Publicerat Oktober 1, 201213 yr Mitt intresse för jakt började vid en ung ålder då farmors nya man jagade, han var en bestämd men mild herre i sina bästa år, trots att tidens tand nött på hans yttre så förde han sig alltid med rak rygg och bestämda steg.. Att få bläddra i hans jakt-tidningar, böcker m.m, man fick alltid bara ta fram 1 tidning eller bok i taget och man fick absolut inte bara titta på bilderna utan man skulle läsa artiklarna, korsförhör följde alltid en läst tidning eller bok.. När jag senare fick börja följa med ut till hägnet och laga staket, stödutfodra på vintern, lära mig tyda spår så kändes det som en nästintill religiös upplevelse.. Jag minns ett lov när vi sov hos farmor när jag och min bror blev väckta mitt i natten av att pappa kom in och sa att "farfar" skjutit ett vildsvin, min bror följde aldrig med ut men där stod jag, knappt 8 år gammal och höll i bakbenen på ett vildsvin medans det togs ur, senare så fick jag även vara med när min pappa styckade ett rådjur(pappa jagar inte men har jobbat på slakteri i några år i sina yngre dagar).. När farfar börjat diskutera möjligheter till jakt så tog intresset en helt annan sväng, jag blev nästan besatt, läste och läste.. När han hastigt avled till följd av en stroke ett halvår senare så försvann min idol och förebild.. Nu sitter jag här mitt i natten ca 18 år senare och funderar över vad som fick mig till att tillslut ta min jägarexamen, eller varför jag inte tagit den tidigare, ingen i släkten jagar och familjen i övrigt har ett rätt tamt intresse för djur och natur.. Jakt för mig, eller så som jag föreställer mig det, handlar inte så mycket om vapen eller skott, det handlar om att få komma ut i naturen, lära sig samspelet mellan arter och se den stora bilden, att skjuta djur som passerat sin topp, hålla nere antalet predatorer för att främja andra arter eller rent av skjuta av sjuka/skadade djur, så man kan väl säga att det är viltvården som lockar mest.. Det kanske är så för att det var just det jag fick uppleva som liten, laga stängsel, utfodra osv? Jag vet inte ens i skrivande stund hur jag kommer reagera när jag fäller mitt första vilt, men jag hoppas att det kommer gå bra, för det här är något jag känner att jag vill och behöver göra.. Aja, jag vet inte om jag ens berört titeln då jag känner att jag mest svamlat om gamla minnen, men ibland är det skönt att skriva av sig och ni verkar vara ett skönt gäng härinne. Tack för att ni skriver om allt jakten innebär och alla olika synsätt samt aspekter, jag har lärt mig mycket under tiden jag varit reggad här och jag hoppas och tror att jag kan omsätta mycket av det i praktiken under åren som kommer! Väl mött! /Emil
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Författare Tack och tack! Väntar spänt på licensen och första jakten nu, har en kollega som jagar och han har lovat att vi ska ut och vaka på gris(vi båda jobbar ständig natt så vaka långt och länge på okristliga tider är en baggis) så fort vi skjutit in bössan och jag bekantat mig med den, det känns nästan som om tiden står stilla nu, kanske därför man blir lite filosofisk av sig..
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Nu till julen så fick jag en överfylld pappkass med jakt-litteratur, böcker om viltvård, spårtydning, skogsskötsel, eftersöksjakt m.m, alla med understrykningar och sidonotiser antecknade av min gamle idol, det är inte utan en viss vördnad samt andakt man bläddrar igenom de här böckerna, även om vissa av dom har 40-50 år på nacken så är de minst lika aktuella nu som då..
Publicerat December 28, 201213 yr Härlig present du fick där. Mitt i natten... kan inte slita dig från böckerna misstänker jag.
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Ja, det var delvis böckerna som låg bakom det, men även det faktum att jag vände dygnet för helgens nattarbete det har blivit 5-6 vakpass änsålänge, hoppas på att få prova på desto fler jaktformer under 2013, har gått in för jakten rätt rejält, bytte bort min bil till en Nissan Terrano, den gamle modellen då som är rejälare, införskaffat studsare, licens på hagelbock och 22:a ligger inne hos farbror polisen samt så har jag omprioriterat det mesta av min fritid så det ska kunna gå att styra över till jakt & fiske, har några fjädrar oplockade med ett antal gäddor som haft turen på sin sida..
Publicerat December 28, 201213 yr Jakt är som ett gift! Ett trevligt sådant som totalt kan styra ens liv! det verkar som du har hamnat där också ,, Grattis!! tror jag
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Haha ja, jag är sån att blir jag intresserad av något så kör jag på det till 200%, det enda hindret jag har nu är att jag är mer eller mindre marklös, men jag kan ha lite saker på g som kan leda till lite öppningar men just nu så försöker jag förbereda mig så gott det går, precis fått en husvagnsbotten som det ska byggas mobil vakkoja på bla, studsaren ska under lågsäsongen få en ställbar kolvkam är det tänkt samt att jag ska lägga bra med tid på banan för både hagel och kula
Publicerat December 28, 201213 yr Det är alltid tänkt att bli bra med tid på bana fråga dig själv i slutet på säsongen om det blev så Vakkoje bygge är ett bra projekt,bygg den så bra du kan och om du får användning för den själv så är det kanon! Om din jakt blir annorlunda så kan du sälja den till någon som inte vill eller kan bygga en egen (Och tjäna en slant på det) :thumbsup: Jag har byggt flera själv och har gillat att göra dem,, lite som att bygga en koja när man var mindre Hoppas att det går vägen för dig med Jaktmarken!!
