Publicerat Oktober 2, 201213 yr tjena! Vintern närmar sig så gör även lockjakten på räv Blev lite sugen på att be han som laddar åt mig ladda upp ett par kulor som dödar när dom träffar om man säger så och dom ska klara i alla fall 200 m utan problem. Dom ska endast vara till räv tänkte jag, så nån sorts varmintkula kanske... Är inte så jätteflink på detta med kulor så jag undrar vilken jag ska använda, enligt ni som kan detta Alla hjälp och råd jag kan få är bara bra Är en 308 jag skjuter med MVH
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Jag använder sierra varmint 85 gr kulor till min 6,5;a. Har funkat bra ut till 150-160m iaf. Sköt 20 rävar i vintras med den kulan & det var inte en räv som rörde sig ur fläcken. V-maxen funkar ju bra den med.
Publicerat Oktober 3, 201213 yr Att kulan inte skulle klara 200m är inget att oroa sig för, frågan är hur mycket sidvind du klarar.;-) 110gr Sierra varminter och 168gr amax har funkat fint för mig.:-)
Publicerat Oktober 3, 201213 yr Författare Okej, låter som sierran verkar bra vad har ni för utgångshastighet?
Publicerat Oktober 3, 201213 yr 110gr sierra varmint, 985m/s, från Millforce, skjuter väldigt bra i mitt vapen. Mvh Cris
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Har också en 308w om det inte blir lite köttigt, typ jag som använder skinnet från räven. Sierras varmint hade jag velat testa men hur blir det med skinnet?
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Har också en 308w om det inte blir lite köttigt, typ jag som använder skinnet från räven. Sierras varmint hade jag velat testa men hur blir det med skinnet? Bara att kasta, om du vill skjuta med varmintish kulor på räv ie för att få dem på plats men inte förstöra skinnet helt så är det bra klena kalibrar som gäller, 204 Ruger, 222 med 35 grains kulor, 22 hornet med 35 grains kula, 17 Remington, tråkigt nog är ju inte 17 HRM legal för rävjakt då jag annars skulle påstå att den för kortare håll är helt perfekt i effekt och kapacitet. Jag har de facto delat på rävar med 110 grains V-max ur en 308 Win, med 6XC och 105;or samt även med 6TCU med en 55 grains bal tip. /Christian
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Sköt en räv i bogen med Sierra HP i en .308a, marginellt motskott typ "klockan 2:30". Den gick inte att könsbestämma - så var skadorna. Snötäckt mark, bonden som brukade marken var rätt misstänksam mot mig efter det... Skottplatsen såg helt bisarr ut. Det kändes om gravt övervåld. Visst, den dör men det känns respektlöst mot skogens ädlaste vilt att mosa dem på det sättet.
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Hade med sierra Varminter 110 i 308 skjutit 8 rävar i olika vinklar förraåret . 1 hade man kunnat flå fint å då gick. Skottet in via underlägen rakt in i kroppshålan . Övriga var inte helt sönderskjutna men inget att ta vara på iaf. Ofta var det som om skinnet "spräckts" av trycket Inge blod eller direkt utgångshål . Alla har vikt in årorna som träffad av blixten
Publicerat Oktober 12, 201213 yr hejsan använd INTE helmantlat till räven, mer respekt för viltet med slagfält än eftersök... vänligen nils
Publicerat Oktober 12, 201213 yr Jag jagar räv med 6,5x55 och skjuter dem med Norma Jaktmatch med hålspetskulan. Billigt, bra precision och bra effekt.
Publicerat Oktober 12, 201213 yr hejsan använd INTE helmantlat till räven, mer respekt för viltet med slagfält än eftersök... vänligen nils Det är ju sant, skotthållen när jag lockar blir inte längre än 150m och dom jag skjutit är väl i medel längd 50m. Och jag skjuter bara säkra skott, och klarat mig undan eftersök.... peppar peppar. Men jag kan ju inte skjuta sönder skinnen för då får jag inte sålt dom. Men vad har varmint kulor i 5,7mm för effekt? Nån som har tips på bra kula som skapar förödelse invändigt? Men får inte demolera skinnet. Jag har ju Tikka bocken som lämpar sig till 150m. Fast då måste jag montera ett annat sikte
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Det beror väldigt mycket på hur räven står när man skjuter. Lockjakt innebär väl oftast skott rakt framifrån och skjuter du då under huvudet så får du ett fint skinn. Jag har skjutit tjogvis med räv med 40 gr V-max i rätt hög hastighet och jag har för mej att de som är skjutna från sidan är rätt trasiga på utgångssidan. Trots lätt kula så är det fortfarande för mycket kulvikt vilket ger genomskott. Jag är inte säker men jag undrar om inte tex Sierra Varminter är något litet snäpp blötare än V-Max så den kan kanske vara ett alternativ att testa och då inte i grotesk hastighet. Är maxhållet runt 150 m så behöver du inte herrejösses fart, kulbanan är fin oavsett. Och lättast tänkbara kulvikt.. Annars vet jag fan inte.. Vid ngr tillfällen har jag tvingats skjuta räv med både 22lr och 17MachII och då har de varit väldigt fina efter skott men den hanteringen är dessvärre inte helt invändningsfri rent juridiskt.. Mvh!
Publicerat Oktober 13, 201213 yr 17hmr is the shit för skinnet. Men för 222 så har jag inte fått genomskott med sierra varmintern i 40gr utförandet än i rena sidoskott på någon räv. Men inte skjutit mer än säg 15 så kan ju hända säkert. Mvh
Publicerat November 21, 201213 yr Jag och kompisen är nu uppe i runt 150 rävar skjutna med 40 och grains 58 V-max i 222rem och 6mm ppc. Det blir stygga hål på nära håll med båda och inget man vill se som skinnjägare. Sierras kulor är blötare men ingen garanti för att det inte blir genomskott ändå.