Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur laddar man ner Garmins kartor till datorn?

Featured Replies

Publicerat

Får hem min nya 320 pejl om några dagar och funderar på i vilket format jag ska köpa kartorna till den? Vill kunna ladda ner dom till datorn, och fick veta av försäljaren att man gör det genom att köpa kartorna på minneskort och sedan koppla in handenheten med minnsekortet i mot datorn för att titta på kartorna. Är det rätt?

Eller ska jag välja att ladda ner kartorna och sedan lägga in dom på minneskort som jag sätter i handenheten? Kanske löser sig när jag får pejlen, men jag vill gärna ha både kartor och pejl samtidigt, så om någon kan hjälpa mig så hade jag blivit glad :-)

Publicerat

Jag köpte kartan på cd och la in den i datorn först och fyllde på minneskortet från datorn. detta är några år sedan så det kanske har ändrats men då var det så man fick göra för att få kartor både i datorn och garmin

Publicerat
  • Författare

Inga fler Garmin-experter här??

Fick samma förklaring från en säljare, att jag var tvungen att ta hem kartan till datorn först (CD alt nerladdning), och minnsekort sedan om jag ville ha den i både dator och handenhet.

Men nu sa säljaren jag köpte av att det skulle fungera att få kartorna till datorn från minneskortet genom att koppla upp handenheten till datorn. Och vem ska jag tro på???

Publicerat

Läst någonstans att med den nya 320 och nya programvaran Basecamp ska det gå att titta på kartor som ligger på minneskort. Tror att man måste koppla upp sin enhet mot datorn och på så sätt titta på kartan tror inte det går att stoppa minneskortet direkt i en kortläsare i datorn.

Har dock inte provat själv, får jag tid över i helgen så kanske jag gör ett försök!

Friluftskartan Pro v3 levereras på en DVD och på ett förprogrammerat microSD/SD kort. Detta gör att du enkelt kan sätta i minneskortet i din Garmin GPS samt installera den på din dator för att kunna titta på kartan och planera din tur genom att skapa waypoints och rutter.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret. Bekräftar det dom jag köpt den från sa också. Verkar som om jag valt rätt leverantör då som förhoppningsvis vet lite mer än vår lokala handlare. Synd eftersom jag gärna stöttat dom, men det gäller ju att få rätt grejer i rätt tid också :-)

Jag tänkte köpa prime kartan över valfritt område och då finns bara valet minneskort alt nedladdning. Blir nog minneskort, så är allt klart till jakten sen :-)

Publicerat

Tack för svaret. Bekräftar det dom jag köpt den från sa också. Verkar som om jag valt rätt leverantör då som förhoppningsvis vet lite mer än vår lokala handlare. Synd eftersom jag gärna stöttat dom, men det gäller ju att få rätt grejer i rätt tid också :-)

Jag tänkte köpa prime kartan över valfritt område och då finns bara valet minneskort alt nedladdning. Blir nog minneskort, så är allt klart till jakten sen :-)

Jag kör friluftskarta Pro V3 nedladdad från datorn i 320 minne och sedan egen vald del av primekartan på minneskort. Sedan avaktiverar jag friluftskartan när jag jagar på den del jag har primekarta över och hamnar jag utanför aktiverar jag friluftskartan på nytt! Tycker detta är optimalt! Slipper byta kort osv.

Publicerat
  • Författare

Tack för bra svar, låter som en perfekt kombination!

Men har jag fattat rätt om det alltså finns ett minne i handenheten där jag kan lägga friluftskartan, och sedan en kortplats där jag kan ha ett minneskort med en alternativ karta (typ prime över jaktmarkerna)?

Publicerat

Men har jag fattat rätt om det alltså finns ett minne i handenheten där jag kan lägga friluftskartan, och sedan en kortplats där jag kan ha ett minneskort med en alternativ karta (typ prime över jaktmarkerna)?

Ja du ser det bäst om du kör Basecamp. Koppla upp din 320 mot Basecamp och du ser innehållet i både minne och minneskort. Går även att titta på kartan som ligger på minneskortet vilket inte gått innan. Så har du en Primekarta kan du se fastjghetsgränser osv.

Publicerat

Fick du upp data som låg på minneskortet i basecamp automatiskt? När jag pluggar in astron så visar den bara en mapp för Internt minne i basecamp? Ska minneskortet ligga som en egen mapp under Astron? Jag har iofs en 220 så det kanske inte funkar med den?

Jag kan med andra ord inte se min fastighetskarta i BC vilket är irriterande. Jag har oxå friluftskartan på cd men kan inte föra över den till internminnet på astron. När jag gör en överföring i BC så säger den att den kommer skriva över data på det förprogrammerade minneskortet.

Publicerat

Fick du upp data som låg på minneskortet i basecamp automatiskt? När jag pluggar in astron så visar den bara en mapp för Internt minne i basecamp? Ska minneskortet ligga som en egen mapp under Astron? Jag har iofs en 220 så det kanske inte funkar med den?

Jag kan med andra ord inte se min fastighetskarta i BC vilket är irriterande. Jag har oxå friluftskartan på cd men kan inte föra över den till internminnet på astron. När jag gör en överföring i BC så säger den att den kommer skriva över data på det förprogrammerade minneskortet.

Verkar som man måste ha en 320 testade även med en 220 och där kunde jag inte se kartan! Kunde ladda ned spår och waypoints till 220 kan tyvärr inte testa har ingen kartalicens kvar att ladda ned!

Man kan ju även redigera waypoints och spår mycket enklare på en 320 från BC.

Testa med Mapsource annars, tycker nog den funka väl så bra mot en 220.

Publicerat

Verkar som man måste ha en 320 testade även med en 220 och där kunde jag inte se kartan! Kunde ladda ned spår och waypoints till 220 kan tyvärr inte testa har ingen kartalicens kvar att ladda ned!

Man kan ju även redigera waypoints och spår mycket enklare på en 320 från BC.

Testa med Mapsource annars, tycker nog den funka väl så bra mot en 220.

Ok, ska kolla med Garmin. Jag testade mapsource först men det var lika illa där..

• 2 weeks later...
Publicerat

För den som ev. söker efter samma svar som mig.. här kommer svaret från Garmin. Det fungerar men man kan inte visa både waypoints och kartan från gps-en samtidigt. Man får i så fall ladda ner WP till datorn och sen visa kartan.

Tack för din förfrågan gällande Garmin Friluftskartan prime v 2 och Garmin Astro 220.

Börja med att på din Astro 220 trycka på menu knapen 2 ggr. välj sedan avancerat (tryck enter) sedan väljer du inställningar (tryck enter) sedan väljer du system (tryck enter) då du är inne i system sidan trycker du på menu knappen en gång och väljer masslagring koppla sedan enhetn til datorn starta Garmin Basecamp

• 2 years later...
Publicerat

japp