Publicerat September 19, 201213 yr Jag har en Carl Gustav 2000 kaliber 308 från 1989 (svensktillverkad) när jag gör mantelrörelse för att skjuta nästa skott vet jag aldrig om tomhylsan behagar lämna bössan eller om den väljer att ramla tillbaka framför slutstycket. Trodde ett tag att den träffade kikaren och ramladen ner igen ,men är nu lite mer tveksam till det. Drar jag slutstycket riktigt långsamt så gör hylsan ett halvhjärtat försök att fara iväg, ibland ramlar den ut och ibland hoppar den bara framåt mot patronläget igen. Och några gånger snärtar den iväg som den borde göra alla gånger Är det någon som har tips på vad göra och finns det någon som har samma problem?
Publicerat September 19, 201213 yr rengör den lilla fjäderbelastade utstötaren och utdragaren det verkar som det kärvar.
Publicerat September 20, 201213 yr Författare rengör den lilla fjäderbelastade utstötaren och utdragaren det verkar som det kärvar. Tack för tipset men det är rengjort ett antal gånger. trycker jag in utstötarn med skallen på en spik och sedan glider av utstötaren snärtar den ut med bra kraft ( tycker jag). Och det är kliniskt rent runt utdragaren. Kan en utdragare bli utsliten?
Publicerat September 20, 201213 yr Jo visst och därtill kan den fjäder som belastar en utdragare bli klen, jag vet att min sako har en fjäder som börjar att bli marginell. Men en sak till du skall rengöra under utdragaren också, inte bara runt den. /CHristian
Publicerat September 20, 201213 yr Författare Bara så vi pratar om samma sak. Det jag kallar utkastare är en fjäderbellastad liten pinne. Jag har inte monterat bort den för rengöring men blåst,torkatoch smort ett antal gånger. Det jag kallar utdragare är en kant i slutstycket som är stansat direkt i godset. Runt den är det kliniskt rent. Finns inget smuts eller beläggning någonstans där jag kommer åt när slagstift med fjäder är urmonterat. Backar om om utdragaren. Jag behöver nog gå till optikern. utrdragaren är INTE stansad rätt i godset utan ligger som ett c i slutstyckets kant och sitter med en liten nit i ena kanten. urban
Publicerat September 20, 201213 yr Bara så vi pratar om samma sak. Det jag kallar utkastare är en fjäderbellastad liten pinne. Jag har inte monterat bort den för rengöring men blåst,torkatoch smort ett antal gånger. Det jag kallar utdragare är en kant i slutstycket som är stansat direkt i godset. Runt den är det kliniskt rent. Finns inget smuts eller beläggning någonstans där jag kommer åt när slagstift med fjäder är urmonterat. jag kan nästan svära på att någon av dom två är felande, du får nog plocka isär för att göra rent riktigt.
Publicerat September 22, 201213 yr Författare har idag pillat lite till med slutstycket. har inte lossat någon del men använt olika lösningsmedel och tryckluft. har även varit bakom utdragaren och pillat så gott det gick. utdragaren är nitad fast så den ska man nog inte lossa, utkastaren sitter med ett litet spännstift. jag har inte något vettigt verktyg att knacka ut det med. Imorgon skall jag skjuta en kulstig. då får vi se om det har blivit någon förbättring.
Publicerat September 23, 201213 yr Författare har idag pillat lite till med slutstycket. Imorgon skall jag skjuta en kulstig. då får vi se om det har blivit någon förbättring. Kulstigen gick bra 96 av 120 . Tomhylsorna gjorde ungefär som förut. 25% for ut på rätt sätt 25% ramla över kanten och 50 % blev kvar på magasinet .
Publicerat September 23, 201213 yr Det låter som om du skulle behöva plocka isär slutstycket. Det är inte något att vara rädd för, på och vrid bara.
Publicerat September 23, 201213 yr Författare jag har haft ute slagfjäder och stift ett antal gånger men där finns inget som har med hylsutkastningen att göra. har som sakt även tvättat, skrubbat och blåst överallt vid toppen på slutstycket. Utkastaren skall jag knacka ut när jag hittat rätt verktyg att slå ut spännstiftet med. Kan möjligen vara den fjädern som tappat sin kraft. Har inte sett någon annan bössa med den typen av utdragare som jag har, den ligger som en halvmåne inne i toppen och fjädrar utåt när man trycker i ett skott. den är nitad på plats så den rör jag inte. lägger med två bilder på toppen av slutstycket.
Publicerat September 26, 201213 yr Författare Jag gissar på att svaret kommer när du tar bort pinnen. Nästan rätt men ändå helt fel. Om jag tar bort kikaren som jag monterade så lågt att man precis kan få en sedel imellan pipa och kikare, då far hylsorna ut galant. Hylsorna sprätter iväg som dom ska men kommer lite för rakt upp och träffar kikarens knopp för sidojustering. finns det någon som ändrat utkastarvinkeln på CG 2000 av dom tidiga utgåvorna ( gul prick mitt i slutstyckets baksida) eller löst detta problem på annat sätt?
Publicerat September 29, 201213 yr Med tanke på att du har ett så lågt moterat kikarsikte så är det inte något ovanligt problem. Lättast är det nog att byta till lite högre ringar till kikaren.
Publicerat September 30, 201213 yr Har du ett rotationssymmetriskt riktmedel t.ex. tyska 4:an så kan du vrida siktet ett kvarts varv (sidojusteringen blir höjdjustering), har du ett riktmedel typ tyska 1:an är det andra ringar som gäller. Raggarö
Publicerat September 30, 201213 yr Författare givitvis har jag tysk 1! annars hade lösningen med att vrida kikaren funkat bra. Det har blivit något bättre efter all rengöring. skjöt ca 30 skott på bana igår, tre blev kvar i bössan. Men jag har lärt mig en egen teknik vid mantelrörelsen. Samtidigt som jag mantlar om vrider jag bössan åt höger.
Publicerat September 30, 201213 yr Fiffigt, man lär så länge man lever. Det blir till att öva in en ny teknik. Hoppas det kommer att fungera för dig.
Publicerat September 30, 201213 yr Författare Problemet med att den kastar hylsan för högt har nog varit sen den var ny. därför tänker jag inte ens på vridningen. Därimot efter att tittat på några filmer om björnjakt började jag kolla om det går att ordna så att man inte står med ett vapen man inte kan lita på fullt ut OM man skulle komma iväg på björnjakt.