Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jakt i usa jaktkort

Featured Replies

Publicerat

har fråga såg på tv en gång i usa kan har dom så på nåra ställen att man löser jaktkort och får sen jaga på statens mark låter ju som en dröm om det var så i sverige är det som vett nåt mer om saken?

• 2 weeks later...
Publicerat

Det varierar rätt kraftigt från stat till stat men generellt är inte jakten lika kopplad till äganderätten som hos oss. Lokala myndigheter delar ibland ut licens att fälla klövvilt till sökande per lotteri. State residents har förtur. Sen är det mest vak och smygjakt på klövvilt. Ibland upp till markägaren att avlysa fastigheten från (andra) jägare. Kan vara mycket folk i terrängen och säkerheten löses med krav på x% av klädseln i blaze orange.

Publicerat
  • Författare

det borde ju vara så här med kan man tycka så det inte är bara nåra få som har tillgång till jakt när jag snacka med polare från usa tyckte dom det var idiotiskt att bara överklassen får jaga alltså stora mark ägare / gods ägare

jag mena alltså att det är jakt på älg och björn dom har i usa inte småvilts jakt som komunerna i sverige erbjuder

Publicerat

det borde ju vara så här med kan man tycka så det inte är bara nåra få som har tillgång till jakt när jag snacka med polare från usa tyckte dom det var idiotiskt att bara överklassen får jaga alltså stora mark ägare / gods ägare

jag mena alltså att det är jakt på älg och björn dom har i usa inte småvilts jakt som komunerna i sverige erbjuder

Jag finner det tråkigt och sörjer när någons fördomar helt fördunklar deras sätt att relatera till omgivningen, om du tror att det är bättre i USA så förslår jag en mer ingående studie av deras sätt att jaga på, villkoren, genomförandet och förhållandet till det vilda. Förövrigt hade det inte funnits något vilt att tala om i Sverige om det inte funnits stora sammanhängande marker där man har kunnat utveckla goda viltstammar, i varje fall inte i bebyggda trakter.

/Christian

Publicerat

Förklara närmare C.

Är det inte så, staten i USA ger licenser till ett antal skjutbara arter med "tags" som föreslås/beslutats nu i Sverige för att förhindra tjuvjakt.

Staten äger jakten, inte markägarna. Markägarna kan hindra "trespassing" men de äger inte jakträtten?

Övriga arter kan skyddsjagas, medlen kan självfallet diskuteras, varför ska man få jaga med båge eller enhandsvapen...

Det skåpet tänker inte jag pissa i.

Varför skulle det inte finnas nåt vilt att jaga i Sverige om staten skulle haft jakträtten i hela landet och reglerat jakten där?

Publicerat
  • Författare

Varför skulle det inte finnas nåt vilt att jaga i Sverige om staten skulle haft jakträtten i hela landet och reglerat jakten där?

unrar jag med

Publicerat
  • Författare

jag och mina polare har ju nästan ingen chans att fälla en älg om vi inte betalar dyrt till nåt jakt lag eller mark ägare att arendera mark

fråga gälde inte småvilts jakt

Publicerat

?- det kostar inte mer än säg 500-1000 kr att få vara med o jaga älg långt upp i Sverige, du skriver om rätten att jaga som om det vore frågan om en mänsklig rättighet för dig, eller i varje fall en orättvisa som någon annan skall läka åt dig,

Varför skulle du få ha rätten att jaga och fälla älg om du inte har jakträtt eller mark? Förklara gärna det.

/Christian

Publicerat
  • Författare

för samma sak som jänkarna har jag bor i sverige borde få jaga jag med fast jag inte äger en massa mark

du skrev att det om det var som i usa att staten bestämde över viltet så skulle många våra djur bli utrotade ?

