Publicerat September 26, 201213 yr Har via en jakt kamrat mer eller mindre fått en Winchester 88 i kaliber 308. Kikaren som sitter på är en Bushnell Banner 3-9x40 med tyska ettan tror jag det kallas. En grov lodrät stolpe och två vågräta. Är detta något att "spara" på eller lika bra att göra sig av med?? Då sonen på 21 år funderar på jägareexamen så funderade jag på om det kunde vara en bössa att börja med?? Den är ju lite tilltalande med bygelrepetering för en 21 åring.
Publicerat September 26, 201213 yr Ärligt talat så beror det helt på hur bra eller dåligt vapnet skjuter, jag anser nog att nya skyttar bör ha vapen som skjuter väl till mycket väl, då det gör det enklare att avslöja brister i deras teknik men även för att ge dem förtroende för vapnet, mer erfarna jägare, skyttar kan acceptera att ett vapen skjuter lite sämre och deras självförtroende blir inte lidande, vidare är mer erfarna nyttjare mer kapabla att urskilja situationer där marginalerna är emot dem. Med andra ord, prova pangens precision. /Christian
Publicerat September 26, 201213 yr Jag har haft en 88 och den sköt allt annat än bra,provade många olika fabrikat och kulor men allt sköt lika illa,träffbilder på en halv A4 på 100m. Den blev inte långvarig i min ägo. /Mike
Publicerat November 1, 201213 yr Författare Om det skulle vara så att någon annan med modell 88 funderaroch kanske söker i framtiden så ville jag bara meddela att min skjuter helt Ok med mina mått mätt. Laddade upp Barnes 150 grainTSX med 41 grain Norma 201. Enligt tabeller så borde V0 ligga på straxt över 800m/s. Fick träffbilder på 20 - 35 mm med fyra skotts serier. Det duger år mig.
Publicerat November 2, 201213 yr Hade en sån som min första studsare, höll på att knäcka mitt självförtroende helt tills en tävlingsskytt testade den och konstaterade att den var helt kass... Vi hade då testat med olika kikare men den var tillåme sämre än den Mike beskrev, ett helt a4 räckte inte till på 80 meter... Så man ska nog testa dom innan köp så man inte drar nitlotten.