Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träna "skarpt" eftersök

Featured Replies

Publicerat

Har övat en hel del viltspår med jycken på främst rådjur. Hon är rätt duktig på sina bra dagar!

Funderar på om det är någon härinne som skulle vilja ta med oss på ett riktigt eftersök där det finns en erfaren hund som kan backa upp om det inte går bra.

Om det inte är så att det försvårar om en annan hund springer runt på spåret!? Är ny på det här.

Publicerat

Vart håller du till då ?

Publicerat
  • Författare

Ja just det.. Den lilla detaljen hade jag visst missat!:-) Jag håller till i Västerås så runt omkring Västmanland vore ju lämpligt..

Publicerat

Man kan gå och spåra som nummer två.

Efter när eftersöket är klart....då kan man klampa omkring hur man vill och riskerar inte att sabba

Publicerat
  • Författare

Den ordningen hade jag inte ens tänkt på!

Det var ju verkligen ingen dumt förslag:-)

Publicerat

Pma nr till mig så kan jag höra av mig om det dyker upp ngt som du kan gå som två på. Håller till i Svanå och norra västmanland (fagersta/norberg/skinnskatteberg) jag har dock inte jättemånga sök per år men ngt borde bli kring älgjakten.

Vad är det för hund?

Publicerat
  • Författare

Pma nr till mig så kan jag höra av mig om det dyker upp ngt som du kan gå som två på. Håller till i Svanå och norra västmanland (fagersta/norberg/skinnskatteberg) jag har dock inte jättemånga sök per år men ngt borde bli kring älgjakten.

Vad är det för hund?

Du har PM.

Det är en Labrador på snart 6år.

Publicerat

Det var ju smart lösning att gå tvåa med oerfaren hund. Finns det någon riska för hunden att den lär sig gå på fel vittring om man går i spår som både luktar vilt, hund och människa vilket det blir i det här fallet? Alltså att den fokuserar på hundspåren och får belöning för den luktat rätt på en annan jycke?

Publicerat

Finns många exempel där man blir inringd som ekipage nummer två, tre osv.

Alltså där de misslyckats med föregående försök.

Det är alltså mycket viktigt att träna på spår där andra hundar redan gått.

Publicerat

Det var ju smart lösning att gå tvåa med oerfaren hund. Finns det någon riska för hunden att den lär sig gå på fel vittring om man går i spår som både luktar vilt, hund och människa vilket det blir i det här fallet? Alltså att den fokuserar på hundspåren och får belöning för den luktat rätt på en annan jycke?

är ingen expert på detta så jag ska inte säga att så är det.Ska berätta en sak om spåra med flera hundar och hur dom arbetar:

Jag var på kurs hos Per Kristofferson i våras och där gjorde vi en intressant övning, den gick till så här:

Vi var 10 st ekipage, den första gick ett rakt spår(ca 200-300m) med blod och klöv, sedan kom resterande ekipage (var för sig i egna spår) in från sidan. De hade i sin tur lagt ett spår med blod och klöv in mot det raka spåret. när man kom i i det raka spåret så lyfte man upp klöven och slutatde bloda och försatte att gå i det redan lagda spåret i några 100m, för att sedan vika av i 90 grader. när man hade vikt av från spåret började man att spåra med klöv och blod igen en bit till.

Sedan fick hundarna börja spåra från "sin" start punkt och in mot mittenspåret och där skulle hundarna följa det spåret till den punkt där man hade vikt av 90grader och förtsätta på "sitt" spår.

Blev luddigt detta, är det någon som gjort detta så kanske ni kan komplitera och kanske förklar bättre. jag tyckte det var en kul övning som visar att hunden kan skilja på vittring och att den följer den vittring som den blev "visad" från början även om andra har gått tidigare i spåret

Publicerat

Finns många exempel där man blir inringd som ekipage nummer två, tre osv.

Alltså där de misslyckats med föregående försök.

