Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tänk på detta innan Ni påbörjar matlagningen

Featured Replies

Publicerat

Göm och glöm EU-regler

EU har kommit med nya regler om tillagning och servering av mat. Det är petiga, krångliga och dyrbara regler, som skulle få stora konsekvenser för servering i samband med marknader och turistarrangemang, om folk skulle få för sig att lyda reglerna. Till exempel säger reglerna att turister inte får serveras vatten från kallkällor. Vatten ska tas från det kommunala nätet och fraktas ut i skogen, för att turisternas hälsa inte ska komma till skada.

I andra länder läser myndigheter nya EU-regler och säger jaså, jaha, och lägger papperen i en byrålåda där de får glömmas bort. Det är ett smidigt och effektivt sätt att lösa problem som förorsakas av EU-byråkratin. Jokkmokk bör lära sig denna enkla och billiga metod: att säga jaså och glömma direktiven.

Står över reglerna

För att roa oss själva och andra kan vi dock skicka ett brev till EU och underrätta dem om att Jokkmokk och vintermarknaden står över EU-reglerna. Vi är inte berörda och kommer att fortsätta att servera mat i tältkåtor och andra tillfälliga inrättningar som vanligt, och bjuda på vatten från kallkällor.

För att framhäva marknadens uråldriga traditioner skrivs brevet lämpligen på lulesamiska.

Man kan gärna fundera en stund över varför EU-direktiv utlöser lydnadshysteri hos svenska myndigheter. När det gäller att underkasta sig EU saknas aldrig resurser, det finns gott om folk som förklarar att detta måste vi lyda till punkt och pricka och det finns inga undantag, och myndigheterna har också tid och råd att kontrollera att direktiven följs. Varför behandlas just EU-regler med sådan energisk underdånighet? Det finns ju många andra lagar som myndigheterna inte bryr sig om.

Skogsägarens ansvar

Innan en skogsavverkning sker måste skogsägaren kontrollera med fornminnesregistret om några fornlämningar finns registrerade på marken där avverkningen ska ske. Om så är fallet måste avverkning anmälas till länsstyrelsen, och det är skogsägarens ansvar att markera fornminnena innan maskiner anländer, så de inte kör rätt över. Det kan röra sig om boplatslämningar från stenåldern och framåt, härdar, kokgropar, fångstgropar, rösen och annat.

Det har gjorts kontroller efter avverkningar som visar sig att närmare hälften av de kända fornlämningarna blivit svårt skadade eller förstörda. Skogs­ägarna struntar alltså i stor utsträckning i fornminneslagen. Till råga på allt är skogslandet inte alls noga inventerat; de flesta fornlämningar är inte kända, och hur mycket som har försvunnit är svårt att avgöra. Förstörelse av fornlämningar vid skogsavverkningar har pågått i decennier, vägar byggs, diken grävs, traktorer och skördare gör djupa spår och hyggen hart plöjts. Ändå utdelas inga böter, inga skogsbolagsgubbar sitter i fängelse, inget händer, trots att brotten upprepas i stor skala varje år. Varför behöver dessa svenska lagar inte följas? Varför ska det vara viktigare att förfölja folk som serverar kaffe i en tältkåta? Eller serverar mat från ett kök som inte är ett specialbyggt storkök? EU-lydnaden har redan fått löjeväckande konsekvenser. Matservering i samband med en allmän städdag i Jokkmokk ställdes in, och midsommarserveringar lär vara på väg att inställas.

Ingen lyder

Runt om i EU måste det väl dyka upp tiotusentals om inte rent av hundratusentals tillfälliga serveringsinrättningar som faller under de nya EU-reglerna. Ingen tror väl att myndigheterna överallt stormar iväg för att lyda som i Sverige? Eller att allmänheten fogar sig och lägger ner sina marknader och fester? Det är ett svenskt stigma att lyda överheten. Gustav Vasa och hans legoknektar tuktade allmogen till underkastelse. Har detta arv ännu inte släppt?

Yngve Ryd, Jokkmokk

Kopierat från dagens N-K

www.kuriren.nu

Publicerat

Just nu vet jag inte om jag ska bli förbannad eller garva men en sak är säker. Kommer en såndär EU nisse dragandes med paragrafer om hurvida turister, ska dricka kommunalt vatten istället för kallkällevatten ur nån hälsosynpunkt, hoppas jag innerligt att dom inför "kalsongrycket" och döper honom i kallkällan alá dasstol  :D

Edit: Kom på en sak, anledningen är säkerligen misstanken om att man tar "källvatten" från första bästa myrpöl?

Vad gäller fornlämmningar är det jävligt trist, tycker om att hitta lite fångstgropar här å där och nått rös då å då..

Publicerat

Dedär styrker ju bara mitt resonemang...det finns åt he*vete för mycke regler och paragrafer...ähh...skit i hälften så blir det nog bra... ;D

• 1 month later...
Publicerat

EU är ett ställe för paragraf ryttare. VAd är det för farligt att dricka ur en kallkälla. Det gör man ju när man är uppe i fjällen. Min Moster tar sitt dricks vatten från en kallkälla och inte blev jag sjuk av det.

Publicerat
  • Författare
EU är ett ställe för paragraf ryttare. VAd är det för farligt att dricka ur en kallkälla. Det gör man ju när man är uppe i fjällen. Min Moster tar sitt dricks vatten från en kallkälla och inte blev jag sjuk av det.

Det är en bunt översittare dessa EU-komissionärer som tror och vet att dom kan allt.  :D

Blääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää!

>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(