Hoppa till innehåll

Munsterländer


Tobi

Recommended Posts

Hejsan.

Ny på forumet.

Det är som så att jag ska skaffa mig en jakthund.

Har jagat endel för ett antal år sedan och tog upp det igen förra året.

Så nu har jag bestämt mig för en Munsterländer , har varit hos en kennel i Småland.

Träffat Mamman till valparna och Mormor , super trevliga hundar.

Detta skulle isånafall bli min första renodlade hund för ändamålet , har haft hundar tidigare.

Allmändressyr osv är inga problem.

Det jag jagar och har på markerna(1300 hektar) är gris , rådjur och älg även tillgång till väldigt bra grismarker.

Kan detta vara en hund för mig?

Tack på förhand.

//Tobias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Antar att du letar efter en allround. Finns en del linjer där fågeljakten är starkare och andra som har goda egenskaper för klövvilt. Alla münstrar skallar inte på löpor. Oftast håller de inte i så länge, men det finns naturligtvis undantag. Frågan är om du inte ska ha en hund som kan hålla i lite längre med tanke på att du har stora marker.

Kolla verkligen upp linjerna så att du får det du behöver, vill ha.

Sen ska du räkna med att det är en mycket krävande hund dressyrmässigt. Fast hand och konsekvens. De behöver inte vara hårda men de utnyttjar varje chans att testa ditt ledarskap. Vorsteh räknas oftare som enklare än münster.

Vill du jaga fågel är en rekommendation att bara jaga och träna på det det första 1-2 åren. Finns en del som hävdar att det går att jaga rakt över direkt men har ännu inte träffat någon som lyckats hantera fåglarna bra efter en sån start.

Om du verkligen sätter dressyren under de första två åren får du en fantastiskt fin jaktkamrat som du kan ha roligt med på mängder av olika jakter.

Lycka till med ditt val!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du inte nyttja ståndanlagen alls så skulle det vara kul att höra hur du resonerar ?

Som munster säger så är de inte de enklaste av hundar och alla driver inte med skall, nåt som du verkar vilja ha.

/Nyfiken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller helt med strävhår i detta fall. Tänk på att münstern är en stående fågelhund och är du ute efter en hund som bara ska jaga nämnda viltarter samt kanske också driva med skall så finns det nog bättre val. Därmed inte sagt att ML inte är en bra och trevlig ras, för det är de. Hade du sagt att du skulle jaga fågel med ett stort inslag av klöv så hade jag absolut stöttat ditt beslut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! precis som strävhår och Almenson Skev så tycker jag det är jäkligt synd att många skaffar Münsterländer för att enbart jaga gris och använda dom vid stötjakt. verkar som att dom flesta glömt bort att det är en stående fågelhund. har själv en liten münstertik på 9 veckor, en otroligt fin och följsam tjej. Du har inte funderat på en Wachtel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis almenson och strävhårig skrivit och som jag kanske inte fick ur mig helt tydligt. Är det främst klövvilt du vill jaga finns det andra raser. Sen är rasen i sitt hemland väldigt allround precis som vorsteh. Utan att ge mig in i ändlösa diskussioner om det svenska provsystemet......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hejsan.

Ny på forumet.

Det är som så att jag ska skaffa mig en jakthund.

Har jagat endel för ett antal år sedan och tog upp det igen förra året.

Så nu har jag bestämt mig för en Munsterländer , har varit hos en kennel i Småland.

Träffat Mamman till valparna och Mormor , super trevliga hundar.

Detta skulle isånafall bli min första renodlade hund för ändamålet , har haft hundar tidigare.

Allmändressyr osv är inga problem.

Det jag jagar och har på markerna(1300 hektar) är gris , rådjur och älg även tillgång till väldigt bra grismarker.

Kan detta vara en hund för mig?

Tack på förhand.

//Tobias

Jag har en 3 år gammal munstertik. Hon är en härlig följeslagare, men kräver oehört mycket stimuli. Eftersom hon ser husse och matte som sitt altt har hon utvecklat en lite jobbig vaktinstinkt .Hon skäller så fort någon kommer...Hon är duktig på fågel, men sämre på stötande jakt. Hon vill inte söka ut tillräckligt vilket förmodligen beror på hennes bundenhet till mig. Skulle vilja att hon tog för sig mer ute i skogen och vågade, ...men att spåra vilt är hon duktig på,,,,likaså apportering....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 3 år gammal munstertik. Hon är en härlig följeslagare, men kräver oehört mycket stimuli. Eftersom hon ser husse och matte som sitt altt har hon utvecklat en lite jobbig vaktinstinkt .Hon skäller så fort någon kommer...Hon är duktig på fågel, men sämre på stötande jakt. Hon vill inte söka ut tillräckligt vilket förmodligen beror på hennes bundenhet till mig. Skulle vilja att hon tog för sig mer ute i skogen och vågade, ...men att spåra vilt är hon duktig på,,,,likaså apportering....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...