Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gråhunds problem

Featured Replies

Publicerat

Hej vet inte om jag begär för mycket av hunden , den är 16 månader gammal

Den skäller bra på gris både i stora hägn samt i skogen

Men älg verkar den ha svårt med

Var ute igår, några små sökrunder jag stod kvar och när hon kom igen gick jag sakta framåt, sen snurra hon runt i en tät ungskog där jag misstänkte älg fanns , hon skällde till 2-3 gånger sen gick de hyffsat snabbt iväg 400-500m sen snurra hon bara runt på pejlen och gick sen mot jaktstugan

Detta scenario med att hona bara skääller lite på älgar har hon haft nu 3-4 gånger

Vad ska jag göra för att hjälpa henne ? Är inne på att gå lite i lina annars

Publicerat

Tar hon i för mycket vid älg kontakten? Jag skulle nog nöta på, när hon snurrade så tappade hon nog bort älgen.

Publicerat

Låter lite som min jämte jag köpte som omplaseringshund för 2mån sedan. 1a gångerna skällde hon 10-15 skall och sen bar det iväg ca 800m och då släppte hon och var fullständigt ointresserad av den älgen mer. Gått lite bättre gång för gång men MAX 10-15 min stånd sedan ointresserad. Hon är 4år nu och så har det tydligen varit innan med fast ännu sämre..., trots detta är det skjutet 4 älgar för henne men troligen inte på stånd. Har jagat stenhårt med henne sedan 1aug nu och i går släppte allt. Flera km förföljande på olika älgar och kanonbra stånd på 2 olika älgar. NÖT PÅ i skogen så mycket du kan och hoppas på det bästa och att det släpper. Jag har även en GW som inte går som tänkt men jag skall fanimej nöta på och se om det lossnar för den med. Din hund verkar ju jaga gris i alla fall och den kanske tycker det är roligare helt enkelt...NÖT I SKOGEN =)

Publicerat

Hej vet inte om jag begär för mycket av hunden , den är 16 månader gammal

Den skäller bra på gris både i stora hägn samt i skogen

Men älg verkar den ha svårt med

Var ute igår, några små sökrunder jag stod kvar och när hon kom igen gick jag sakta framåt, sen snurra hon runt i en tät ungskog där jag misstänkte älg fanns , hon skällde till 2-3 gånger sen gick de hyffsat snabbt iväg 400-500m sen snurra hon bara runt på pejlen och gick sen mot jaktstugan

Detta scenario med att hona bara skääller lite på älgar har hon haft nu 3-4 gånger

Vad ska jag göra för att hjälpa henne ? Är inne på att gå lite i lina annars

Orutin skulle jag tro. En del hundar kan det från börjar och är mer mogen .Men det där du beskriver låter som hon är lite fundersam och det är en hel del hundar som är som din

Men kör på som du har gjort så kommer det .. hon är ju trots allt bara 16 månader :smile:

Publicerat
  • Författare

Idag var de grisjakt på menyn, första släppet gick hon och ställde granngårdens hästar :/ men andra släppet hitta hon en grann älgtjur som efter lite sken blev 2 timmas gångstånd och perfekt träning :D

De känns som de verkligen lossnade och hon hade bra koll på älgen och höll bra avstånd , känns mkt bra nu inför framtiden men jag är beredd att de kan ta lite tid