Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GRS kolv till 1900

Featured Replies

Publicerat

Funderar på om jag inte skulle förse min hva 1900 med en GRS-kolv. Min spontana fråga blir ju då vad ni som har GRS-kolvar tycker om dem. Än viktigare är ju frågan till de som övervägt eller provat GRS och sedan bytt bort eller valt något annat - vad var det som inte stämde med GRS?

Rent praktiskt fråga är ju hur stor pipkanalen är på adjustable hunter respektive sporter/varmint modellerna. Min 1900 har en sporter/varmintpipa men pipkanalerna kanske är lika stora på de båda modellerna?

Har för övrigt dragit iväg ett mail till foxhunter-sweden med en fråga om de har någon grs inne som man man kan komma över och känna på. Vill ju trots allt inte köpa grisen i säcken när den kostar såpas mycket som den gör....

Publicerat

ska följa tråden med spänning

Publicerat

Tycker de är kalas, kompisen har en. Skälet till att jag inte köpt än är att de är justerbara från 36cm, vilket är aningen långt för mig. Idiotiskt att inte göra den kortare i innersta läget när det är en så bra justermekanism. 36cm är ju inte jättekort......

Varmintkolven har ju lite bredare framstock, skulle gå på den om jag vore du.

Publicerat

Låter som rätta kolven för mig då mtp längden!:-D

Publicerat
  • Författare

Noterar synpunkterna så långt, kom gärna med fler.

Publicerat
  • Författare

Låter som rätta kolven för mig då mtp längden!:-D

Om det blir aktuellt kanske vi kan sambeställa och försöka få rabatt.... Blott en länsgräns skiljer oss åt....

Publicerat

Why not! Måste ragga rätt på tikka m55 som ska stoppas i den!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har för övrigt dragit iväg ett mail till foxhunter-sweden med en fråga om de har någon grs inne som man man kan komma över och känna på. Vill ju trots allt inte köpa grisen i säcken när den kostar såpas mycket som den gör....

Fortfarande inget svar från foxhunter-sweden. Men bitar faller på plats trots detta. Så jag hoppas på postens snabbaste lastbil och säger bara varmint.....

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en GRS varmint/sporter, synnerligen trevlig sak.... Har bara hunnit skjuta in samt fälla en räv, men mer lär det bli framöver....

PB180559.JPG

PB180563.JPG

Publicerat
  • Författare

Just det ja. Glömde nämna att jag fällde räven på fristående skytte. Det intressanta var att räven låg kvar i kikaren hela tiden vilket jag inte är van vid, vill tro att det har att göra med en välkonstruerad kolv i högre grad än att jag helt plötsligt blivit bättre skytt...

Publicerat

grattis! Blir allt lite avundsjuk på kolven, ser väldigt trevlig ut. :thumbsup:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

481398_125252380969057_259806781_n.jpg

Bytte till RWS doppelkern 10,6 (?) gram till bössan i fråga. Eftersom angiven utgångshastighet är 870 m/s tänkte jag att den kunde vara lämplig till rävlock då 6,5-an är isärplockad. Sköt in på 100 m, liggande med jägarmässigt stöd (blomkruka). Bästa treskottsserien blev som ovan, vilket är bättre än jag normalt skjuter med denna bössa. Skulle tro att GRS kolven bidrar positivt till mitt skytte. Kanske är det också så att just denna fabriksammo trivs bättre i min bössa än tidigare jag använt.

Publicerat

9,1g väger den kulan nu iaf, men även för en kula på 139gr är 870m/s jäkligt snabbt.;)

Publicerat
  • Författare

9,1g väger den kulan nu iaf, men även för en kula på 139gr är 870m/s jäkligt snabbt. ;)

OK, då är min ask gammal, 10,7 gram / 165 grain stod det nu när jag dubbelkollade. Men V0 mindes jag rätt.....

Publicerat

Intressant att krona den patronen, inte ens 6,5-284 klarar det utan brutal laddning.:-o

Publicerat

Jag har en 1900 med grs kolv med som ja meckat ihop,grymt nöjd änsålänge:)

Publicerat
  • Författare

En till bild på bössan med nya kolven:

65099_125708334256795_558681324_n.jpg

Länkad från Trijicons FB sida.

Publicerat

En till bild på bössan med nya kolven:

65099_125708334256795_558681324_n.jpg

Länkad från Trijicons FB sida.

Fan så vackert! :) Skulle vilja ha GRS istället för min KKC!

• 4 weeks later...
Publicerat

Du har inte vägarna förbi varberg/ullared i veckan älgflugornas herre? Eller nästa för den delen? Hade behövt klämma lite på din grs då jag funderar på en sådan. Eller kanske hemma nästa torsdag? Enda dagen jag är ledig på länge :)

Publicerat

En provkläm hade suttit fint här med.:)

Publicerat

Onekligen intressant. Men är verkligen minlängd 36 cm, som någon skrev? Sjukt långt... och 3 cm längre än vad jag har på min 1900 nu.

• 4 years later...
Publicerat

Dåhar jag en fråga hur mycket skiljer vikten på en standard kolv och en grs? Jag funderar oxå på att skaffa en