Publicerat Oktober 1, 201213 yr Har tvättat och inpregnerat jaktkläderna, slipat knivar, testat radion mm mm. Hur ser era förberedelser ut inför Älgjakten. Har ni också svårt att sitta still så här en vecka innan?
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Slipade knivar har man alltid Waxin och alla andra förberedelser var klara för en månad sedan ungefär.
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Ska väl skjuta in bössan med den ammo jag tänkt använda. Det blir Sako Powerhead (Barnes TSX). Annars inget speciellt. Jagar ju rätt nära hemmet. SÅ glömmer jag nått så kan jag dra hem och fixa det. /Må
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Författare Jo men ni har ju tjuvstartat Frugan suckar djupt nu när det hänger jaktkläder i trappen, radio på matbordet knivar på köksbänken nyputsade och insmorda kängor på köksmattan och en ryggsäck på golvet i vardagsrummet. Hon mumlade något om att sprida ut sig eller något....... Hon kanske menade sina fotbollskor som står i garaget
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Way to go. klart man måste styra upp saker o ting, tror hon förstår innerst inne. Har allt klart, ska bara leta fram 155 radion efter flytten o montera nya batterier i den och slänga med en uppsättning i ryggsäcken sen är det klart. Visst fan, måste ladda upp lite mera ammo med ju. får bli .......fan måste nog göra det o det snaraste // Redigerad Oktober 1, 201213 yr med Skuris
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Jag är lika dan. Nu när allt är förberett så letar jag mer saker att förbereda. Det är ju halva grejen varje år. Det är så jag laddar. Tänk stackars mig då, som inte börjar förrän 15/10................. Mvh John
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Jo men ni har ju tjuvstartat Frugan suckar djupt nu när det hänger jaktkläder i trappen, radio på matbordet knivar på köksbänken nyputsade och insmorda kängor på köksmattan och en ryggsäck på golvet i vardagsrummet. Hon mumlade något om att sprida ut sig eller något....... Hon kanske menade sina fotbollskor som står i garaget Haha! Det vet jag inte om jag vill kalla det för det. Det är ju vår jakttid och uppe i Kiruna hade bara fram till den 30/9 och sedan är det lite varierande sluttider. Nu kommer ju snön i nordliagste landsändan. Kiruna kommun 3 sept - 30 sept Gällivare kommun 3 sept - 21 okt ovan odlingsgränsen Jokkmokks och Arjeplogs 3 sept - 31 okt kommuner ovan odlingsgränsen Gällivare-, Jokkmokks och 3 sept - 30 sept Arjeplogs kommuner nedan samt odlingsgränsen samt övriga 13 okt - 25 nov kommuner Oregistrerade områden Samtliga kommuner i hela länet 3 sept - 7 sept
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Min abstinens-nivå är ovanligt hög, har inte kunnat vara ute sen slutet av augusti! Lyckligtvis är jag ledig Ons-Mån nu!
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Har skjutit provet, laddat upp mer ammo,beställt impregnering till oljerocken, kollat ett pass av fyra. I övrigt så har jag inte ens börjat med några förberedelser, iofs bor jag mitt i jaktmarken, så ev problem är snabbt lösta, packar gör jag kvällen före jaktstarten.
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Har tvättat och inpregnerat jaktkläderna, slipat knivar, testat radion mm mm. Hur ser era förberedelser ut inför Älgjakten. Har ni också svårt att sitta still så här en vecka innan? Nu får ni väl lugna er. Ni jagar helt klart för lite. Är ju samma hundar, samma bössa och utrustning som man släpat runt på sen början på augusti, enda skillnaden är ju att man får skjuta älgarna också.
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Nu får ni väl lugna er. Ni jagar helt klart för lite. Är ju samma hundar, samma bössa och utrustning som man släpat runt på sen början på augusti, enda skillnaden är ju att man får skjuta älgarna också. En stor skillnad dock!
Publicerat Oktober 2, 201213 yr En stor skillnad dock! Jo men eftersom hundar mest jagar gris så gör det inte så mycket.
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Nu får ni väl lugna er. Ni jagar helt klart för lite. Är ju samma hundar, samma bössa och utrustning som man släpat runt på sen början på augusti, enda skillnaden är ju att man får skjuta älgarna också. Fast om hundarna jagar älg får du juinte släppa i början av augusti
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Författare Till mitt försvar så bor jag ju faktiskt borta hela veckan, iof bara 5 km hemifrån, med endå.
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Fast om hundarna jagar älg får du juinte släppa i början av augusti Ja men mina hundar har ju åtminstone fått va lösa...
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Hm lätt att glömma att det finns de som börjar jaga i okt, Har ju legat i skapligt iår och fått ihop dryga 30 dagar (kommer inte ihåg exakt ) Annars är det stora suckar hemmavid när jaktutrustningen ligger utspridd lite varstans men har inget särskilt "packnings system" men har ju jagat i hemmatrakten större delen av jakten så mina jaktsaker blir utspridd likt i en jaktstuga..... Tjejen börjar nog bli mer än nöjd på jakt men håller ut skapligt ÄN iaf... Den som säger att jakt är ett fritidsintresse borde göra ett besök hemma den här tiden på året.... Men likväl drar det ihop sig igen och oktoberjakten drar igång vilket betyder att "nya" marker ska beträdas, nya jaktkompisar mm mm det blir liksom lite spänt ju närmare man kommer och jaktbilen behöver sig en liten genomgång osv.... Snart kör vi igen
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Ja men mina hundar har ju åtminstone fått va lösa... Men när får man släppa på kaniner?
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Hittils 8 dagar på björn och 22 dagar älgjakt, det har ju bara börjat än