Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jodärtskocka vs fodermärgkål blöt mark

Featured Replies

Publicerat

Har lite frågor som jag ej hittat svar på ordentligt!

1: om jag ska sätta jordärtskocka, behöver jag välta? har ej tillgång till vält utan ska fräsa och sedan så är det tänkt.

2: vad trivs i blöta marker? kan jag sätta både jordärtskocka och fodermärgkål, eller vad är bäst i blöta marker?:)

3: kan jag sätta fodermärgkål i kanten av vårt fält, och låta bonden odla resten? eller kommer fodermärgkålen störa?

Områdena är inte stora. kanske 20x30 på ena stället och

Tacksam för svar, kommer säkert på fler frågor under tiden :)

Om det finns svar i någon annan tråd ber jag om ursäkt, men har faktiskt inte hittat det jag söker..

/Gustaf

Publicerat

Släng in något foto på marken så kanske det underlättar att besvara dina frågor. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Kan jag göra i helgen;)

Publicerat

Tipsa MKJ om att svara i tråden, han är väl våran främste på odling!

Publicerat

Har lite frågor som jag ej hittat svar på ordentligt!

1: om jag ska sätta jordärtskocka, behöver jag välta? har ej tillgång till vält utan ska fräsa och sedan så är det tänkt.

2: vad trivs i blöta marker? kan jag sätta både jordärtskocka och fodermärgkål, eller vad är bäst i blöta marker? :)

3: kan jag sätta fodermärgkål i kanten av vårt fält, och låta bonden odla resten? eller kommer fodermärgkålen störa?

Områdena är inte stora. kanske 20x30 på ena stället och

Tacksam för svar, kommer säkert på fler frågor under tiden :)

Om det finns svar i någon annan tråd ber jag om ursäkt, men har faktiskt inte hittat det jag söker..

/Gustaf

Halloj

1.Jag brukar använda potatiskup, 10-15 cm och sedan bara sparka igen raden igen. Välta behövs inte även om en liten återpackning är bra för allt som skall gro. Skockerna kan med fördel sättas redan på hösten, risken är att svinen bökar upp dom men annars är det rätt bra.

2. Inte så mycket trivs i blöta marker tyvärr, allra minst oljeväxter som dör väldigt fort av syrebrist.

3. 20x30m = 600m2. Det behöver ni ingen bonde för väl?

Publicerat

Såg att MKJ han svara inan jag han plita klart men skickar ändå :smile:

1 Jorärtskocka är ungefär som potatis, en knöl som man sätter och som bildar nya knölar. Kräver rätt så mycket kväve ( N) gödsel för att utveklas bra.

Så man gör lika som med potatis för utom att man inte kupar runt den. Grovt sagt.

2 Ingenting trivs på riktigt blöta marker kan man enkelt säga. Alla växter behöver syre (luft) till knölen, fröet eller rötterna anars dör dom eller har svårt att växa.

3 Det behöver inte störa. Men vill han att du drar till det " vilda" till hans odlingar? Odlar han raps på åkern så kan fodermärgelkålen störa pga ev insekter kan "gilla" dom båda. I fall bonden besprutar sin spanmål så kan det ta kål på din odling av örtväxter. Det viktigaste är att prata med bonden, så kan ni kanske komma till någon lösning.

Publicerat
  • Författare

Halloj

1.Jag brukar använda potatiskup, 10-15 cm och sedan bara sparka igen raden igen. Välta behövs inte även om en liten återpackning är bra för allt som skall gro. Skockerna kan med fördel sättas redan på hösten, risken är att svinen bökar upp dom men annars är det rätt bra.

2. Inte så mycket trivs i blöta marker tyvärr, allra minst oljeväxter som dör väldigt fort av syrebrist.

3. 20x30m = 600m2. Det behöver ni ingen bonde för väl?

3: bonden odlar på fältet. Fältet är ngnstans runt 1-1,5ha totalt. Jag tänkte ha min odling i ena kanten:-)

Räcker det att jag fräser upp jorden o sätter kockorna då alltså i princip?:)

Mvh

Publicerat
  • Författare

Såg att MKJ han svara inan jag han plita klart men skickar ändå :smile:

1 Jorärtskocka är ungefär som potatis, en knöl som man sätter och som bildar nya knölar. Kräver rätt så mycket kväve ( N) gödsel för att utveklas bra.

Så man gör lika som med potatis för utom att man inte kupar runt den. Grovt sagt.

2 Ingenting trivs på riktigt blöta marker kan man enkelt säga. Alla växter behöver syre (luft) till knölen, fröet eller rötterna anars dör dom eller har svårt att växa.

3 Det behöver inte störa. Men vill han att du drar till det " vilda" till hans odlingar? Odlar han raps på åkern så kan fodermärgelkålen störa pga ev insekter kan "gilla" dom båda. I fall bonden besprutar sin spanmål så kan det ta kål på din odling av örtväxter. Det viktigaste är att prata med bonden, så kan ni kanske komma till någon lösning.

Tack för svar(:

Bonden odlar mestadels havre, men var klövervall i år:)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kör en bump, bilderkommer upp om en stund! :yes: