Publicerat September 21, 201213 yr Satt i vaktornet i onsdags kväll och passade på gris, kl började närma sig 11 och det var dags att gå hem, måste tänka på jobbet oxå. Stängde och drog igen dörren till tornet och gick sedan ner mot tjärträdet för att sätta upp pinnarna. I skenet av min ficklampa får jag se en räv komma emot mig, ner med lampan i fickan och på med lampan på bössan. Räven stannar i höjd med trädet och tittar först på mig sedan mot trädet. Nu lyser jag mot trädet och där står en galt bara 15 meter ifrån mig och gosar mot trädet. Nu hänger galten i kylen och väntar på att bli mör, 100 kg vägde den.
Publicerat September 21, 201213 yr Satt i vaktornet i onsdags kväll och passade på gris, kl började närma sig 11 och det var dags att gå hem, måste tänka på jobbet oxå. Stängde och drog igen dörren till tornet och gick sedan ner mot tjärträdet för att sätta upp pinnarna. I skenet av min ficklampa får jag se en räv komma emot mig, ner med lampan i fickan och på med lampan på bössan. Räven stannar i höjd med trädet och tittar först på mig sedan mot trädet. Nu lyser jag mot trädet och där står en galt bara 15 meter ifrån mig och gosar mot trädet. Nu hänger galten i kylen och väntar på att bli mör, 100 kg vägde den. Grattis
Publicerat September 21, 201213 yr Kul! Grattis! Ja, grisarna blir man aldrig klok på... Har själv stått och tjärat trädet på eftermiddagen med min Dodge pickis på tomgång bredvid,då jag kände mig iakttagen.... Vände mig om och där stod en stor sugga med fjolingar 10 meter bort och stirrar på mig...
Publicerat September 21, 201213 yr Satt i vaktornet i onsdags kväll och passade på gris, kl började närma sig 11 och det var dags att gå hem, måste tänka på jobbet oxå. Stängde och drog igen dörren till tornet och gick sedan ner mot tjärträdet för att sätta upp pinnarna. I skenet av min ficklampa får jag se en räv komma emot mig, ner med lampan i fickan och på med lampan på bössan. Räven stannar i höjd med trädet och tittar först på mig sedan mot trädet. Nu lyser jag mot trädet och där står en galt bara 15 meter ifrån mig och gosar mot trädet. Nu hänger galten i kylen och väntar på att bli mör, 100 kg vägde den. Med hjälp av ficklampan?
Publicerat September 21, 201213 yr Med hjälp av ficklampan? Tänkte precis det samma. Men jag kan inte alla regler/lagar utantill.
Publicerat September 21, 201213 yr Jamen det var ju ett eftersök... Klart skadad galt som inte sprang iväg!
Publicerat September 22, 201213 yr Han menade säkert den fasta åtelbelysningen...skämt åsido det verkar tullas en del på jaktreglerna runt om i Sverige. Hörde om en som skjuter grisar med nattkikare. Personligen håller jag mig till lagen. Visst kunde skjutit bocken jag fick se 30 m från bilen när jag klev ur häromdagen men det är ju inte jakt lika lite det är att skjuta en oskadad gris med ficklampa.
Publicerat September 22, 201213 yr Han menade säkert den fasta åtelbelysningen...skämt åsido det verkar tullas en del på jaktreglerna runt om i Sverige. Hörde om en som skjuter grisar med nattkikare. Personligen håller jag mig till lagen. Visst kunde skjutit bocken jag fick se 30 m från bilen när jag klev ur häromdagen men det är ju inte jakt lika lite det är att skjuta en oskadad gris med ficklampa. I princip tycker jag att förbudet mot icke fast belysning vid grisjakt är löjligt, belysning ger ju bara chans till säkrare skott på ett villebråd som ändå kan vara lite svårjagat och av många makthavare ansett som icke önskvärt i stora mängder. Skulle tro att det är risken för missbruk vid jakt efter andra arter som gör att det inte är tillåtet.
Publicerat September 22, 201213 yr Författare Glömde att säga att åteln är belyst med lampa med fjärrkontroll. Men använder lampan på bössan, för att fastställa kön och storlek på grisen. Släcker sedan den för att använda åtelbelysningen som är svagt grön eller röd. Har hört vissa som sitter och skjuter hjortar med belysning, vilket jag tycker är helt fel. Här i västervik börjar vi få stora problem med grisarna, då dom kommer i flockar mellan 5-15 stycken, som mest vid ett tillfälle kunde jag räkna till 28 st av blandade storlekar men ingen hade någon pyjamas på (dvs. randiga).
Publicerat September 23, 201213 yr Satt i vaktornet i onsdags kväll och passade på gris, kl började närma sig 11 och det var dags att gå hem, måste tänka på jobbet oxå. Stängde och drog igen dörren till tornet och gick sedan ner mot tjärträdet för att sätta upp pinnarna. I skenet av min ficklampa får jag se en räv komma emot mig, ner med lampan i fickan och på med lampan på bössan. Räven stannar i höjd med trädet och tittar först på mig sedan mot trädet. Nu lyser jag mot trädet och där står en galt bara 15 meter ifrån mig och gosar mot trädet. Nu hänger galten i kylen och väntar på att bli mör, 100 kg vägde den. Ha ha ha, härligt när det går bra och på det viset