Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träfflägesvandring

Featured Replies

Publicerat

Hamnade i en "animerad diskussion" i helgen, orsaken var varför träffbilden "vandrar" från lågt/vänster på tavlan till högt/höger med ökande krutladdning (alltså diagonalt). Att ökande krutladdning höjer träffläget var vi överens om - men vad som orsakade vandringen i sidled, orsakade oxå en j..la diskussion. Det slutade med att jag klippte i med att "kulan roterar åt det hållet - medsols. Skaffa ett vapen med räfflorna åt andra hållet så får vi se"

Nu vill jag gärna veta om jag hade rätt - har upplevt denna "vandring" själv när jag handladdar. Det skadar aldrig att VETA ;)

Raggarö

Publicerat

hej det har med pipsvängningarna att göra.

mvh daniel

Publicerat

På min gamla Tikka vandrade träffbilden neråt + höger med ökande laddning  ;)

Publicerat
  • Författare

Ajdå ::) Tyckte det var solklart !!! "Vandringen diagonalt" sker iallafall på min Winchester 70, och tydligen oxå "min antagonists" vapen.

Man får se om det dyker upp fler svar........

Nu blir det iallafall inte mer skjuta på ett tag - dom håller på att montera en grind på vägen ner till skjutbanan i Forsmark. Ågalma skjutbana är "stängd", och Börstil har inte fattat att folk behöver skjuta in/ eller handladdar.

Får väl hitta på något......

Raggarö

Publicerat
Ajdå ::) Tyckte det var solklart !!! "Vandringen diagonalt" sker iallafall på min Winchester 70, och tydligen oxå "min antagonists" vapen.

Man får se om det dyker upp fler svar........

Nu blir det iallafall inte mer skjuta på ett tag - dom håller på att montera en grind på vägen ner till skjutbanan i Forsmark. Ågalma skjutbana är "stängd", och Börstil har inte fattat att folk behöver skjuta in/ eller handladdar.

Får väl hitta på något......

Raggarö

Om du ej tycker att det är för långt får du väl åka till Tierp där vi har fin inskjutning på 80 meter i Fors.

Publicerat

Hej,

Elcamel har rätt, det beror på pipsvängningarna.

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare

Dard och Elcamel: Rent praktiskt borde man kunna testa fenomenet med att skjuta en vikt fram och tillbaka längs pipan, om jag inte minns fel fanns det någon "pryttel" man kunde köpa, hmmm.............

Mickel: Avståndet beror på mängden abstinens, ska iallafall kolla stället, tack.

Ultraljudtvätten från Kjell & Co insomnade igår kväll lugnt och stilla efter en lång tids sjukdom, suck.......

Raggarö

Publicerat
Dard och Elcamel: Rent praktiskt borde man kunna testa fenomenet med att skjuta en vikt fram och tillbaka längs pipan, om jag inte minns fel fanns det någon "pryttel" man kunde köpa, hmmm.............

Jepp, vill minnas att det var Browning(?) som hade det på någon bössa VT testade för 10år sedan, typ som en rekyldämpare som man kunde skruva fram å tillbaka.

Jag har inte sett den sedan dess så det blev nog ingen hit.

Publicerat

Det finns någon gummipryl som man trär på pipan och sedan kan flytta fram och tillbaka. Vet inte riktigt om den dämpar svängningarna eller bara ändrar svängningarnas beteende?

Träffade en snubbe på inskjutningsbanan inför vårbocksjakten som hade en sån på sin .22-250 men frågade inte hur den funkar, det ångrar jag nu.

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare

Har funderat lite under dagens rödfärgning av huset ::) Resultatet av pipsvängningarna är om jag fattat rätt helt oberäkneligt, det kan tydligen vandra åt alla håll och kanter. Nåväl, får väl nöja mig med det - Nu VET jag.

Raggarö