Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

första köp av klass 1

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag funderar på att köpa en klass 1 studsare, då den jag har nu har sprucken kolv :sad: (9,3*57)

Jag är inne på 308, men är öppen för fler förslag, (jag har en 6,5*55 redan).

Jag är inte så kunnig på bössor så ni får ursäkta om en del saker kanske låter lite dumt :wink: (dålig att förklara mig bra med)

Vad ska man tänka på när man kollar på bössor?

Det ska helst vara en med syntetkolv, som är lite mer oöm då jag sitter i rullstol och ska jaga från fyrhjuling.

Helst ganska billig, och billig att träna med.

Den ska användas till allt från toppfågeljakt, räv och rå till älg och kanske hjort och vildsvin.

tacksam för alla förslag om märke, modell och kaliber

Nu ska jag åka till karlssons jakt i enköping på jaktmässa :thumbsup:

Mvh Martin

Publicerat

Tikka t3 låter som ett bra val isf bra precision och sköna och skjuta med bra slutstycksgång med :) annars ska du klart ha en blaser ;)

Publicerat

Martin, hur är det med arm/handstyrka? Är den god, Tikka t3 och eller en sako 75 Finnlight eller motsvarande lite lättare men inte ultralätt modell i 308 Win, 260 Win 7-08 Win är nog ganska så perfekt för dig,

inte för mycket rekyl, inte för mycket vikt.

Angående den spräckta kolven på din 9,3:a så finns det flera personer som har trådar här inne om hur man fixar det, är stocken inte helt knäckt går det utmärkt att laga den.

Lycka till nu./CHristian

Publicerat
  • Författare

Hej! Och tack för snabba svar :)

Jag har full armstyrka (förlamad från midjan och ner). Sprickan på 9,3:an är väldigt liten, det var en vapenhandlare som såg den, jag trodde att det bara var ett ytligt märke, (längs bak på lådan)

Mvh martin

Publicerat

Till den breda mängden vilt så är väl en .308W alldeles perfekt som kaliber.

Rörande bössval så börja med att känna och klämma. Första intrycket och hur bra bössan känns vid anläggning/hantering är så individuellt.

Mattias nämde blaser (dock ej billig bössa). Många gillar den, jag gillade den inte alls. Samma med tikka t3 syntetkolv. Mitt val föll på sako black bear men några som känt på den upplever den som obekväm.

Syntet har ju funnits ett tag nu så det finns gott om begagnade syntetkolvar och välja mellan.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Hur tycker ni att Husqvarna 9,3*57 är? är det en bra allroundkaliber?

Jag funderar på att laga min 9,3 istället för att köpa en ny.

Till rådjur och och räv kommer jag nog ha min 6.5*55 mest, dock så kommer jag nog byta kikarskikte på den, något förslag på kikarsikte,? (pyrschjakt/vak)

Jag har även hört att gamla 6,5*55 inte klarar av dagens ammunition, är det sant?

Mvh Martin

Publicerat

Hej!

Hur tycker ni att Husqvarna 9,3*57 är? är det en bra allroundkaliber?

Jag funderar på att laga min 9,3 istället för att köpa en ny.

Till rådjur och och räv kommer jag nog ha min 6.5*55 mest, dock så kommer jag nog byta kikarskikte på den, något förslag på kikarsikte,? (pyrschjakt/vak)

Jag har även hört att gamla 6,5*55 inte klarar av dagens ammunition, är det sant?

Mvh Martin

Med en 9,3 OCH en 6,5 har du ju en mycket bra kombination. Vet inte vad du menar med att den inte skulle klara dagens ammunition? Det som diskuteras däremot är huruvida 6,5:an kommer leva upp till måttet klass1-kaliber vid ett ev. kommande blyförbud då det idag verkar glest med alternativ ammunition som ger 6,5:am tillräcklig anslagsenergi.

Publicerat

Tikka t3 lite är lätt och bra. Kaliberval så är vell 308 som är billigast (?) Efter 6,5.

Publicerat

Tikka t3 lite är lätt och bra. Kaliberval så är vell 308 som är billigast (?) Efter 6,5.

