Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolv till HDF/Voere titan II / Mauser 99/225, hjälp önskas

Featured Replies

Publicerat

Efter en massa funderande så inser jag, trots mina höga ambitioner, att jag inte kommer att få tid och möjlighet att tillverka en ny stock till min Titan II. Så därför slänger jag ut frågan om vilken beteckning systemet i bössan har när jag skall leta kolv. Eller vilket system som ligger närmast (kan användas med små modifikationer)

Bössan i fråga är alltså en HDF titan II, vilket var HDFs märkning av Voere titan II som efter att mauser tog över tillverkningen kom att heta först modell 225 och sedan 99. Alltså gäller frågan en HDF/Voere Titan II aka Mauser 225/99. Lång låda då det gäller kaliber 6,5x55.

Jag har försökt googla men inte blivit ett smack klokare.... Men som vanligt finns det förstås andra som förmår sålla bland resultaten eller speca sökningen bättre än jag.

Publicerat

Det finns inga. Taskigt men sant.

Vad är det för fel på originalet då?

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Det finns inga. Taskigt men sant.

Nämen vad tarvlig du är, varför gör du så mot mig?

Vad är det för fel på originalet då?

Tänkte skaffa en som är med anpassad för liggande skytte.

Finns det några konstruktioner med liknande mått som man relativt enkelt kan justera kolven för att passa mitt system?

Publicerat

Finns det några konstruktioner med liknande mått som man relativt enkelt kan justera kolven för att passa mitt system?

Nä. Och jag blev väldigt kränkt av att du kallade mig tarvlig. Fascist!

Modda originalet, det är absolut enklaste vägen - speciellt om du inte kräver fin valnötsglans utan kan leva med lackad stock...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Nä. Och jag blev väldigt kränkt av att du kallade mig tarvlig. Fascist!

Nämen, du får inte outa mig så. Vad skall min syndikalistiska hustru säga om hon får reda på det? :pinch:

Modda originalet, det är absolut enklaste vägen - speciellt om du inte kräver fin valnötsglans utan kan leva med lackad stock...

Jo, det får nog bli så. Har ju redan grejer för höj/sänkbart kindstöd samt en ställbar bakkappa. Tillsammans med en justering av greppet kommer man ju rätt långt den vägen.

Eller så lägger jag påskledigheten på att göra en ny kolv från scratch så hinner den bli klar till nästa års rävjakt....

Publicerat

Modda den gamla om den är frisk. Sprayfärg/duracoat om den ser för jävlig ut sen.:-)

• 9 months later...
Publicerat

Hej! Har du bytt kolv på hdf bössan? Och isf säljer du den gamla?

Undrar Per

Publicerat
  • Författare

Ja, kolven är bytt men jag har inte bestämt mig för om jag behåller den gamla ännu eller ej. Däremot verkar det finnas lite att välja av på Torsbo. Av hemsidan framgår det dock inte vilka modeller kolvarna är till. http://www.torsbohandels.com/vapentillbehor/kolvar