Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny Helia eller begagnad Zeiss

Featured Replies

Publicerat

Kan inte bestämma mig vilken jag ska lägga pengarna på. Helia Compact C 2.5-10x50 (ca 8000:-) eller Zeiss Diavari Z 2.5-10x50 T* (ca 6-7000:-). Skulle vilja ha lite mer kött på benen om dessa kikare. Nytt är ju alltid nytt men är Zeissen bättre? (och desseutom billigare). 

Publicerat

Börja med att kolla garantier vid ägarbyte. En del fabrikat har ju runt 25-30 år vid första ägarn men hur det är sedan vet jag inte. :D

Publicerat
Börja med att kolla garantier vid ägarbyte. En del fabrikat har ju runt 25-30 år vid första ägarn men hur det är sedan vet jag inte. :D

Ok. Men om man nu bortser från garantierna och bara tittar på optiken? (tror iaf Helia har garanti som endast gällar första ägaren.)

Publicerat

Jag lovar att du inte ser någon skillnad på de märkerna.

Iallafall gör inte jag det för jag har en av varje.

Mitt råd är Köp nytt om det inte skiljer några större summor

för då vet du att du inte får några bekymmer med garantier osv.

Andreas

Publicerat

Jag glömde säga en sak.Köp inte en zeiss som är tillerkad i USA för zeiss har haft kvalitetsproblem med de kikarna.Jag kommer inte i håg vad de modellerna hette Kanske viktory men jag är inte säker.Kanske någon annan vet.

Andreas

Publicerat
Jag glömde säga en sak.Köp inte en zeiss som är tillerkad i USA för zeiss har haft kvalitetsproblem med de kikarna.Jag kommer inte i håg vad de modellerna hette Kanske viktory men jag är inte säker.Kanske någon annan vet.

Andreas

Det är väl Conquesten som är en "oäkting". Går ju att få en Diavari Z för ca 8000:- också om man handlar från opticswarehouse. Kanske man skulle slagit till på en sådan :)

Publicerat

Köp Helian i sverige och du har inga problem med garantin, går nog inte att säga att det är någon skillnad på de kikare du har nämnt.

• 2 weeks later...
Publicerat

så länge du inte är speciallist på optik så märker du antagligen ingen skillnad jag hade köpt helian det är trots allt en ny kikare och du vet inte vad den begagnade zeissen har varit utsatt för...