Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första klass-1 studsaren

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Tänka fråga er mer erfarna jägare om lite tips o råd, då jag är unga och oerfaren :)

Är i farten med att införskaffa första klass-1 bössan. Har klämt o känt en del och tror jag hittat bössan som passar mig.

Bössan är en Sako 85 Finnlight .308win.

Vad tycker ni om vapen, egna erfarenheter osv...

Bössan kommer användas till all form av högviltsjakt, såväl drev- som vakjakt.

Skulle gärna höra vad ni har att säga om detta, eller om det finns andra bättre alternativ?

Tack på förhand!

/Johan

Publicerat

Säkert en väldigt bra bössa förutsatt att du trivs med den och att den passar. Tänk också på att valet av kikarsikte är viktigt, ofta ser man folk som lägger ner mycket pengar på att köpa bössan men köper något billigt kikarsikte till..

Lycka till!

Publicerat

Det är väl en jättebra bössa, det kan du säkert vara nöjd med länge. Snåla inte på optiken bara, så kan det vara en livskamrat :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar "grnsk" och MarkusR :) På frågan gällande optiken så har jag kikat en del på Zeiss Duralyt 3-12x50 belyst. Har ni några tankar kring den? Verkar hyfsat prisvärd :)

Publicerat

Tack för era svar "grnsk" och MarkusR :) På frågan gällande optiken så har jag kikat en del på Zeiss Duralyt 3-12x50 belyst. Har ni några tankar kring den? Verkar hyfsat prisvärd :)

Jag valde Duralyten 3-12x50 till min första klass 1 nyligen och är nöjd med det. Men många ogillar det och vissa hatar det men många andra med mig gillar det. Finns säker flera trådar om detta sikte men det är din personliga smak som skall avgöra och ingen bitter forums räv ;)

Publicerat
  • Författare

Jag valde Duralyten 3-12x50 till min första klass 1 nyligen och är nöjd med det. Men många ogillar det och vissa hatar det men många andra med mig gillar det. Finns säker flera trådar om detta sikte men det är din personliga smak som skall avgöra och ingen bitter forums räv ;)

Hur upplever du att skymningvärdet är? Är den fullgod att använda till grisgluggen på natten?:)

Publicerat

Har ett zeiss 2-8x42 funkar sädär i månljus. Vet ej hur 50 gluggen är. Bössan är ett bra val tror jag.

Publicerat

Hur upplever du att skymningvärdet är? Är den fullgod att använda till grisgluggen på natten? :)

Har inte jagat vid totalt mörker ännu ! Men nu har det visats sig spår av gris på marken så det är väl bara en tidsfråga.

Publicerat

Vad ska du jaga?

308win funkar ju till allt så där är du på rätt spår.

Sako. . . Behöver inte säga mer än finsk kvalitet

Siktet beror helt på vad du ska jaga.

Går du mkt med hund ska du ju ha drevjaktssikte, Till älg räcker det med 2-7x33mm. Om du har tänkt vaka mkt och långhållsjakt så är ju 50mm objektiv "belyst" det ultimata.

Publicerat
  • Författare

Har ett zeiss 2-8x42 funkar sädär i månljus. Vet ej hur 50 gluggen är. Bössan är ett bra val tror jag.

Hur upplever du att linser och så vidare är vid jakt i dagsljus? märker man av den omtalade kant-oskärpan?:)

Publicerat
  • Författare

Vad ska du jaga?

308win funkar ju till allt så där är du på rätt spår.

Sako. . . Behöver inte säga mer än finsk kvalitet

Siktet beror helt på vad du ska jaga.

Går du mkt med hund ska du ju ha drevjaktssikte, Till älg räcker det med 2-7x33mm. Om du har tänkt vaka mkt och långhållsjakt så är ju 50mm objektiv "belyst" det ultimata.

Problemet är att jag kommer göra både och :wink: Jag kommer gå med älghund en hel del, men också vara passkytt. Jag jagar på tre olika jaktmarker och på två har vi nyetablerade vildsvinstammar. Så i princip behöver jag en allround-kikare :smile:.

Publicerat

Inte tänkt på det ännu bara haft den en vecka. Kollar mer på det i helgen!

Publicerat

Problemet är att jag kommer göra både och :wink: Jag kommer gå med älghund en hel del, men också vara passkytt. Jag jagar på tre olika jaktmarker och på två har vi nyetablerade vildsvinstammar. Så i princip behöver jag en allround-kikare :smile:.

Då är du i samma sits som mig då :D

Jag har ett 2-7x33mm och ska snart inhandla ett långhålls sikte till topp och lockjakt.

Använder just nu warne maxima snabbfästen men väntar på leupold s qr bas och 3 uppsättningar med ringar laddverktyg för 308win. Hela paketet gick på 1600kr ink frakt från England.

Vilket inte ens täcker baserna vad dom kostar här i landet.

Tror en Leupold VX-R 2-7x33 hade passat dig :)

Publicerat
  • Författare

Har inte jagat vid totalt mörker ännu ! Men nu har det visats sig spår av gris på marken så det är väl bara en tidsfråga.

lycka till i framtiden med grisen :)

Publicerat

lycka till i framtiden med grisen :)

Tack själv :thumbsup:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

här har ni det slutresultatet ! har redan skjutit två älgar plus ett rådjur med min nya skönhet :)

Publicerat

... den syns inte...

Publicerat
  • Författare

du får markera länken och klistra in den i webbläsaren :) vet inte hur man lägger upp bilder men, hur gör man?

Publicerat

när du ska skriva ett inlägg står det jämte skicka, Använd fullständig editor klicka på den, sedan nere till vänster välj fil, välj då bilden du ska lägga upp sedan BIFOGA denna fil, vill du lägga upp mer bilder väljer du fler filer o bifoga för varje fil!

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen!!

post-10778-0-25521100-1353867272_thumb.j

Publicerat

Tack för hjälpen!!

Sako? kaliber?

siktet är ett, zeiss duralyt 2-8x42 du skulle nog tyvärr valt det med större öppning, jag ett likadant som dig och det går inte vaka med det, jag ska köpa något vak sikte och sedan ett lite billigare drevjaktsikte. Men innan dessa måste jag byta till dem höga QR fästerna... där gjorde jag en tabbe!!

Publicerat

trevlig pang

Publicerat

Duralyten har bättre linser än leupold men till ett lite lägra pris, eller är dom dyrare kommer fan inte ihåg :P

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Sako? kaliber?

siktet är ett, zeiss duralyt 2-8x42 du skulle nog tyvärr valt det med större öppning, jag ett likadant som dig och det går inte vaka med det, jag ska köpa något vak sikte och sedan ett lite billigare drevjaktsikte. Men innan dessa måste jag byta till dem höga QR fästerna... där gjorde jag en tabbe!!

bössan är en sako 85 finnlight kaliber .308 toppad med ett zeiss duralyt 3-12x50 :)

den nya ögonstenen har redan fått bevisa sitt värde, 3 skott: 2 älgar och ett rådjur :)

Publicerat
  • Författare

Duralyten har bättre linser än leupold men till ett lite lägra pris, eller är dom dyrare kommer fan inte ihåg :P

mycket trevlig!

jag bytte in ett leupold vx-r 2-7x33 som jag vunnit vid gyttorp-cup finalen i jaktstig, fick 4000 för det. zeissen låg på 8900 hos vapenhandlaren så det blev en bra affär ;)