Det är alltså mycket viktigt att träna på spår där andra hundar redan gått.

Där har du sannerligen en poäng! Tänkte inte på den biten. Men blir det inte för svårt för "unghunden" att börja med den typen av spår? Kan tänka mig att en erfaren hund som gått ett antal "rena" spår har lättare att göra skillnad på ett rent och ett eftersöksmisslyckande. En unghund kanske tror att det alltid ska lukta "kombo" och har svårare för rena spår?

Men det kanske bara är jag som sätter misstron till hundnäsan. De är ju trots allt fantastiska på att särskilja vad som är vad.

Publicerat

Som alltid så ska man nog inte enbart köra på "kombo" spår.

Bäst är att informera samtliga i jaktlaget och alla man känner att man vill ha möjligheten att spåra fram till vilt som man vet ligger dött.

Även om det så bara är några meter.

Det är skitviktigt att man får folk att förstå detta. Att man vill göra detta och att det ger bättre hundr framöver när det verkligen behövs..

Vet man vart djuret passerat innan det sköts så kan man börja spåra bortom skottplatsen. Skulle det vara så att djuret redan är bortforslat så om inte räntan ligger kvar så lägg dit nått, klöv från djuret eller annat spårslut.

Spåret kan ju ingen forsla bort..

Det är inte ett enmansjobb att få till jaktlagets eftersökshundar. Vi behöver hjälp med tillfällen att ge unghunden erfarenhet.

Håller med till 1000%, kan inte påtalas för lite hur viktigt det är att man hjälps åt t.ex genom att få spåra till fällt djur.

Det som är svårast för mig är att få folk att förstå hur viktigt det är för mig och min hund att de kontaktar mig, om jag inte är med på jakten så jag kan komma och få spåra, där ligger mitt problem!!!

Publicerat

Övning ger erfarenhet...man måste få chansen att spåra som"första" hund någonting....

Väntar ännu på att få ta ut min stora på ett skarpt spår.....

Publicerat

Övning ger erfarenhet...man måste få chansen att spåra som"första" hund någonting....

Väntar ännu på att få ta ut min stora på ett skarpt spår.....

samma här!! så är det någon i Åkersberga området som ska ut och jaga och råkar skjuta något och det ligger eller behöver eftersök. så tveka inte kontakta mig!! :thumbsup:
Publicerat
  • Författare

Är oxå fundersam över hur det blir att lägga på en nybörjare som nummer två!? Fast det kanske iaf är viltspåret som är mest intressant.

Det där med att säga åt dom andra i laget är inte heller någon dum ide!! Problemet är att jag är ny i laget så känner bara någon enstaka, men får passa på när man träffar dom flesta till Älgjakten.

Publicerat

Det är rätt vanligt att man skickar på hundar som andrahund för att träna upp dom efter att man gått arrangerade spår med dom innan man släpper dom som första just för att se så dom funkar i så realistisk situation om möjligt innan det blir allvar.

Hur intresserad är han av andra hundar?

Vill du så kan vi ju testa att lägga blodsspår och låta en annan hund gå en bit i spåret och sedan vika av så ser vi vilket spår han följer, hunden eller blodet.

JimmyT pma ditt nr, jag jagar ibland i Åkersberga - Skeppsdal :P

Vill folk ut och lägga blodsspår så hjälper jag gärna till där också, det är ju bra om någon hunden inte känner lägger spåret vilket ju gäller mina jyckar också och träna är aldrig fel. Håller främst till i västmanland.

Publicerat

Framförallt så är det ju viktigt att aktivera hunden i deras arbetssyssla. All tid som de arbetar är väl spenderad tid som du får tillbaks något av i slutändan! Vare sig det är spår, lydnad eller ren jakt!

Publicerat
  • Författare

Ja det skulle ju inte vara någon dum övning!

Ja hon brukar inte alls vara intresserad vid möten eller så. Har aldrig heller märkt att hon försöker spåra efter andra hundar så det borde nog gå.