig

paap.flyfishing@gmail.com så skall jag hjälpa dig så gött det går.

Dom priserna som näms ovan behöver det inte alls kosta.

Mvh P-A

• 1 month later...
Publicerat

Du kan få komma till Umeå och jaga bock alt ren (det finns ju så gott om dem), ståtliga sådana finnes och jag kan dessutom ordna boende i mitt slott:-) skulle tippa på att vi kan ordna detta kring 25000:- /Greve Mcgyver

Publicerat

Och hur gammal är mamma ,då?Skicka gärna foto! :biggrin: