Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Insändare / Debattartikel

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

OK, så nån av personkommentarerna på hemsidan är förbundets då?

Tänkte snarare att man ska bemöta i tidningen officiellt från förbundet annars blir det en väl lite väl ensidigt från fel håll och dessutom med felaktig information ut till den stora massan?!

Mvh Jon

Publicerat

Vi svarar extremt sällan i kommentarsfält, helt rätt. Hur man bäst bemöter eländet får vi se... men kommentarsfältet var ju ovanligt glädjande och inspirerande. Kritiken ligger dock inte i första hand mot SJF utan mot bojkotten, så att bemöta debattartikeln är väl gissningsvis långt ifrån självklart. Sedan är förstås debattartikeln sprungen ur en vilja att komma med moteld mot NVR:s kampanj den här veckan.

Publicerat
  • Författare

Idag blåste man ut samma debattartikel i NWT, det vore önskvärt om man bemötte detta då många inte ens vet att det är felaktigheter man publicerar och det känns som jägarna inte behöver mer negativt emot sej.

http://www.nwt.se/asikter/debatt/article1177670.ece

Mvh Jon

Publicerat

Samma inlägg publicerades häromdagen i lokaltidningen här. Tog upp det lite lätt vid fikat på jobbet och ingen hade nån aning om det arbete eftersöksjägare lägger ner för låg ersättning.

Man kan bara hoppas att folk inte tar till sig av utskickets innehåll.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat

SJF kanske kunde gå ut med allmän information om hur NVR och eftersöksarbetet är uppbyggt skulle kanske vara informativt till allmänheten, så de vet hur jägarna ställer upp arbetar för att minska djurens lidande. Så får allmänheten själva bilda sig "sin" korrekta uppfattning om det som skrivs i media. självklart i enkla ordalag eller "reklamfilmsaktigt".

Hely klart att SJF borde gå ut med en allmän information och inte bara "sitta på läktaren och titta på" när bevarandeorganisationer spyr galla på jägarkåren och eftersökarna. Speciellt inte när det är direkta sakfel och förtal som de skriver
Publicerat

Kanske bara jag som inte förstår vad Rovdjursföreningen och djurskyddet i Sverige menar men utan jakt så skulle det vara födotillgången som styrde klövviltstammarna vilket på de flesta håll skulle innebära större stammar. Att vi har så låga stammar av t.ex. älg beror ju på att vi jagar och skjuter ned stammen. Men SRF och Djurskyddet i Sverige vill alltså öka jakttrycket för att på så vis minska viltolyckorna? De propagerar alltså för att rovdjur och då främst vargar skall inte jagas alls på ett håll medan de här propagerar för att annat vilt och då främst klövvilt utgör ett hot mot människan så där bör stammarna skjutas ned genom ökat jakttryck.

Har jag uppfattat dem rätt?

Publicerat

Här ställer vi frågor till SJF!

Vill man diskutera ett ämne allmänt, gör det i övriga forumet!

Hälsningar Pertan/moderator

Publicerat

Här ställer vi frågor till SJF!

Vill man diskutera ett ämne allmänt, gör det i övriga forumet!

Hälsningar Pertan/moderator

Det är väl det som gjorts eller.....? fråga.( #1 )och uppmaning( # 8 ) till SJF .....
Publicerat

Jimmy och Galne: Det var exakt vad vi gjorde i förra veckan. Tillsammans med polisen informerade vi för 11:e året i rad på köpcentrum, trafikkontroller, i media mm om denna verksamhet. Vi har också prövat allt ifrån reklamfilm till info på Globens elskyltar för att sprida budskapet. Vi har också genom åren delat ut drygt 5 miljoner viltolycksremsor, bland annat... Så nog har vi informerat.

Jo viltremsor har jag sett på bilprovningen, och älgskadefondens besök på marknader är vanlig här i mina trakter. Men någon information från SJF förra veckan i mitt hörn i Blekinge såg jag inte och här ifrån är det omöjligt och läsa globens elskyltar. För sverige består ju av många städer fler än Stockholm, men jag förutsätter självkart att ni var på fler köpcentrum än bara i Stockholms området.

Köpt reklamtid kankse inte är billig, men borde ju kunna ge spridning i sammanhanget. Om inte så kanske reklamradiotid, de flesta lyssnar ju på radion utan att lyssna. Och reklam som återkommer fastnar av någon konstig anledning i skallen så småningom. Sammarbeta med någon butikskedja om reklam i foajen över hela Sverige kanske?!

