Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte

Featured Replies

Publicerat

Hej!!

Ska snart skaffa min första studsare och ett kikarsikte till den. Kan man få några bra tips.

Sen är det som så att plånboken inte tillåter Zeiss, Swarovski osv annars hade jag skaffat det direkt.

har kollat på några kikare bland annat Vakjakt´s sikten. kommentar om dem??

Tack på förhand!!!!!!!

Publicerat

Vad ska du ha kikarsiktet till? Vad får det kosta? Jag är långt ifrån någon expert men skulle inte lägga mina pengar på vakjakt eller liknande kikarsikten

Publicerat
Hej!!

Ska snart skaffa min första studsare och ett kikarsikte till den. Kan man få några bra tips.

Sen är det som så att plånboken inte tillåter Zeiss, Swarovski osv annars hade jag skaffat det direkt.

har kollat på några kikare bland annat Vakjakt´s sikten. kommentar om dem??

Tack på förhand!!!!!!!

Aj Aj Aj!

Satsa inte på vakjakts sikten och dylikt!

Om ekonomin är snäv, jag har ju ej fått nånn siffra på hur snäv, men om det tillåter 4-5000kr så köp en begagnad Zeiss eller swarre eller S&B eller dylik kvalitetskikare.

Om den är ändå snävare än så, så skulle jag kolla på en begagnad Pecar 3-7x35 som går lös för runt 2000kr

Men köp bara inte lågpris sikten som är nya! man tror att det borde fungera men dom gör inte det tro mig!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

4-5000 kr låter bra.

Siktet ska främst användas till bockjakten.

Det verkar inte finnas så där jätte gott om zeiss,swarovski,S&B på den begangnade marknaden. (inte till såna priser iallafall)

Publicerat

Mest till bockjakt säger du!

4-5000kr låter bra, och begagnad är inget hinder?

vad väntar du på? finns ju hur mycket som helst att frossa i!

Här kommer några exempel!

ID: 1960

Fabrikat: Carl Zeiss

Modellserie: Jena

Modell: 8x56

Förstoring (ggr): 8

ObjDiam (mm): 56

TubDiam (mm): 25,4 (1")

Riktmedel: 1

Pris: 3200 kronor

om du vågar hoppa upp en 500-ing till så är här ett fint bockjakt-sikte som jag själv har varit på jakt efter, men min ekonomi är också snäv och jag har inget behov av det igenteligen.

ID: 1978

Fabrikat: Helia

Modellserie: L

Modell: 2,2-9x42

Förstoring (ggr): 2,2-9

ObjDiam (mm): 42

TubDiam (mm): 30

Riktmedel: 4

Pris: 5495 kronor

ID: 2040

Fabrikat: Swarovski

Modellserie: Habicht

Modell: 3-9x36

Förstoring (ggr): 3-9

ObjDiam (mm): 36

TubDiam (mm): 25,4 (1")

Riktmedel: 4

Pris: 4595 kronor

Också finns det en herrans massa 6x42 som fungerar ypperligt för bockjakt!

Saxat från www.torsbohandels.com

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Tack så mkt!

Nu kommer lite flera krav bara.

Vill ha variabel förstoring och inte riktmedel 1. Riktmedel 1 o jag kommer inte riktigt överens.

Publicerat
Tack så mkt!

Nu kommer lite flera krav bara.

Vill ha variabel förstoring och inte riktmedel 1. Riktmedel 1 o jag kommer inte riktigt överens.

Då är ju Swarovskin som gjord för dig!

Löp och köp!

Den bör vara väldigt prisvärd, har dock ej sett den med egna ögon vilket nog är tur för då hade den inte stått kvar där längre ;)

Ring och kolla om den finns kvar!

MVH/Jocke

Publicerat

Jag har ett Swarowski habicht Nova 1,5-6x42 till salu för 4000kr

Publicerat
  • Författare

Är det nån som vet om detta är något att ha till bockjakten??

http://jaktia0008.jetshop.se/

Hade tänkt med Elektro dot isåfall.

Publicerat
Är det nån som vet om detta är något att ha till bockjakten??

http://jaktia0008.jetshop.se/

Hade tänkt med Elektro dot isåfall.

Om du syftar på burris:et med belyst riktmedel, så visst det kommer nog att fungera. Men varför krångla till det?

Köp ett begagnat tyskt kikarsikte och bli belåten är mitt tips.

