Publicerat September 22, 201213 yr Tänkte starta en tråd om 6,5mm och alla dess för och nackdelar kontra 7mm och 7,62. Ta för er och skriv vad ni själva tycker och tänker! För mig är 6,5 den bästa allt i allo kalibern Finns det redan en tråd om detta så får ni väll radera den här
Publicerat September 22, 201213 yr Håller med. Jag har en och tänker aldrig göra mig av med den. Fungerar utmärkt till både älg och rådjur och gris.
Publicerat September 22, 201213 yr En 6,5x55 är ju så lagom till mycket i vårat land, bra övingskaliber,inte minst på pappälg,kalas till rådjur/räv med klass 1 potential om det dyker upp framför pipan. Dessutom bra långhållsegenskaper tack vare lååånga kulor.
Publicerat September 22, 201213 yr Jag tycker många kalibrar är bättre för bara jakt men eftersom kulbanan och vindavdriften sitter i minnet för alltid så är den perfekt för mig. Stort plus för ekonomin på superbra matchkulor.
Publicerat September 22, 201213 yr Författare Bra kulbana, bra urval av kulor inte lika bra som till 308a men det finns, Dock lite för lite val av klass 1 kulor till 6,5x55, Men det finns ju botemedel i form av 6,5-284
Publicerat September 22, 201213 yr Klart man har en 6,5:a fast min heter 51mm i efternamn Bra B.C. bra S.D, bra till det mesta men så märkvärdig e den inte,tacka vet jag min 308 /Mike
Publicerat September 22, 201213 yr Författare Klart man har en 6,5:a fast min heter 51mm i efternamn Bra B.C. bra S.D, bra till det mesta men så märkvärdig e den inte,tacka vet jag min 308 /Mike Våga vägra 308a! ;P
Publicerat September 22, 201213 yr Jag använder min 6,5 som klass 2 bössa o som sådan är den bäst i världen....
Publicerat September 22, 201213 yr Författare Undar om man kan göra en 6,5-CheyTac vore ballt, pipan håller i 4 skott .
Publicerat September 23, 201213 yr Tänkte starta en tråd om 6,5mm och alla dess för och nackdelar kontra 7mm och 7,62. hm, har ju såväl 6,5 som 7 och 7,62 samt 9,3.... Det jag gillar med 6,5 är att den kommer upp i klass 1 och inte har någon nämnvärd rekyl vilket gör att de allra flesta har potential att skjuta bra med den. Bra för precisionsskytte med andra ord.God tillgång på olika fabriksladdad ammo till ok pris gör den bra för oss såskoppar som inte handladdar. Annars använder jag min 6,5-a på samma sätt som RW.
Publicerat September 23, 201213 yr Jag har använt 6,5X55 för nationellt gevärsskytte och för sport/jaktskytte sedan i början av 80-talet. Hög precision och låg rekyl, samt att den är enkel och harmonisk. Den skjuter tätt med det mesta, så länge vapnet är OK. Däremot har jag aldrig varit så förtjust i 6,5:an som jaktpatron. Men det är mina egna idéer...
Publicerat September 23, 201213 yr Intressant tråd. Jag brukar .308 till precisionsarbete på mindre vilt och långa håll, men det finns ingen annan anledning till det än att jag gillade det vapen jag köpte, jag kunde lika gärna haft 6,5x55.