Publicerat December 28, 201213 yr Författare Kojan är tänkt att kunna extraknäcka som värmestuga på vintern med, det ska dit en brits att sträcka ut sig på, två sittplatser med gluggar, värmare i ena hörnan, värme/doft-avledare samt lite annat smått och gott! Ja, ska bygga i den ihop med en kollega som jagar så brist på användning blir det nog inte! När vi drar igång med bygget så ska jag försöka fota och lägga upp en tråd på projektavdelningen
Publicerat Februari 2, 201313 yr Författare Och ikväll vid 19:40 föll första viltet, en liten rödgris på 23kg levande, skottet plockade båda lungorna och flyktsträckan blev ca 1m fågelvägen, fick plocka ur och flå under översyn av min desto mer rutinerade kollega.. Pulsen gick upp i 300 när man hörde hur de var påväg in, men såfort de var framme och hade sig och man greppade bössan så var det precis som om allt saktade ner, riktmedlet låg stadigt och utan att tänka på det så hade jag kompenserat för vinkeln skottet skulle gå i, grisen gick fri från sina kompisar och utan att jag själv tänkte på det så gick skottet, repeterade och hade grisen i sikte igen innan den ens landat.. Kändes konstigt nog väldigt naturligt att hänga upp grisen och börja ta ur och flå, det bara flöt på, iofs inte så knepigt med en så liten gris.. Nu sitter jag hemma i soffan och känner mig jävligt nöjd faktiskt även om det inte var en bjässe, en gris är alltid en gris
Publicerat Februari 2, 201313 yr Författare Tack så mycket! Ja, jag har sparat tomhylsan, ska se om jag lämnar den till en vän till familjen som är silversmed och se om han kan göra något roligt med den, datumet och känslan lär man aldrig glömma iaf
Publicerat Februari 2, 201313 yr Grattis! Det är alltid något speciellt med första viltet man lyckas fälla.
Publicerat Februari 2, 201313 yr Och ikväll vid 19:40 föll första viltet, en liten rödgris på 23kg levande, skottet plockade båda lungorna och flyktsträckan blev ca 1m fågelvägen, fick plocka ur och flå under översyn av min desto mer rutinerade kollega.. Pulsen gick upp i 300 när man hörde hur de var påväg in, men såfort de var framme och hade sig och man greppade bössan så var det precis som om allt saktade ner, riktmedlet låg stadigt och utan att tänka på det så hade jag kompenserat för vinkeln skottet skulle gå i, grisen gick fri från sina kompisar och utan att jag själv tänkte på det så gick skottet, repeterade och hade grisen i sikte igen innan den ens landat.. Kändes konstigt nog väldigt naturligt att hänga upp grisen och börja ta ur och flå, det bara flöt på, iofs inte så knepigt med en så liten gris.. Nu sitter jag hemma i soffan och känner mig jävligt nöjd faktiskt även om det inte var en bjässe, en gris är alltid en gris Grattis!
Publicerat Februari 2, 201313 yr Grattis till det första fällda villtet, det villt som man aldrig glömmer.
Publicerat Februari 3, 201313 yr Kul, grattis! Oroa dig, min puls brukar skena på åteljakt också när de är på väg in ;-)
Publicerat Februari 3, 201313 yr Författare Haha ja, det kommer man nog aldrig ifrån tror jag inte, iaf inte av det jag hört från mina äldre kollegor som jagar, men det var kul som fan då vi suttit 5-6 pass från ca 17 till 01 och bara vid ett annat tillfälle så har vi timat in gris, dock vände dom i skogskanten, och att de nu gick ut helt ostört och man faktiskt kunde beskåda dom ett bra tag kändes bra!
Publicerat Februari 9, 201313 yr Låter som lite gris på marken då eller enstaka strögrisar. Våra har kommit runt 19-21 och i klump. I veckan sköt jag en 40 kg årsgris. Kom 19.30 med 7 kompisar och en större sugga.
Publicerat Februari 9, 201313 yr Författare Problemet är att de håller igång två åtlar, en helt skyddad inne i skogen och en bredvid en tät granplantering, vi sitter vid planteringen för där finns en koja med 4 väggar och tak, mitt i skogen finns en skjutstege samt ingen farbar väg när det är snö ute trots att vi har rejäla 4x4 bilar.. Varenda natt vi suttit i kojan har vi avslutat med att gå upp i skogen och kolla den åteln, varenda gång är den kliniskt barskrapad. Man kan nog säga att den i skogen funkar mer eller mindre som en foderplats under vintern. Gris finns det gott om, herrarna som har åtlarna/skogen använder sig inte av kameror m.m, utan det gör dom inget om de får sitta i 2 eller 6 timmar, jakttrycket är rätt obefintligt med, tror det skjutits 2 grisar på 6 månader, få jakttillfällen och långt mellan dom håller det på en låg nivå