Publicerat Oktober 3, 201213 yr Hej! Jag är ny på sidan, och det närmsta jag kommit jakt är att äta kött som andra har skjutit ;-) Jag har gjort en del knivar tidigare, och eftersom jag skall gå på kurs för jägarexamen i vinter, så tänkte jag att det kan passa bra att göra en jaktkniv. Jag har ett par skalor som jag hade förberett till en kökskniv, men det bladet gick sönder, och jag har inga andra blad med fulltånge, så då passar ju det bra. Vad behöver man för sorts kniv(ar) för jakt? Jag har för lite mark för att skjuta älg, så om jag inte får tillgång till annan jaktmark så rör det sig nog om rådjur och småvilt. Jag är inte så förtjust i damask, eller andra "utsmyckade" blad, utan tänker mig ett ganska enkelt bruksblad, i rostfritt. Alla tips mottages glatt, speciellt om det är nån som har något egentillverkat att rekommendera, jag har sett att det finns en del som tillverkar blad här.
Publicerat Oktober 4, 201213 yr Hej! Jag är ny på sidan, och det närmsta jag kommit jakt är att äta kött som andra har skjutit ;-) Jag har gjort en del knivar tidigare, och eftersom jag skall gå på kurs för jägarexamen i vinter, så tänkte jag att det kan passa bra att göra en jaktkniv. Jag har ett par skalor som jag hade förberett till en kökskniv, men det bladet gick sönder, och jag har inga andra blad med fulltånge, så då passar ju det bra. Vad behöver man för sorts kniv(ar) för jakt? Jag har för lite mark för att skjuta älg, så om jag inte får tillgång till annan jaktmark så rör det sig nog om rådjur och småvilt. Jag är inte så förtjust i damask, eller andra "utsmyckade" blad, utan tänker mig ett ganska enkelt bruksblad, i rostfritt. Alla tips mottages glatt, speciellt om det är nån som har något egentillverkat att rekommendera, jag har sett att det finns en del som tillverkar blad här. Ta kontakt med Seved här på forumet han har toppen blad
Publicerat Oktober 4, 201213 yr kolla nordell https://www.nordellknives.com mitt tips är att köpa kuarsuando( ja men hur fan stavas det då ) billiga och bra blad. 12c27 stål samma som i mora 2000
Publicerat Oktober 4, 201213 yr https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=product_info&cPath=94_202&products_id=1684&language=se se ju trevlig ut
Publicerat Oktober 4, 201213 yr Författare Känns som en stor djungel... Seved har mycket fint, och av Nordells sortiment så är nog Nygårds eller kanske en Lapplander mest intressant.
Publicerat Oktober 4, 201213 yr Känns som en stor djungel... Seved har mycket fint, och av Nordells sortiment så är nog Nygårds eller kanske en Lapplandermest intressant. båda är bra grejor. och det är säkert seveds också. tänk på att du bör ha någon form av pins eller nitar eller dyl om du vill göra en fulltånge. hör av dig om det är något du undrar.