Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken hundras till allroundjakt?

Featured Replies

Publicerat

Jag har svårt att välja hundras för min jakt. Det jag letar efter är en hundras som passar till "allt". Jag vet att den perfekta hundrasen inte finns så jag försöker att insnävra det en smula. Min primära jakt är fågeljakt (gås, duva, änder, fasan) både sträckjakt och stötjakt. Dessutom så vill jag gärna kunna använda hunden som stötande/kortdrivande till klövvilt, framförallt rådjur och hjort, men vi har en riklig vildsvinsstam på marken så hunden får gärna få fart på dom också.

Jag har funderat på jaktspaniel eller någon retriever, det vet jag fungerar för fågeljakten, men hur är dom raserna på klövvilt?

Alla svar eller förslag är ytterst välkomna!

Skånepåg

Publicerat

Basset fauve de Bretagne..om det inte hade varit fågel :tongue: annars passar jag på denna.

Publicerat

Wachtel?

/Kristoffer

Publicerat

Wachtel! Rätt tränade blir dessa duktiga apportörer, se upp för allt för småvuxna föräldradjur då detta påverkar apporten av stort småvilt ex gäss...

RG

Publicerat

En münsterländer kanske..

/Må

Publicerat

ADB eller TJT?

Publicerat

En jaktlabrador med klövviltslinjer i eller en bra wachtel skulle jag välja;), jag har en jaktlabrador nu som jag tränar aport och blodspår med men jag kommer även ha henne till stöt hund:)

Det finns många olika allround hundar så det är bara att välja;)

MVH Calle

Publicerat

Precis som du funderat på, Jaktspringer eller jaktlabbe/golden av rätt virke kan du med mycket träning och en del tur få att funka bra till det du söker. Kör in fågelarbetet bra innan klövviltet bara. Vorste är ju inte helt fel heller till allround.

Publicerat

Jag skulle vilja påstå motsatsen, att det finns ytterst få allround-hundar! Men en wachtel, KLM eller TJT skulle nog kunna bli bra om du vill ha lite blandat. Där är det bara att välja inriktning. Om du vill ha mest för fågel: KLM. Om du vill ha en rådjursstötare som kan apportera: wachtel. Om du vill ha en bra klövviltshund som har mycket större potential att jaga gris än wachteln: TJT. Men allt handlar om individen om du ska få en bra allround-hund. Satsa på huvudsysslan och välj en bra kennel så har du störst chans att få hunden som uppfyller dina krav!

Publicerat

Jag skulle vilja påstå motsatsen, att det finns ytterst få allround-hundar! Men en wachtel, KLM eller TJT skulle nog kunna bli bra om du vill ha lite blandat. Där är det bara att välja inriktning. Om du vill ha mest för fågel: KLM. Om du vill ha en rådjursstötare som kan apportera: wachtel. Om du vill ha en bra klövviltshund som har mycket större potential att jaga gris än wachteln: TJT. Men allt handlar om individen om du ska få en bra allround-hund. Satsa på huvudsysslan och välj en bra kennel så har du störst chans att få hunden som uppfyller dina krav!

Bra sammanfattat!!
Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen! Jag funderar vidare, men jag tror det blir en jaktspaniel. Jag kör in den på fågeljakt först och funkar det på klövvilt så gör det. Annars får jag väl förhandla med regeringen om nödvändigheten med en hund till :-)

Publicerat

Jag har en KH Vorsterh som jag kör till största delen som apportör vid fågeljakt. Han går dock även på eftersök, har ställt grävling och ger sig efter både älg, rådjur, räv och hare, håller i ca 10 min någon enstaka gång bortåt 20 min då han haft närkontakt med älg. Eftersök så har han hittills klarat upp 4/5 sök utan problem.

Han blir dock odräglig om han inte fått jaga på ett par veckor så det gäller att hålla igång, men du har alltid en ursäkt för att jaga.

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en jaktspaniel, nyförvärvet kommer hem i övermorgon så nu är husfriden slut..