Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olika ammo till 308win

Featured Replies

Publicerat

Tänkte börja handladda så småning om, dock är jaktbudgeten med råge redan överstigen för iår så det får flyttas till framtiden. Men jag har efter att ha jagat i helgen och skjutit en älg och en hjort insett att mina Winshester silvertip som jag har ärvt med bössan inte riktigt är det optimala. Den är väldigt mjuk. Dock har jag 3 askar så dom får jag nog försöka hitta ett användningsområde till men några med älgar vill jag inte skjuta med den.

Kommer testa oryx 180g.

Men jag vill gärna ha en kula som kan funka bra till rävvaket i vinter, samma kula får gärna funka till bävern. Kan silvertippen funka? Ska testa dom lite mer ingående när jag får tillbaka bössan ifrån smeden efter bäddning av stock och reparation av stocken.

Skulle vilja ha 3 olika kulor till att börja med

Ska testa Oryx, även golden target och sen en till som får vara till räv, bäver och nån grävling, men jag vet inte. Vad tror ni?

Vad har ni för erfarenhet av oryx på rå? Svampar den för lite?

Publicerat

Tänkte börja handladda så småning om, dock är jaktbudgeten med råge redan överstigen för iår så det får flyttas till framtiden. Men jag har efter att ha jagat i helgen och skjutit en älg och en hjort insett att mina Winshester silvertip som jag har ärvt med bössan inte riktigt är det optimala. Den är väldigt mjuk. Dock har jag 3 askar så dom får jag nog försöka hitta ett användningsområde till men några med älgar vill jag inte skjuta med den.

Kommer testa oryx 180g.

Men jag vill gärna ha en kula som kan funka bra till rävvaket i vinter, samma kula får gärna funka till bävern. Kan silvertippen funka? Ska testa dom lite mer ingående när jag får tillbaka bössan ifrån smeden efter bäddning av stock och reparation av stocken.

Skulle vilja ha 3 olika kulor till att börja med

Ska testa Oryx, även golden target och sen en till som får vara till räv, bäver och nån grävling, men jag vet inte. Vad tror ni?

Vad har ni för erfarenhet av oryx på rå? Svampar den för lite?

Den svampar då inte utan snarare tvärtom och den är väldigt bra på att slå sönder kött om du skjuter i bogarna. :sad: Oryx är en av de sista kulor som jag sätter i någon av mina bössor. :thumbsup:

Prova Swift A-frame t. ex. Du kommer säkert få många andra tips också.

Jag ser at tdu bor i el. runt Sundsvall och det finns folk som bor i den regionen här som kanske kan hjälpa/lära dig på ett el. annat sätt med handladdning.

Publicerat

V-max 110 grains fungerar nog bra till räven och diverse annat icke matvilt om du inte ska spara pälsen.

Publicerat
  • Författare

Wolfman85: Skulle du kunna länka? hittar inget på dom svenska sidorna jag söker på

Publicerat

Själv anv. jag Lapua FMJ 123 gr kula som övningsammo och sedan har jag Lapua Mega 150 gr till jakt men det har bara blivit bävrar skjutna med den kulan och dom har jag skjutit i halsen.

I mina andra vapen har jag uteslutande Swift A-frame och har provat Barnes TSX 300 gr i min 416 rem mag. bara på bana men med bra träffbild. :smile:

Publicerat

Wolfman85: Skulle du kunna länka? hittar inget på dom svenska sidorna jag söker på

Här kommer länken till Hornady V-max hos Vapex. Men kolla på Vapex.se/new innan du beställer för att se att dem finns i lager. Och beställer gör du på den sidan jag länkar till. :)

http://www.vapex.se/eshop/product_info.php?cPath=81_36_52&products_id=1443

Publicerat
  • Författare

Här kommer länken till Hornady V-max hos Vapex. Men kolla på Vapex.se/new innan du beställer för att se att dem finns i lager. Och beställer gör du på den sidan jag länkar till. :)

http://www.vapex.se/...roducts_id=1443

Vet inte men jag kanske är helt dum i huvet :P men är inte det där för handladdning? Jag är ute efter färdigladdat.

Publicerat

Jaha ok, hängde inte riktigt med där. Trodde att du skulle börja handladda redan nu till hösten. Nej då vet jag inte, men kolla hos dom olika vapenhandlarna och jakt butikerna uppe hos dig så kanske det finns.

