Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

remington 600/seven

Featured Replies

Publicerat

kånkat runt 1640 elendet en vecka nu. nä inget för mig. älgen dog ju o hoppas på silver men kånkandet va ingen höjdare trots tämligen lätt laminatkolv samt aimpoint monterad o 52cm pipa.

testade en remington 600 mohawk( tror jag den heter? ) o den va ju underbar. helstocksutförandet gör en lite orolig för regniga dagar men borde väl fan funka. ska se va jag får ge för den.

är det stor skillnad på seven o 600:an lådan med mått o allt? sjukt lätt o smidigt vapen. kal 308:a så lagom stort för alla slags djur jag kan tänka mig o panga på.

vad bör man ge för en remington 600:a?

Publicerat

Jag hade tagit en Remington Seven alla dagar i veckan då slutstyckshandtaget på mohawken är bland det fulaste som satts på en bössa.

Grattis till älgen föresten!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

slutstycket är fult håller jag lätt med om! finns gummikula som skulle limmas dit permanent oxå :wink:

tackar de va skoj!

Publicerat

Alltså ni två skulle behöva skolas i grundläggande estetik!! med mig som rektor :yes:

Den väldigt estetiskt tilltalande formen på slutstyckshandtag kallas för övrigt "Dog Bone" och tanken är att du direkt ska få tag i kulan när handen rör sig upp från trycket efter avfyrning=snabb omladdning.

Av alla bössor jag ägt så är det bara min 600Mohawk i 222rem jag känner saknad efter,vackrare skapelse går inte att uppbringa.

Väldigt välgjorda vapen jämfört med dagens produktion.

Använde den flitigt under ett antal år och fällde mycket vilt med den,är den fabriksbyggda klass2 studsare jag ägt som skjutit i särklass bäst av alla.

Många avrådde mig från att köpa den just pga problematiken runt helstockar kontra väta och träffbildförflyttningar,min var helt okänslig för det.

Problemet med 600serien är att dom har underbeslag i nylon och det får med tiden"hängbuk"pga trycket från magasinsfjädern,för mig innebar det att bössan efter några år fick matningsproblem och därför sålde jag den :sad:

Idag är inte det ett problem längre då det numera finns ett flertal aftermarketunderbeslag i metall.

Den som kallar den här ful kommer jag hemsöka i dennes värsta mardrömmar :yes:

/Mike

V07_366.jpg

Publicerat

Även jag har haft just en sådan i .222 R, och liksom Mike saknar jag den faktiskt ganska ofta... min första bössa, som jag sköt så mycket att jag upptäckte att jag slitit ned räfflorna på nylonavtryckaren (host) så att den var slät på höger sida när jag sålde den.

Inga problem med helstocken på min. Enda nackdelarna förutom nylonen är att slutstycket känns litet sladdrigt i utdraget läge och att man får pilla litet för att få loss slutstycket. Skjuter den vettigt så go for it!

Publicerat
  • Författare

när mad mike säger att han saknar en fabriksbyggd bössa, då jävlar måste den va bra :biggrin:

ska se om jag kan få fatt på lite plugg till 308:a så jag kan provskjuta den. kan va som så att vi har lite på jobbet som man kan panga.

otroligt trevligt vapen. jag som är strax över superkort i rocken kan ha den hållandes i pistolgreppet med rak arm ner mot golvet utan att pipan tar i.

slutstycket är otroligt fult men jag kan hålla med om att det gick tämligen fort o repetera även utan gummikulan :thumbsup:

Publicerat

Sätta en gummikula på den är som att rita en mustasch med spritpenna på Mona Lisa=nånting man bara inte gör!

dessutom är slutstyckskulan platt på undersidan så gummikulselendet lär sitta dåligt ändå :tongue: han som uppfann gummikulan borde för övrigt ha spöstraff!

Har du fått något pris på den? Utan optik bör bössan ligga mellan 3500-4500:- beroende på skick.

/Mike

Publicerat
  • Författare

haha jo platt vet jag. tur de finns slipmaskin o pl 400 för då sitter den bra ändå mad mike ;)

utan optik är de. eller nja en miroku 6x42 så jo utan optik mer eller mindre. inge pris ännu men ska höra vad det kan tänkas gå lös på.

ser inge fel på att kvinnor har lite hår på överläppen då jag är allt för van o se de från tälje där ja bodde förut :woot:

Publicerat

tur de finns slipmaskin o pl 400 för då sitter den bra ändå mad mike ;)

Åhhh nej :wallbash: Nu vet jag vad Mayaindianerna menade med att deras kalender slutar 21dec 2012.....det finns inget hopp längre :wink:

/Mike

Publicerat
  • Författare

ska testskjuta i veckan om jag får tid eller till nästa helg! köper jag så ska jag göra projekttråd bara för din skull mike :thumbsup: spec när jag limmar fast gummikulan för gott på bössan :biggrin:

grymt smidig sak dedär! fan så smutt rent ut sagt! vart dödskär o alla tankar på blaser flög all världens väg i samma ögonblick :happy:

• 2 weeks later...
Publicerat

Kände på en 600 idag på Torsbo, fast i 222. Grymt mysig bössa. I see the attraction ;)

Publicerat
I see the attraction ;)

Trots det "snekukade" slutstyckshandtaget? ;)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Trots det "snekukade" slutstyckshandtaget? ;)

Kanske inte världens mest lyckade design, men charmig på nåt sätt :rolleyes:

Publicerat

Spaken är lödd så byte går snabbt, då kan man dessutom få till tajmingen på utkamningen som jänkarna så sällan lyckas med...

Jag är också liiiite förtjust i dem.

-- Mats

Publicerat
han som uppfann gummikulan borde för övrigt ha spöstraff!

Håller med fullständigt...ett djävulens påfund...fult och rostdrivande. Kan man inte repetera utan en dylik får man lägga mer tid på träning...basta!!! >_>

Publicerat

Saknar min Mohawk som attan o han som äger den nu vägrar sälja =(

Kikarn va paj o de fick byssen på truten för o blev såld.

Ack ack ack :confused:

Men plastdelarna får gärna vara utbytta då jag köper en igen :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

vart inte av med min 1640 då köparen ändrade sig så det blir nog fan blocket för denne bössa. 2200kr med bägge stockarna bör den va värd tycker jag allt.

härligt du hitta en där oxå. 222 hade ju varit smutt men då vill jag på lite tyngre utseende bössa.

aja nog om det. bössan lockar fortfarande ganska rejält. lär inte byta slutstycket faktiskt. på någo snevridet jäkla sätt så passar de bössan i sin helhet :thumbsup:

drömmen hade ju varit en swarre 3-10x42

Publicerat

Jag har en Mohawk 600 i kaliber 308win toppad med en Helia c 1,5-6x42. Den är lite ombyggd med höjd kolv en aning och en trevlig slutstycksknopp av älghorn. Plastbäddad och trycket justerat av P-O Stenmark. Den skjuter som en dröm i alla lägen och är mitt hundförarvapen nr 1.

Har nog fällt ett 20-tal älgar med den och 5-6 rådjur. Den dyrgripen får man nog bryta loss från mina kalla stela fingrar!