Jag kan inte räkna alla dom som både här på forumet och på ett annat forum plus dom i min umgängeskrätts som har bytat ut sina leupold och burris m.m till tyskar som t.ex. Zeiss och Swarovski och dom säger det att det öppnas helt nya portar inom jakten! jag har själv avgudat Leupold fram tills jag köpte ny bössa och då köpte jag ett begagnat Zeiss 2,5-10x52 och det var oslagbart. Leupoldet tog mamma över i stället och nu skulle jag aldrig sätta något Sämre än Meopta och kanske vissa Leupold modeller (från VXII och uppåt på mina vapen!

MVH/Jocke

Publicerat

Tyskt i all ära, men titta även på Nikon. Har ett själv på 6,5-06:an, 6,5-20x44 AO.

Fruktasvärt skarp optik, dom är ju inte bland dom världsledande för ingenting.

Rätt kurs ligger dom i åxå, speciellt om man tittar i Usa

Publicerat

Själv har jag ett Meopta Artemis 3000. (Jag tror siffran är rätt) Variabelt 3-12x50 belyst riktmedel. Med detta sitter jag tiden ut på bockjakten och är MYCKET nöjd.

MVH Roger

Publicerat
Själv har jag ett Meopta Artemis 3000. (Jag tror siffran är rätt) Variabelt 3-12x50 belyst riktmedel. Med detta sitter jag tiden ut på bockjakten och är MYCKET nöjd.

MVH Roger

Har ett sånt åxå på 358:an fast ett 1,5-5, kanonglugg det me.

Publicerat
Om du syftar på burris:et med belyst riktmedel, så visst det kommer nog att fungera. Men varför krångla till det?

Köp ett begagnat tyskt kikarsikte och bli belåten är mitt tips.

Jag kan inte räkna alla dom som både här på forumet och på ett annat forum plus dom i min umgängeskrätts som har bytat ut sina leupold och burris m.m till tyskar som t.ex. Zeiss och Swarovski och dom säger det att det öppnas helt nya portar inom jakten! jag har själv avgudat Leupold fram tills jag köpte ny bössa och då köpte jag ett begagnat Zeiss 2,5-10x52 och det var oslagbart. Leupoldet tog mamma över i stället och nu skulle jag aldrig sätta något Sämre än Meopta och kanske vissa Leupold modeller (från VXII och uppåt på mina vapen!

MVH/Jocke

Som vanligt så tar jag upp kampen mot de stora optikdrakarna Zeiss och Swarre ;D

Under mina hittils 22 aktiva år som jägare har jag alltid haft en eller flera Leupold på mina bössor,och dessa har fungerat perfekt mot vad jag har begärt av dom.

Jag har däremot blivit besviken på både Zeiss och Helia.

Idag har jag tre Leupold,två Burris,en Redfield och kan inte tänka mig någon anledning till byte.Däremot skulle jag gärna skaffa en Nikon eller en Weaver Grand Slam.

Fördelar Amerikanska och Japanska kikare:

Lätta.

Långt ögonavstånd.

Stort justerområde.

Ej medförstorande riktmedel.

Inköpspriset!!

Nackdelar Europeiska givetvis motsvarande ovanstående och att modeller med ståltub gärna rostar.

Fördelar Europeiska:

Bättre optik.

Bättre grynings/skymningsegenskaper.

Bättre upplösning.

Nu tycker jag att skillnaden mellan det som europeiska sikten är bättre på är så liten, att den för mig inte är praktiskt märkbar under min jaktutövning.

Valet är därför enkelt då jag kan köpa fyra Burris på en Swarre.

Undrar egentligen hur jag klarat mig med mina US-sikten under dessa år ;)

/Micke

Publicerat

Man får ju tänka igenom lite vad man har för krav osv och värdera dessa mot varandra, personligen var ekonomin en stor faktor, och jag har inte tänkt att vaka vildsvin mitt i natten osv, så det blev ett Burris Fullfield II 3-9x40 för 2195:- (nytt). Det känns som en helt ok affär för min del.

Publicerat

Jag har en Hakko 3-9x40 elektro på 308:an och den har varit med i 17 år nu, skjuter bra med den och den har funkat utan problem, nu är det svårt att hitta batterier, men det gör inget då jag sällan har haft nytta av finessen.

Leupold håller jag högt, har funkat för alla jag känner och det blir en sån på 375:an 2-7x33 och en 4.5-14x40 senare att växla mellan.

Zeiss optik är det bästa jag tittat i.

Publicerat
Som vanligt så tar jag upp kampen mot de stora optikdrakarna Zeiss och Swarre ;D

Under mina hittils 22 aktiva år som jägare har jag alltid haft en eller flera Leupold på mina bössor,och dessa har fungerat perfekt mot vad jag har begärt av dom.

Jag har däremot blivit besviken på både Zeiss och Helia.

