Publicerat Oktober 2, 201213 yr Hej. Jag är en ganska ny jägare. Så jag har en liten fråga som någon kanske kan hjälpa mig med. Jag har inte riktigt hittat någon bössa som jag vill köpa ännu. Men jag har skaffat mig en Lånelicens tills vidare. Men jag har inte riktigt fattat. Om jag vill låna en bössa av en vän så ska vi fylla i en lånelicens. Men den behöver vi väl inte skicka in till Polisen? För den skriver vi väl bara emellan oss själva. och jag har med mig den som Licens för vapnet? I högst 2 veckor.? Tacksam för svar. Daniel
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Om du inte har licens på ett vapen av samma typ, kan du inte låna vapen. För att göra det måste du göra ansökan till polisen om lånedispens eller liknande.. /Gustaf
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Om du har ett lånetillstånd beviljat av polisen fyller ni i den här blanketten: http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Vapen/RPS_551_4_1104.pdf Den har du med när du har vapnet och du behöver inte skicka in den till polisen vad jag kan se. Sen säger de i FAF-en att det ska vara synnerliga skäl om man lånar vapen mer än 2 ggr/år...
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Men jag har inte riktigt fattat. Det är det inte så värst många "gamla" jägare som har heller... Du blandar ihop begrepp. Lånelicens eller lånetillstånd är något du kan ansöka om hos polisen. Det fungerar precis som en "vanlig" vapenlicens/innehavstillstånd, med den skillnaden att det inte avser ett specifikt vapen - bara vilken vapentyp och klass du får låna. Det din kompis sen skriver är ett lånintyg - ett papper som säger att du har lånat hans vapen, helt enkelt. -- Mats