Publicerat

Allt det du nämner är testat, Galne. Och lite till...

Att nå ut i mediebruset idag är vare sig enkelt eller billigt men vi försöker. Om vi då jämför "bang for the bucks" så var Globen inte så dåligt. Problemet är att det är ungefär vad vi har råd med eller hinner göra med tjänstemän. Vill man göra en insats på ett köpcentrum i Blekinge, Gävle eller Lycksele är vi helt beroende av ideella krafter. Precis som när det gäller svar på den här debattartikeln...

Publicerat

Det var faktiskt en ny idé Galne! Tack för den... Jag ska skicka idén vidare.

Publicerat

Det kan ju bli riktigt intressant sedan att följa ve. debatt efter programmen för nog kommer det att diskuteras i pressen.

:thumbsup:

Publicerat

Som sagt, en briljant idé. Har faktiskt redan fått fart på redaktionen... Tack Galne.

Publicerat

Som sagt, en briljant idé. Har faktiskt redan fått fart på redaktionen... Tack Galne.

Inte min utan Pertan som skrev det i PM till mig om 112-program, han ska ha största delen av kakan!! :thumbsup::yes:

Jag bara spånade ut det lite mer luddigt här, men tack ändå! :smile:

Publicerat

lova att det inte blir 5 minuters snuttar utan precis som på typ 112 kör hela utryckningen
Publicerat

Utan att känna nån som helst glädje över fenomenet trafikskadat vilt så tror jag att eftersök från start till mål, filmat på ett bra sätt kan bli "jäkligt bra tv" som det heter...

Dessutom något som kan ge ökad förståelse för den viktiga kunskapen om jakt från den allmänhet som numera kallas den lattesörplande massan. Den grupp som blir allt större och alltmer naturfrånvänd, m a o de vi behöver ha på vår sida när jakten ifrågasätts i samhället.

Ingen här inne kommer nånsin att kunna bli omvänd till militant vegan. Att gorma sig hes, spy galla och därigenom tro att vi kan omvända nån från den motsatta sidan är bara att fetglömma. Inte någon har lyckats få sympati hos motståndaren genom att tala om hur dum i huvet denne är. Via saklighet, kunskap och trovärdighet vinner vi den opinion som måste vinnas för att vi på sikt ska kunna fortsätta med vårt viktiga intresse.

Skit i motståndarna, se bara till att dom är en ynklig minoritet i samhället.

Publicerat

Hej mitt förra inlägg försvann men Ni tycker inte svjf misslyckats grovt med föra ut information om vilkas ansvar det är direkt ett djur blir påkört,alltså ett trafik eftersök och inte ett eftersök..

Publicerat

Som sagt, vi väljer inte själva hur vi fördelar våra resurser, det gör medlemmarna. Jag törs nog dock säga att vi satsat mer på info i denna fråga än i andra angelägna frågor. Vi får varje år erbjudanden om gratis filmsnuttar att köpa reklamtid för, ett skitbra erbjudande men vi har inte chansen att ha råd med att köpa reklamtid i rikstv. Vi har däremot köpt reklamtid i radio, lokaltv och bland annat satsat på skyltar längs vägar och på Globben mm samt annonser och "specialrepotage" i pressen. Just denna fråga är också en av de infofrågor som regelmässigt följs upp av oss och polisen. Under den årliga kampanjveckan landade vi senaste året drygt 300 nyhetsartiklar, inklusive DN och SvD. Drygt 20 tvinslag och drygt 30 radioinslag samt direktinfo till drygt 12000 svenskar. Jämför man detta med andra infofrågor som är viktiga för oss så är genomslaget enormt. Sedan kan man alltid tycka att vi borde lyckas ännu bättre, men personligen ser jag nog andra infofrågor som betydligt mer eftersatta. Däremot kan vi alltid bli bättre på att hitta nya och mer kostnadseffektiva vägar att nå ut. Därför är exemplet ovan mycket välkommet!

När det gäller ansvarsfrågan så är den ganska enkel. Ingen har ansvar. Många verkar tro att polisen MÅSTE göra eftersök, det är fel. Polisen FÅR be om hjälp med eftersök men det är inget krav... Som i all annan polisverksamhet så väljer polisen själva hur de prioriterar sina resurser.

Publicerat

Ett förbund kan inte reagera på allt skit som skrivs överallt...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.