Publicerat September 26, 201213 yr Fråga 1: är det nån som vet om norma har gjort Alaska kulan hårdare, så att man kan dela in dom i den nya och gammla? Fråga 2: nu till älgjakten har jag varit sugen på att prova Alaska kulan, kan man säga att finns mer död i den än oryx? Vill gärna ha lite för och nackdelar om kulan, kalibern det gäller är 9.3x62
Publicerat September 26, 201213 yr Njo men tvärtom, gamla alaska hade stålmantel, de var hårdare, är idag nästan omöjliga få tag på, idag modern mantel, mjukare, rent av slaskigare. Mer död? Nåjo om du ger fn i att sätta den i armbågsleden så är det nog som så. Min uppfattning är att det är som att välja mellan hemglass vanilj eller GB vanilj att företa en jämförelse mellan dessa två kulor, båda smakar glass. /CHristian
Publicerat September 26, 201213 yr Författare Det är ingen större skillnad på dom alltså. Tänkte själv lite så här: Alaska expanderar fort och i det närmaste exploderar i älgen, inte riktigt kanske. Men kulan gör en stor skada inne i älgen. Oryx som är bondad går rakt igenom, två sår kanaler men mindre skador inne i älgen. Opponera gärna på mina påståenden.
Publicerat September 26, 201213 yr Författare Tycker du det är oseriöst så behöver du inte svara Christian. Har du nått att opponera mot så skrev jag att det var välkommet
Publicerat September 26, 201213 yr Expanderar inte oryxen? Sorry kan inte så mycket om kulor. Använder oryx själv efter att jag hört att det är en bra allroundkul. Var inne på att köpa lapua mega, billigare med är det en lika säker kula som oryxen? /D
Publicerat September 26, 201213 yr Författare Jodå oryxen expanderar, har en kompis som ska prova megan i år. Oryxen är bra allround kula men det är jag som fått för mig nått och har börjat yra. Till eftersök kör jag oryx, men frågan är hur fungerar Alaska i ett vilt
Publicerat September 26, 201213 yr Jag använde Alaska i 6,5 fram tills för ca 25 år sedan. De satt allt som oftast i skinnet på utgångs sidan. Redan på den tiden hade de dock en tendens att splittras något förskräckligt om man råkade träffa något hårdare ben. Minns att andra skottet på den första älgen jag någonsin sköt sattes i halskotpelaren. Köttfärsen från den halsbiten hade nog en del bly i sig... Därefter blev det Oryx. Där har jag ofta genomskott men några gånger har jag återfått en kula i skinnet på utgångssidan. Har även provat "Texas hartshot" och den kulan tog med sig kossans grönsaker ända in i maskinrummet... (Redan påskjuten älg) Har dock funkat bra dvs expanderat OK även på mindre älgar. Däremot har jag haft lite problem med att den expanderat dåligt på bockjakten. Nu skjuter jag inte så mycket bock så det kan vara tillfälligheter men även om de dör så känns det som onödigt långa flyktsträckor. Där hade nog något mjukare varit lämpligt. Eller så får jag öka hastigheten lite.Ligger t.o.m. under köpe ammon just nu... Å andra sidan är jag påväg att testa att gå över till Rhino. Dock inget skjutet med den kulan ännu...