Publicerat September 24, 201213 yr Öm tå jag vet men jag söker en mörk hanne med mod dådkraft skärpa och stabil. Har tik idag.
Publicerat September 25, 201213 yr Spännande! Rekomenderar man en kennel som jag vet levererat rätt hundar tidigare så blir man väl lynchad Grymma hundar! Mvh!
Publicerat Januari 18, 201313 yr Skalldrivande retrievers skall tas ur aveln. Inget rastypiskt beteende
Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Asså, inte min.... Enl 4 olika kennlar finns en kunskap med hundar med dådkraft släpper skall. Gäller även labbar jag jagar med men testas sällan då som du säger inte jagas i nåt annat än till rastypiskt jakt. Tror inte heller min hade skallat om hon inte utsatts för den jakt jag bedriver. Hon är klockren för mina behov.
Publicerat Januari 18, 201313 yr Skalldrivande retrievers skall tas ur aveln. Inget rastypiskt beteende Är en skalldrivande retriever per automatik en sämre apportör?
Publicerat Januari 30, 201313 yr Författare Nu har det hänt lite mer saker. Brunnefjall.wordpress.com
Publicerat Januari 30, 201313 yr Är en skalldrivande retriever per automatik en sämre apportör? Läs rasbeskrivningen
Publicerat Januari 30, 201313 yr jag säger så här som själv har jaktgolden, Jag har honom som apportör och har alltid PRIORITERAT rasens användningsområde som alltså är att vara en apportör, Sen har jag använt honom förutom det som eftersökshund och lite som stötande hund efter klövvilt, skjutit ett 30 tal grävlingar och ett par minkar för hunden också. Anser så länge man i första hand ser till att bry sig om rasens i huvudsak egentliga användning, och inte avlar på t:ex att min retriever är duktig "grävlinghund" så är det inget problem. Att min jycke är en sjujäkla hund till främst grävlingjakt ser jag bara som en bonusförmåga, men fortfarande det viktiga är att han funkar som en apportör. Något vi däremot ska vara mer rädda för är uppfödare som bara avlar på utställningshundar, det är ju fan om något att förstöra en ras! Läs rasbeskrivningen
Publicerat Januari 30, 201313 yr jag säger så här som själv har jaktgolden, Jag har honom som apportör och har alltid PRIORITERAT rasens användningsområde som alltså är att vara en apportör, Sen har jag använt honom förutom det som eftersökshund och lite som stötande hund efter klövvilt, skjutit ett 30 tal grävlingar och ett par minkar för hunden också. Anser så länge man i första hand ser till att bry sig om rasens i huvudsak egentliga användning, och inte avlar på t:ex att min retriever är duktig "grävlinghund" så är det inget problem. Att min jycke är en sjujäkla hund till främst grävlingjakt ser jag bara som en bonusförmåga, men fortfarande det viktiga är att han funkar som en apportör. Något vi däremot ska vara mer rädda för är uppfödare som bara avlar på utställningshundar, det är ju fan om något att förstöra en ras! Spännande med en golden på grävling, är detta vanligt eller har du bara haft...tur? Tror du att man kan få en labbe att blir grävlings intresserad?
Publicerat Januari 31, 201313 yr Spännande med en golden på grävling, är detta vanligt eller har du bara haft...tur? Tror du att man kan få en labbe att blir grävlings intresserad? tur vet jag inte, han är tuff och framåt hund, och av en slump ställde han och jämthunden en grävling ihop, sen har han helt fastnat för den typen av jakt genom att jag sedan uppmuntrat honom genom att dra släpspår med grävlingskinn och låtit honom skälla på grävling i fälla. Nackdelen är ju att man får gå mycket (pga att hunden för det mesta e i närheten) och min hund tar bara an spår som är max 25 min gamla. men på mindre marker med mycket hus och vägar skulle det aldrig funka att släppa en älghund, Då är man glad att man har en retriever. Känner en kille som sköt ett dussin grävlingar för sin labrador, helt klart kan du lära din hund att bli intresserad av grävling! Försök gå ihop med någon som har älghund,laika och låt din hund få vara med. annars kan du ju börja med släp spåra med grävlingskinn, och låta hunden skalla lite på en fångad grävling i fälla innan den skall avlivas. Uppfödaren till min hund använde både mamman och systern till grävling, är möjligt att han skjutit fler grimbarts än mig för sina hundar haha, men både systern och mamman är fantastiska apportörer förutom det. Om du bor i närheten kan du ju alltid ta en sväng förbi mig och jaga på mina marker.