Publicerat September 30, 201213 yr Har en mindre sjö på jaktmarken som är helt igenvuxen sedan många år, och nu i helgen kom tanken på att göra nåt med sjön på tapeten, Sjön är kanske 200x400 meter. Att röja hela sjön är förståss inte ett verkligt alternativ men funderingen var om man skulle gå ut på isen i vinter och hugga ner vassen som sticker upp på en yta om 100 kvm med lie och göra en "gata" in mot land. Sedan på våren när isen är borta tar man sig an det som är under vattnet... Nån som gjort nåt liknande eller tror på idén?
Publicerat September 30, 201213 yr Författare ...och detta för att ge bättre förutsättningar för sjöfågeljakt då naturligtvis...
Publicerat September 30, 201213 yr Titta på den här sidan! Kan ge litet ideer http://doroteamekaniska.se/produkter.html
Publicerat September 30, 201213 yr En idé som funkar är att plantera in gräskarp. Ge dem ett år så är sjön ren utan så värst mycket jobb...
Publicerat September 30, 201213 yr Gräskarp funkar bra och inget direkt jobb. Sen finns slåtteraggregat liknande det som POW linkar till att köpa som man kan sätta på en liten båt. För mig bror gav en 12-15 tusen för det han hade för några år sen och vi slog vassen under vattenytan flera år i rad och det blev riktigt bra. Så småningom dör vassen när den aldrig kommer över ytan. Men det är mycket jobb och vass som flyter omkring... Han övergav det senare, köpte grävmaskin och grävde ut halva sjön istället
Publicerat September 30, 201213 yr Med lite erfarenhet av vassröjning så röstar jag på gräskarpar. Om man nu har den böjelsen så är det aldrig fel att kunna fiska lite och kanske grilla tidigare under sommaren.
Publicerat September 30, 201213 yr Författare Gräskarpar?! Ok, det ska jag kolla upp, men i övrigt vad gäller att röja så är det bara med handkraft som är ett alternativ, tror ni att min tanke är lönlös för att försöka dra åt sig lite fågel och fler skottchanser, växer vassen så snabbt? Kanske en kombination av båda delar (gräskarp & lie) så har man kanske möjlighet att jaga nästa år...
Publicerat September 30, 201213 yr Kombinationen är nog det bästa ! Karp brukar vara bra på att hålla undan vass men att de skulle gräva ut en igenväxt sjö har jag aldrig hört talas om. De måste dessutom ha en bra vintermiljö för att inte frysa fast under vintern. Vi har själva en igenkorkad myr där vattenspegeln är hotad varje gång det är torka. Jag funderar på att dika ur den något under en torr sommar och sedan gräva ur den lite mer när den torkat ur lite bättre, det är nog melodin som funkar , dvs om du inte kan höja vattenytan nog för att ge karparna utrymme.
Publicerat September 30, 201213 yr Höj vattennivån i sjön stäng i gen utflödet från sjön ,, har gort samma själv på uppdrag av länstyrelsen/skogsstyrelsen,,,- Just för att ta död på växtliheten i sjön!
Publicerat September 30, 201213 yr Spränga är ett lite roligare alternativ... om det inte finns fisk i så föreslår jag 15 t av nått högexplosivt
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Spränga är ett lite roligare alternativ... Jag provade lite sådant och det behöver som killer Mouse skriver vara en rejält tilltagen mängd, sölig sjöbotten flyger fint men lägger sig snart till ro på samma ställe i princip!
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Författare Jo spränga vore nog kul! Får nog ändå nöja mig med mina explosiva muskler som redskap för detta ändamålet!