Publicerat September 23, 201213 yr Hej vet inte om jag begär för mycket av hunden , den är 16 månader gammal Den skäller bra på gris både i stora hägn samt i skogen Men älg verkar den ha svårt med Var ute igår, några små sökrunder jag stod kvar och när hon kom igen gick jag sakta framåt, sen snurra hon runt i en tät ungskog där jag misstänkte älg fanns , hon skällde till 2-3 gånger sen gick de hyffsat snabbt iväg 400-500m sen snurra hon bara runt på pejlen och gick sen mot jaktstugan Detta scenario med att hona bara skääller lite på älgar har hon haft nu 3-4 gånger Vad ska jag göra för att hjälpa henne ? Är inne på att gå lite i lina annars
Publicerat September 23, 201213 yr Tar hon i för mycket vid älg kontakten? Jag skulle nog nöta på, när hon snurrade så tappade hon nog bort älgen.
Publicerat September 30, 201213 yr Låter lite som min jämte jag köpte som omplaseringshund för 2mån sedan. 1a gångerna skällde hon 10-15 skall och sen bar det iväg ca 800m och då släppte hon och var fullständigt ointresserad av den älgen mer. Gått lite bättre gång för gång men MAX 10-15 min stånd sedan ointresserad. Hon är 4år nu och så har det tydligen varit innan med fast ännu sämre..., trots detta är det skjutet 4 älgar för henne men troligen inte på stånd. Har jagat stenhårt med henne sedan 1aug nu och i går släppte allt. Flera km förföljande på olika älgar och kanonbra stånd på 2 olika älgar. NÖT PÅ i skogen så mycket du kan och hoppas på det bästa och att det släpper. Jag har även en GW som inte går som tänkt men jag skall fanimej nöta på och se om det lossnar för den med. Din hund verkar ju jaga gris i alla fall och den kanske tycker det är roligare helt enkelt...NÖT I SKOGEN =)
Publicerat September 30, 201213 yr Hej vet inte om jag begär för mycket av hunden , den är 16 månader gammal Den skäller bra på gris både i stora hägn samt i skogen Men älg verkar den ha svårt med Var ute igår, några små sökrunder jag stod kvar och när hon kom igen gick jag sakta framåt, sen snurra hon runt i en tät ungskog där jag misstänkte älg fanns , hon skällde till 2-3 gånger sen gick de hyffsat snabbt iväg 400-500m sen snurra hon bara runt på pejlen och gick sen mot jaktstugan Detta scenario med att hona bara skääller lite på älgar har hon haft nu 3-4 gånger Vad ska jag göra för att hjälpa henne ? Är inne på att gå lite i lina annars Orutin skulle jag tro. En del hundar kan det från börjar och är mer mogen .Men det där du beskriver låter som hon är lite fundersam och det är en hel del hundar som är som dinMen kör på som du har gjort så kommer det .. hon är ju trots allt bara 16 månader
Publicerat Oktober 6, 201213 yr Författare Idag var de grisjakt på menyn, första släppet gick hon och ställde granngårdens hästar :/ men andra släppet hitta hon en grann älgtjur som efter lite sken blev 2 timmas gångstånd och perfekt träning De känns som de verkligen lossnade och hon hade bra koll på älgen och höll bra avstånd , känns mkt bra nu inför framtiden men jag är beredd att de kan ta lite tid