Idag har jag tre Leupold,två Burris,en Redfield och kan inte tänka mig någon anledning till byte.Däremot skulle jag gärna skaffa en Nikon eller en Weaver Grand Slam.

Fördelar Amerikanska och Japanska kikare:

Lätta.

Långt ögonavstånd.

Stort justerområde.

Ej medförstorande riktmedel.

Inköpspriset!!

Nackdelar Europeiska givetvis motsvarande ovanstående och att modeller med ståltub gärna rostar.

Fördelar Europeiska:

Bättre optik.

Bättre grynings/skymningsegenskaper.

Bättre upplösning.

Nu tycker jag att skillnaden mellan det som europeiska sikten är bättre på är så liten, att den för mig inte är praktiskt märkbar under min jaktutövning.

Valet är därför enkelt då jag kan köpa fyra Burris på en Swarre.

Undrar egentligen hur jag klarat mig med mina US-sikten under dessa år ;)

/Micke

Om man börjar lite OT, så är detta första gången på mycket länge som vi inte är eniga Micke  :o

Om man sedan går Topic igen så tycker jag att visst Leupold fungerar det gör dom. Men Burris fungerar inte! Har ett Burris på 25-20:n nu och jag pinas varje gång jag ska skjuta med bössan. Kikaren är en pina! Men Micke du har 2 veckor på dig i Februari att överbevisa motsattsen för mig ;)

Man får ju tänka igenom lite vad man har för krav osv och värdera dessa mot varandra, personligen var ekonomin en stor faktor, och jag har inte tänkt att vaka vildsvin mitt i natten osv, så det blev ett Burris Fullfield II 3-9x40 för 2195:- (nytt). Det känns som en helt ok affär för min del.

Visst har du rätt i detta 50BMG!

Man måste ransaka sig själv och kolla vad man främst har tänkt att andvända bössa och sikte till! Nu var det ju mest till  bockjakt vilket oftast betyder tidiga mornar och sena kvällar och det i sin tur betyder dåliga ljusförhållanden!

MVH/Jocke

Publicerat
Om man börjar lite OT, så är detta första gången på mycket länge som vi inte är eniga Micke  :o

Om man sedan går Topic igen så tycker jag att visst Leupold fungerar det gör dom. Men Burris fungerar inte! Har ett Burris på 25-20:n nu och jag pinas varje gång jag ska skjuta med bössan. Kikaren är en pina! Men Micke du har 2 veckor på dig i Februari att överbevisa motsattsen för mig ;)

MVH/Jocke

Någon gång måste ju vara den första ;)

Om jag inte minns fel så är din Burris 20-25år gammal med allt vad det innebär av gulnade linser,vilket även tyska kikare får även om det tar längre tid.

På tjänstebössan sitter det en Leupold men för din skull så ska jag byta till min Burris Signature 3,5-10x45  ;D

/Micke

Publicerat

Kollade det här Quad siktet på Elmia mässan.. Om jag inte minns fel så var det paralaxjustering på det men trots detta så gick det inte att få skarp bild på de 20 metrarna som det sköts på där.. Måste säga att där dog alla tankar på Burris sikten för mej..

Köper enkelhet, Zeisstuberna har inte strulat än och den strulfria tillvaron är jag beredd att betala för..

Mvh!

Publicerat
Någon gång måste ju vara den första ;)

Om jag inte minns fel så är din Burris 20-25år gammal med allt vad det innebär av gulnade linser,vilket även tyska kikare får även om det tar längre tid.

På tjänstebössan sitter det en Leupold men för din skull så ska jag byta till min Burris Signature 3,5-10x45  ;D

/Micke

Jadu någon gång lär vara den första och det blev nu ;)

Japps du minns inte helt fel, skullle tro att det är runt 15 - 20år gammalt.

Men mitt Zeiss som är lika gammalt har mycket mycket bättre oprik än vad burriset har, och även ett Pecar som är samma årgång har bättre optik. Näpp jag måste säga att burris kommer aldrig att hamna på mina vapen :P

Micke! jag tycker allt att du kan låta ditt Leupold sitta kvar på bössan ;)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Är det nån som kan säga nåt om det belysta riktmedlet??

Bländar det skytten??

Publicerat

Rifle så du menar att du skulle sätta ett zeiss på toppfågelbössan?  ???

Om du nu skulle ha en sån dvs  ;)

Publicerat
Rifle så du menar att du skulle sätta ett zeiss på toppfågelbössan?  ???

Om du nu skulle ha en sån dvs  ;)

Jagar inte toppfågel.

Så behöver ingen sånn bössa, och det leder till att jag inte behöver tänka över den saken ;)

MVH/Jocke