Publicerat Juni 26, 200620 yr Hej, såhär ligger det till: Att fjällan har tagit över en "misskött" finnstövartik igår på 5 år, hunden har suttit på senaste tid mestadels i en lägenhet, pga att ägaren har fått en stroke och kan inte gå ut och gå med hunden så ofta. Den stackars tiken har fått påtok förlånga klor, och en pulpa som vuxit fram påtok förlångt. Går detta att fixa till på något sätt? kan pulpan dra sig tillbaka vid klippning och daglig motion ? hunden har även hudproblem, med någon typ av mjäll eller angrepp av parasiter, men hunden har duschats och smörjts in regelbundet en tid och det har blivit en avsevärd skillnad! hunden har även 2 bröstvårtor som är större än de andra. men dom är inte förhårdnade på något sätt, utan större. ägaren antyder på att hon är skendräktig, kan det stämma? (Måste tillägga att det är en jättefin hund, är rådjursren, och driver hare bra. den lydig och väldresserad, stannar när man vill, går utan problem utan koppel, och är i allmänhet väldigt lydig.) Vi skulle vara mycket tacksamma över all hjälp och tips vi kan få. //mvh Markus.
Publicerat Juni 26, 200620 yr Vad jag förstått så drar sig pulpan tillbaka då nageln blir kortare. Klipp naglarna så korta du kan, så att det inte är möjligt att klippa mer. Möjligt är även att ta det sista med en nagelfil för att få den så kort som möjligt (så pulpan nästan blir synlig). Detta torde hjäpa till med att pulpan drar sig tillbaka. Motion sedan bara så att naglarna hålls korta, och klipp vid behov. En veterinär kan väl troligen klippa alla naglar med ens under ett eventuellt nersövt tillstånd, känner inte riktigt till det. Min egen stövare har också bröstvårta som är större än de andra och jag har inte lagt märke till nåt extra angående det, inte heller veterinären då vi varit där på besök. Lycka till med hunden o hoppas allt går väl. Verkar ju vara en bra hund enligt din beskrivning. H: Calle
Publicerat Juni 26, 200620 yr Klipp klorna så korta du kan och klipp sedan så ofta som 2ggr i veckan då brukar pulpan dra sig tillbaka, är de så långa att hunden har svårt att röra sig så uppsök veterinär, köp ett bättre foder till hunden så kan klådan rentav försvinna, men ser den ut att vara bakteriell eller inflamerad så uppsök veterinär. Motionera henne försiktigt i början så hon sakta kommer igång, simning är otroligt nyttigt och effektivt och ett bra komplement till cykel motion under varma sommardagar. Lycka till med harjakten det är bara 2 månader kvar.
Publicerat Juni 29, 200620 yr Tjena Markus, Prova kombinationen bättre foder med omega 3 fiskolja. Ger mina hundar (finnstövare) fiskolja sedan ett år tillbaka och man kan verkligen se hur bra det är för pälsen. Även trampdynorna har blivit mjukare. Beträffande bröstvårtorna så är det inte ovanligt att det är olika storlek på dom Lycka till med tiken