Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tre frågor om knivtillverkning

Frågor om knivtillverkning 21 röster

1. 1. Använder du egentillverkade knivblad?

• Bara egna blad
      14%
      3
    • Ibland egna ibland andras
      38%
      8
    • Jag använder bara köpeblad
      47%
      10
  2. 2. Använder du eget eller köpt skaftmaterial?

• Bara eget
      9%
      2
    • Både ock
      80%
      17
    • Bara köpematerial
      9%
      2
  3. 3. Använder du powertools (bandsåg, slipmaskin etc) vid tillverkning av knivskaft?

• Självklart, bara powertools!
      4%
      1
    • Vissa moment görs för hand
      76%
      16
    • Allt görs för hand
      19%
      4

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Jag är lite nyfiken på forumets knivtillverkare. Både de som gör många knivar och de som likt mig själv tillverkar knivar mycket sporadiskt.

Utveckla gärna era svar. Inte minst är jag nyfiken på om det finns saker som ni vill arbeta mer med, lära er eller prova på!

Publicerat
  • Författare

Börjar med att svara själv. Jag började min knivmakarbana med en kurs. Där användes köpematerial rakt igenom och vi stod i kö vid bandslipen för att forma skaften. Finsslipade med finkornigare sandpapper. Men sedan, efter kanske 25 knivar, kom en önskan att göra allt mer själv. Jag gick en smideskurs och ordnade ett lager på sisådär 50 blad av vilka jag fortfarande inte använt mer än kanske hälften.... Horn och trä samlar jag standardmässigt på mig i skog och mark. Har även provat att tillverka mitt eget läder. Gillar att skafta blad med harts. En intressant sak som återstår att prova är att använda senor för sömnaden. Funderar också på hur jag skall ordna en egen olja till skaften. Kanske kan man använda upphettat grävlingfett på något vis? Om skaftet står i en burk grävlingfett på en platta satt på lägsta effekt över natten så borde det dra in ordentligt....

Alltså, min inställning till knivmakeri har kommit att gå allt längre åt det extrema DIY hållet. Nu använder jag inga powertools över huvud taget. En japansåg, bra täljknivar och sandpapper är mina redskap. Eller ja, jag får erkänna att jag faktiskt använder en borrmaskin när hålet för tången skall skapas.

Publicerat

Jaha då ska vi se. Jag använder numera bara mina egna blad. Men skulle inte vara främmande o använda nåt annat, till speciella projekt. I början använda jag mycket RB blad.

När det gäller skaftmaterial, så använder jag bägge. Både eget funnet o köpe material. Jag håller alltid korpgluggarna öppna. Men nu var det länge sen jag var ute o letade. Jag har ett eget garvat älgskinn som jag använt. O det ska användas mera bla annat till ett tribal projekt.

Ja jag använder mer o mer powertools, eftersom jag gör fler o fler knivar, så att säga av nöden tvungen. Men vissa saker måste man köra för hand, så som sista putsen på skaft och filework.

Seved

Publicerat

Några hemsmidda blad och en hel del köpe.

Lite köpta bitar men mycket från pappas vedbod, många bitar flambjörk och lite rötad al och så.

Har för vana och handtälja mina skaft då de oftast består av hela träbitar, finns där lite metall får det självklart filas ner! När jag hade tillgång till bandsåg fick den göra grovjobbet, men senaste kniven är hundra procent täljd... Man får rätt ont i tummarna och lite blåsor.. :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat

Jahapp.

Jag använder nästan bara mina egna blad men tycker att det är kul att bygga på andras också även om det sällan händer.

Jag började slipa blad helt enkelt därför att jag inte hittade blad som var utformade som jag ville ha dom.

Det är så att jag ofta gör konst knivar och inte så mycket bruks och jakt knivar som en del av er kanske har sett på dom bilder jag lagt upp.

Visst kan man be en smed att göra ett blad efter min ritning men det kostar och därför var det bara att börja fixa själv.

Använder ofta damaskerade stål

Jag använder mest köpe trä. Ofta exotiska träbitar och ofta stabbade men eftersom jag jobbar med skog så samlar jag naturligtvis på vriler och masur. Skickade nyss iväg ett tjugotal masur bitar jag hittat på jobbet till usa för stabbning.

använder ofta horn och ben från olika djur och även pärlemor och ädelstenar.

Jag använder också massa olika metaller förutom bladstålet tex titan, koppar, brons osv.

Powertools är min melodi. Jag anser att verktyg som avverkar mycket matrial såsom sågar, band och skivslipar borrar och fräsar kan man inte få för många av. Ju snabbare man kan grovforma skaftet och bladet dessto snabbare kan jag börja finliret och det är ju det som är kul. där är det hand påläggning som gäller. Det är INTE kul att hand fila bort 5mm stål på en 8cm yta tex. Men vissa moment gör jag för hand och det är mycket handpåläggning på mina knivar.

För att citera en gammal gubbe som timmrar hus på en såg där jag jobbar ibland

"Hade dom haft motorsågar för 400 år sen kan du ge dig fan på att dom använt den"

Jag kan tala om hur jag lägger upp ett kniv projekt.

Det hela börjar ofta med en galen ide från min sida eller att en kund hör av sig med en önskan.

Därefter börjar jag rita en (eller nja ganska många ritningar) så detaljerade som möjligt.

Detta är min egna galna ide

dolk.jpg

Men eftersom den inte är byggd än så tänkte jag att vi följer den här

roffesskiss001.jpg

roffesskiss002.jpg

Det är en kund som hörde av sig och ville ha sin dröm kniv. Han jagar mycket gris och ville ha en stor kniv som var en kombo av stick och flåkniv.

jag skissade på den och mailade bilder till honom och han kom med synpunkter och till slut var ritningen klar.

sen börjar matrialletandet.

Hade inga bilder på det men bestämma stål och skaft matrial samt köpa detta.

Sen slipa ut bladet

rolfunderarb001.jpg

Han ville ha ett tumstöd så fram med filen

rolfunderarb004.jpg

Sen härdning. Jag skickar iväg mina blad på härdning men det lönar sig inte att bara skicka ett så detta var vad jag skickade med min kunds blad

allahrdade.jpg

Sen anlöper jag bladen i ungen hemma 1+1 timme i 220 grader( min fru är jätteimpad jag lovar :woot: )

Sen är det till att putsa upp bladet.

Blanka blad upp till 800 korn minst och damask till 2000 korn

rolfhrdat1.jpg

Sedan börjar skaft arbetet. Jag börjar med bolstret dvs den metall som är längst fram på skaftet. Det är av nickelsilver.

jag formar det grovt med slipmaskiner och fin putsar det.

Nitar det med nickelsilver pins. Om man försänker hålen för pinsen med ca 7 grader så blir nitningen nästan osynlig.

På med skaftet och forma. limma putsa putsa putsa. till 2000 korn.

Olja skaftet och polera silvret och träbiten(i det här fallet stabbad box edler)

Sen sy en slida.

DSC024271r1.jpg

DSC024281r2.jpg

DSC024301r3.jpg

blev ett långt inlägg men TS skrev att han var nyfiken och jag berättar gärna.

Hoppas det är ok för alla