Publicerat

Silvertip har jag också provat, okej på rådjur om du inte träffa i så mycket ben, jag träffade ryggen och man kan kasta in hatten! till älg prova megan, kan rent av slå rätt lika! när silvertip är slut och du behöver mer räv, rådjurs och bäver piller prova millforce classic, sitter en sierra gameking kula i den finns med två vikter, vad har du för pang?

Publicerat
  • Författare

Silvertip har jag också provat, okej på rådjur om du inte träffa i så mycket ben, jag träffade ryggen och man kan kasta in hatten! till älg prova megan, kan rent av slå rätt lika! när silvertip är slut och du behöver mer räv, rådjurs och bäver piller prova millforce classic, sitter en sierra gameking kula i den finns med två vikter, vad har du för pang?

Tackar! Varför föredrar du megan före oryx? Ja då ska jag absolut kolla in millforce classic, vilken vikt rekommenderar du?

Jag har en HDF titanII.

Publicerat

Ähh va fan ska du testa Oryx 180 gr för? Som att köpa en Volvo V70... :sick::biggrin:

Finns ju så mycket att välja på i fabriks 308 win. Lite snabbt räknat ca 25 olika laddningar bara hos Norma, Sako, Lapua och Millforce.

Är du inne på Norma så kan ju Kalaharí och Oryx 165 vara intressant att "testa" och meddela oss andra hur det gick.. :tongue:

/Må

Publicerat
  • Författare

Nu efter att ha pratat med några i jaktlaget så har jag fått sjungande svar, antingen oryx eller alaska. Detta känns tråkigt och dyrt. Dom hävdar att det är för att dom är bäst som dom är dyrast men det har jag svårt att tro. Kalahari verkar intressant, dock väldigt dyr. Nä det ska sparas hylsor, verkar inte finnas så mycket att välja på om man vill skjuta en del.

Millforce classic verkar väldigt bra och ska testas, dock hittar jag bara i 180 grains.

Laupa mega 185 grains ska också testas.

Nu blir det att leta återförsäljare i sundsvall bara.

Jultomten får fan komma med ett handladdningsset iår....

Publicerat

Gör dig själv en tjänst och bestäm dig för en kulvikt till allt,som Big Jim är inne på så är 165gr kulor i en 308 ett riktigt bra allround val.

Att norma är dyrast för att dom är bäst är rent nys,varför är dom den dyraste fabriksladdade ammon i sverige då men riktigt billig i usa? På något sätt känns det som att svenskarna subventionerar amerikanarnas patroner....

Sako,Lapua,Remington,Hornadym,m, gör precis lika bra ammo till ibland halva priset eller mindre och bitvis bättre prestanda.

/Mike.. som bojkottat Norma fabriksammo i många år nu pga prissättningen.

Publicerat
  • Författare

Gör dig själv en tjänst och bestäm dig för en kulvikt till allt,som Big Jim är inne på så är 165gr kulor i en 308 ett riktigt bra allround val.

Att norma är dyrast för att dom är bäst är rent nys,varför är dom den dyraste fabriksladdade ammon i sverige då men riktigt billig i usa? På något sätt känns det som att svenskarna subventionerar amerikanarnas patroner....

Sako,Lapua,Remington,Hornadym,m, gör precis lika bra ammo till ibland halva priset eller mindre och bitvis bättre prestanda.

/Mike.. som bojkottat Norma fabriksammo i många år nu pga prissättningen.

Vad tycker du jag ska kika på för kula i den vikten?

Annars tänkte jag beställa hem laupas paket med övning och jakt ammo. Verkar prisvärt.

Publicerat

Nu vet inte jag hur ammoutbudet ser ut hos dig men bortsett från det dyraste men förmodligen mest tillgängliga Norma 165gr oryx så finns i mina butiker:

Hornady 165gr Interbond,Interlock och SST,Remington 165gr Scirroco och Core-Lokt Bonded,gillar man kopparkulor så Laddar Sako en 165gr Barnes X.

Är du rädd för köttförstöring så välj bort Interlock och SST,övriga kulor likvärdiga.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ja att få tag på annat än norma i den här staden verkar hopplöst. Får nog prova oryx ändå, ska kolla om dom har 165gr hos nån återförsäljare här i stan.

Publicerat

,gillar man kopparkulor så Laddar Sako en 165gr Barnes X.

Den ska jag använda nu i höst..

/Må