Publicerat

Läs vad Christian skriver, reglering är A och O för ett livskraftigt bestånd! Hade du läst hela inlägget så utrotades arter INNAN staten gick in och styrde upp! Vad gällande älgjakten så har jag nog sett ett fyrtiotal annonser gällande lediga platser för jakt och det har inte varit något snack om hutlösa priser heller, den som söker han finner!

Publicerat
  • Författare

vart hittar man dom

Publicerat

Blocket, jaktidningar m.m

Publicerat

jag och mina polare har ju nästan ingen chans att fälla en älg om vi inte betalar dyrt till nåt jakt lag eller mark ägare att arendera mark

fråga gälde inte småvilts jakt

Jag betalar inte mer en 2000 kr för att jaga Älg,småvillt o rådjur. Det är inte dyrt. Då har jag 7500 hektar jaktmark att jaga på.

Publicerat

Kaiser: ren avundsjuka låter detta som. Använd som dom andra redan sagt blocket. Annars finns det flertal jakttidningar samt flertalet med internetsidor där sådant annonseras ut. Bland annat här. Så tar du o lägger ner lite mer tid än 5 min på o gnälla så ska du se att det löser sig.

Annars kan du ju börja jaga rovvilt. Finns määääääängder med mark du kan få jaga på om du bara uppför dig artigt o normalt istället för o tjura.

Så ut o gör lite viltvård. Finns mängder med råv o grävling bland annat som väntas på o bli jagade.

Publicerat

Kan ju nämnas i sammanhanget att det på sina håll är stora problem här borta med "sned" avskjutning. DVS det jagas väldigt hårt på vissa populära marker och det jagas för lite på andra.

Men det är ju en ganska naturlig följd av att "tag'en" följer jägaren och inte området. Sedan är det även svårt på sina håll att få en bra könsfördelning. Här i Virginia eftersträvar man en fördelning om 5 Does/ hornbärande djur. På vissa håll kan man få extra tilldelning på hornbärande genom att skjuta hondjur. Svårt att få jägare att engagera sig i att utveckla en viss population / biotop annat än på privat mark.

// Henrik

Publicerat

Du menar precis som jag har skrivit ovan då Henrik, att ett fritt uttag utan ansvar inte genererar några kvarvarande viltstammar,

tänka sig, tack för the "inside scoop"/Christian

Publicerat

Christian, Det kanske är självklart för dig (och mig). Men det är långt ifrån alla som ser det som självklart att dra de slutsatserna.

Sedan tror jag inte att det riskerar att bli fråga om utrotning. När det blir för få stora troféer i ett område drar många jägare vidare till nästa område. Så någon direkt utrotningsrisk har jag svårt att se att det föreligger för de djurstammar vi brukar intressera oss för. Däremot skulle det inte förvåna mig ett dugg om onaturligt snedfördelade stammar (Både geografiskt och Gender) innebär konstigheter för andra känsligare arter både uppåt och neråt i näringskedjan...

Publicerat

Jagar varje år i USA WI & där är det så att man kan lösa biljetter på de viltarter som det är jakttid på oavsett om man jagar på statlig eller privat mark.

Jag jagar själv på privat mark när jag är där och vi löser de biljetter vi vill ha på vitsvanshjort & sen är det bara att jaga:)

Marjen till en av de marker vi brukar jaga på är statlig så vi kan lika gärna jaga där om vi vill fast då ser reglerna lite anorlunda ut tex får man inte ha fasta torn, vara torn eller treestands som du har med dig ut.

Så vem som helst i världen kan åka dit, lösa sina biljetter, hyra en stuga & jaga.

Sen är jakttiderna lite anorlunda beroende på vilket jaktvapen du jagar med, generelt kan man väl säga att det är lite generösare jakttider för jaktvapen som gör det svårare att jaga viltet (pilbåge, enhandsvapen, svartkrut), själv jagar jag bara med pilbåge när jag är där & det är en fantastiskt spännande jakt, blir mitt 5:e år jag är där nu & åker på onsdag för 3 v underbar jakt :)