Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fan va nördig egentligen!

Featured Replies

Publicerat

Har tvättat och inpregnerat jaktkläderna, slipat knivar, testat radion mm mm.

Hur ser era förberedelser ut inför Älgjakten.

Har ni också svårt att sitta still så här en vecka innan?

Publicerat

Slipade knivar har man alltid Waxin och alla andra förberedelser var klara för en månad sedan ungefär. :thumbsup::yes:

Publicerat

Ska väl skjuta in bössan med den ammo jag tänkt använda. Det blir Sako Powerhead (Barnes TSX).

Annars inget speciellt. Jagar ju rätt nära hemmet. SÅ glömmer jag nått så kan jag dra hem och fixa det.

/Må

Publicerat
  • Författare

Jo men ni har ju tjuvstartat :)

Frugan suckar djupt nu när det hänger jaktkläder i trappen, radio på matbordet knivar på köksbänken nyputsade och insmorda kängor på köksmattan och en ryggsäck på golvet i vardagsrummet.

Hon mumlade något om att sprida ut sig eller något....... Hon kanske menade sina fotbollskor som står i garaget :)

Publicerat

Om det är kriterierna för nörd så är jag en äkta sådan 24/7/365 :-)

Publicerat

Way to go. klart man måste styra upp saker o ting, tror hon förstår innerst inne.

Har allt klart, ska bara leta fram 155 radion efter flytten o montera nya batterier i den och slänga med en uppsättning i ryggsäcken sen är det klart.

Visst fan, måste ladda upp lite mera ammo med ju. får bli .......fan måste nog göra det o det snaraste

//

Redigerad med Skuris

Publicerat

Jag är lika dan. :)

Nu när allt är förberett så letar jag mer saker att förbereda. Det är ju halva grejen varje år.

Det är så jag laddar.

Tänk stackars mig då, som inte börjar förrän 15/10.................

Mvh

John

Publicerat

Jo men ni har ju tjuvstartat :)

Frugan suckar djupt nu när det hänger jaktkläder i trappen, radio på matbordet knivar på köksbänken nyputsade och insmorda kängor på köksmattan och en ryggsäck på golvet i vardagsrummet.

Hon mumlade något om att sprida ut sig eller något....... Hon kanske menade sina fotbollskor som står i garaget :)

Haha! Det vet jag inte om jag vill kalla det för det. :yes:

Det är ju vår jakttid och uppe i Kiruna hade bara fram till den 30/9 och sedan är det lite varierande sluttider.

Nu kommer ju snön i nordliagste landsändan. :smile:

Kiruna kommun 3 sept - 30 sept

Gällivare kommun 3 sept - 21 okt

ovan odlingsgränsen

Jokkmokks och Arjeplogs 3 sept - 31 okt

kommuner ovan odlingsgränsen

Gällivare-, Jokkmokks och 3 sept - 30 sept

Arjeplogs kommuner nedan samt

odlingsgränsen samt övriga 13 okt - 25 nov

kommuner

Oregistrerade områden

Samtliga kommuner i hela länet 3 sept - 7 sept

Publicerat

Min abstinens-nivå är ovanligt hög, har inte kunnat vara ute sen slutet av augusti! Lyckligtvis är jag ledig Ons-Mån nu! :happy:

Publicerat

Har skjutit provet, laddat upp mer ammo,beställt impregnering till oljerocken, kollat ett pass av fyra.

I övrigt så har jag inte ens börjat med några förberedelser, iofs bor jag mitt i jaktmarken, så ev problem är snabbt lösta, packar gör jag kvällen före jaktstarten.

Publicerat

Har tvättat och inpregnerat jaktkläderna, slipat knivar, testat radion mm mm.

Hur ser era förberedelser ut inför Älgjakten.

Har ni också svårt att sitta still så här en vecka innan?

Nu får ni väl lugna er. :smile: Ni jagar helt klart för lite. :wink:

Är ju samma hundar, samma bössa och utrustning som man släpat runt på sen början på augusti, enda skillnaden är ju att man får skjuta älgarna också. :tongue:

Publicerat

Är ju samma hundar, samma bössa och utrustning som man släpat runt på sen början på augusti, enda skillnaden är ju att man får skjuta älgarna också. :tongue:

En stor skillnad dock!

:)

Publicerat

En stor skillnad dock!

:)

Jo men eftersom hundar mest jagar gris så gör det inte så mycket. :biggrin:

Publicerat

Fast om hundarna jagar älg får du juinte släppa i början av augusti ;)

Publicerat

Samma här :) Har nog gått igenom allt 100 gånger nu :P

Publicerat
  • Författare

Till mitt försvar så bor jag ju faktiskt borta hela veckan, iof bara 5 km hemifrån, med endå.

Publicerat

Fast om hundarna jagar älg får du juinte släppa i början av augusti ;)

Ja men mina hundar har ju åtminstone fått va lösa... :wink:

Publicerat

Hm lätt att glömma att det finns de som börjar jaga i okt, Har ju legat i skapligt iår och fått ihop dryga 30 dagar (kommer inte ihåg exakt :thumbsup: )

Annars är det stora suckar hemmavid när jaktutrustningen ligger utspridd lite varstans men har inget särskilt "packnings system" men har ju jagat i hemmatrakten större delen av jakten så mina jaktsaker blir utspridd likt i en jaktstuga..... Tjejen börjar nog bli mer än nöjd på jakt men håller ut skapligt ÄN iaf... Den som säger att jakt är ett fritidsintresse borde göra ett besök hemma den här

tiden på året....

Men likväl drar det ihop sig igen och oktoberjakten drar igång vilket betyder att "nya" marker ska beträdas, nya jaktkompisar mm mm det blir liksom lite spänt ju närmare man kommer och jaktbilen behöver sig en liten genomgång osv.... Snart kör vi igen :thumbsup:

Publicerat

Ja men mina hundar har ju åtminstone fått va lösa... :wink:

Men när får man släppa på kaniner? ;)

Publicerat

Men när får man släppa på kaniner? ;)

De är jakttid på året runt... :sick:

Publicerat

De är jakttid på året runt... :sick:

Jamen då e de ju lugnt ;)

Publicerat

Hittils 8 dagar på björn och 22 dagar älgjakt, det har ju bara börjat än :thumbsup: