Publicerat September 26, 201213 yr Funderar över att börja jaga med 22an, sugen på kaninjakt. Någon som provat? Om möjligt vill jag kunna äta den efteråt, tänkte om någon har erfarenhet... Är det precis som rådjur och större vilt, sikta på lungpartier eller är det huvudskott som gäller för att det ska bli någonting ätbart kvar?
Publicerat September 26, 201213 yr Har ingen egen erfarenhet av det men det jag läst är att det inte finns så väldigt mycket att ta tillvara på famtill på en kanin , men att de flesta ändå skjuter huvudskott som regel.
Publicerat September 26, 201213 yr Det går skitbra, jag skulle gå på skallskott att komma ihåg är att niner med kroppsskott inte alltid dör direkt och att de då kan komma att krypa iväg och ner i gryt och hål, ett skott jag rekommenderar om man inte gillar skallskott är ett skott rakt bakifrån som tar ut ryggraden, sätter man skottet högt nog förlorar man inget kött och ninen blir lagomt död. /CHristian
Publicerat September 26, 201213 yr Kaniner är ganska så veka, testa Winchesters subsonic men stor hålspets och sikta på hals/huvud. Själv kör jag med Winchester normalladdad med samma kula och kaninerna gör inte många spark ens vi halvtaskig lungträff.
Publicerat September 27, 201213 yr Författare Tack låter som det kan bli spännande, var lite orolig att att kaninerna ofta springer iväg en bit efter skott. Blir till att åka och shoppa lite ammunition då. Skiljer sig träffbilden mycket med subsonic ammo från vanlig? Hur stor är hastighetskillnaden?
Publicerat September 27, 201213 yr Testa några skott med den ammunitionen du tänkt jaga med. Min 22a tenderar att ändra träffläge något med olika ammunition, framförallt spridningen skiljer då pangen verkar föredra någon typ av kula. Vad jag läst verkar detta vara en rätt vanlig företeelse bland 22lr vapen. Kör hårt -
Publicerat September 27, 201213 yr Subbar klarar inte energikravet för att jaga kanin med, det är viktigt att veta, skillnaden mellan subbar och HV ammo kan vara 30 cm eller mer i höjd på 50 meter, oavsett vad ovanstående forumist skriver är det min uppfattning att kaniner, att även om du tar ur en bog med kulan kan kaninen springa undan en bit, det är sällan mer än 10 meter till ett hål och det är läge att se till att man ankrar dem. Bukar man en kanin, vanligare än man tror, beroende på hur de sitter och presenterar skott så kan de gå undan ganska långt efter träff, med allt dett sagt, instämmer jag med pfrep- kör hårt och testa verkligen den ammo du avser att jaga med så den skjuter väl i din pang. /Christian
Publicerat September 27, 201213 yr Testa Winchesters Subsonic, skjuter ofta bra och stor hålspets. Betänk att du får genomskott varje gång typ. Har ni kaniner i Uppsala?? Mvh!
Publicerat September 27, 201213 yr Lyssna på Mr C. Sedan ställer jag samma fråga som Hippen, finns det Kaniner i Uppsala?
Publicerat September 27, 201213 yr Ibland blir jag inte riktigt klok på hur vi jägare fungerar. När det gäller klass 1 villt är det nästan så att vi skriker efter att få högre krav på både jägare och ammunition. Kan verkligen 6,5:an fortsätta vara klass ett när vi nu börjar få gris och björn lite överallt? Såg för inte så länge sedan t.o.m. någon som frågade om en 30-06 skulle räcka... När det gäller klass 3 och 4 villt så är det nästan det omvända. Här verkar det nästan som att bara ett fåtal ens har koll på vilken 22WMR ammo som är klass 3 och/eller vilken ammo till 22:an som överhuvudtaget får användas till jakt. (Utan särskillt tillstånd)
Publicerat September 27, 201213 yr Författare Tack för alla svar =) Inga kaniner i Uppsala vad jag vet, men ska nog en sväng till Gotland och panga lite rabbis är det tänkt. Var och köpte remington och CCI idag som ska provskjutas till helgen. Hoppas på bra träffbild, annars blir det att prova vidare
Publicerat September 28, 201213 yr jag har jagat mängder med kaniner i mina yngre dagar. . om du vill jaga för kött skjut för huvudet med patronen som skjuter bäst i din bössa! och använd samma patron hela tiden. att skjuta med hålspet mot kroppen kan ruinera köttet. .stycka kaninen och rulla den i mjöl+salt och peppar och stecka i olja ,sedan koka i färsk olagrad vitvin+moroter+pasternaka+lök+persilja+vitlök=kanin au vin du kan dricka resten av vitvinet med maten!!det passar perfekt !!!
Publicerat Oktober 1, 201213 yr är det kortare håll så vänder de runt tämligen enkelt. ett skott jag gillar är bakifrån och lite högt kring nacken, inte så grisigt och stoppknapp direkt. tänk på att kolla kulbanan praktiskt, så slipper du "doffarna" med springande skrikande kanin ned i hål.
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Författare är det kortare håll så vänder de runt tämligen enkelt. ett skott jag gillar är bakifrån och lite högt kring nacken, inte så grisigt och stoppknapp direkt. tänk på att kolla kulbanan praktiskt, så slipper du "doffarna" med springande skrikande kanin ned i hål. Så du menar typ nackskott eller längs ryggraden bakifrån som någon tidigare nämnt?