Publicerat
  • Författare

Med en 9,3 OCH en 6,5 har du ju en mycket bra kombination. Vet inte vad du menar med att den inte skulle klara dagens ammunition? Det som diskuteras däremot är huruvida 6,5:an kommer leva upp till måttet klass1-kaliber vid ett ev. kommande blyförbud då det idag verkar glest med alternativ ammunition som ger 6,5:am tillräcklig anslagsenergi.

Jag läste en tråd här förut om att lådorna inte höll, att dagens ammunition var starkare laddad??

Mvh Martin

Publicerat

Det förefaller som om Martin anger att hans 6,5;a är baserad på M96/M38:a låda. I det läget är det kanske rekommenderat med en uppdatering av pang trots allt?!

Eller vad säger du Jacob?

/Christian

Publicerat

Det förefaller som om Martin anger att hans 6,5;a är baserad på M96/M38:a låda. I det läget är det kanske rekommenderat med en uppdatering av pang trots allt?!

Eller vad säger du Jacob?

/Christian

Det där kan jag inget om. Jag trodde att en sexånhalva var en sexånhalva oavsett årsmodell, inte att de skulle ha hottat upp laddningen.

Publicerat
  • Författare

Jag kan inte så mycket om bössor så jag vet inte vad det är för låda i, det ända jag vet är att den är gammal och att det är en sportpipa i.

Är det inget bra om det är en M96/M38:a låda?? och hur vet man vad det är för låda i??

PS. jag hittade inga trådar om trasiga kolvar, jag har testat söka på det mesta.

//martin

Publicerat

Ta en bild och lägg upp så kommer du säkert få all info du behöver av forumet!

Publicerat

Man kan alltså inte säga att en "6,5:a är en 6,5:a, oavsett årsmodell"...

Även om det givetvis är samma patron.

Jag hade inte plågat en M/96 / 38 mekanism med moderna jaktpatroner - så enkelt är det.

Även om en del gör det och påstår att det ofarligt. Men vissa gillar ju att "living on the edge"...

Om det är en sån bössa - uppgradera, som Christian skrev.

Eller behåll den och skjut bara milda övningspatroner, för mekanismen i sig är inte dålig.

Publicerat

Mitt tips,sälj båda köp en beg/ny 308. Med en 308 klarar du allt mellan övningstavlor till älg.Du behöver inte 2 ammo sorter hemma 6,5 9,3.ammo till 308 några kr dyrare än 6,5 men några kr billigare än till 9,3..så ist för att laga en och kanske Ha en tveksam 6,5, köp en 308 som du funderat på..

Publicerat
  • Författare

Jag kommer nog inte hinna lägga upp några bilder på ett tag tyvärr. iaf på min 9,3:a så står det 1943 och 46227 på pipan, kan man läsa ut vad det är för låda på den då?

Jag var i tisdags till karlssons jakt i enköping på jaktmässa, hittade min drömbössa :wub: en blaser r93 helstock. Riktigt skön att hålla i men tyvärr ganska mycket för dyr :sad: .

Dom som jobbar där föreslog istället en remington 308:a för 6000kr ny, är det en bra bössa??

//martin

ps. det kan ha varit en ruger också kommer inte ihåg tyvärr :confused:

är det någon som har erfarenhet av thomson center dimension??

Publicerat
  • Författare

Jag kommer nog inte hinna lägga upp några bilder på ett tag tyvärr. iaf på min 9,3:a så står det 1943 och 46227 på pipan, kan man läsa ut vad det är för låda på den då?

Jag var i tisdags till karlssons jakt i enköping på jaktmässa, hittade min drömbössa :wub: en blaser r93 helstock. Riktigt skön att hålla i men tyvärr ganska mycket för dyr :sad: .

Dom som jobbar där föreslog istället en remington 308:a för 6000kr ny, är det en bra bössa??

//martin

ps. det kan ha varit en ruger också kommer inte ihåg tyvärr :confused:

är det någon som har erfarenhet av thomson center dimension??

Publicerat
  • Författare

Hur får jag bort mitt ovanstående inlägg, (det som är kopierat) det vart fel, jag skulle lägga in bild från mobilen:/??