Jump to content

Fästingar

Recommended Posts

mats_bengt

Köpte ett "fästinghalsband" till Wachteln för att jag trodde det skulle hjälpa så att han inte får så många fästingar. men nu när jag satt på honom halsbandet och läst bruksanvisningen. Så står det att det är för han inte ska få infektioner av fästingar som halsbandet är till för, inte för att fästingarna inte ska fastna på honom.

Visserligen bra men jag trodde det även skulle verka mot att fästningar inte fastnar på honom. Någon som har erfarenhet av sådana här halsband och hur de fungerar eller finns det olika sorter ???

Jag har blivit tipsad om Frontline Vet, pipetter som man applicerar i på nacken, full effekt efter 24h och håller i ett tag, nu har vi inte några fästings problem här uppe i norr, men jag kör det under grytjakts säsongen eftersom det även ger skydd emot skabb och loppor.

Jag har kört med de flesta medel och tycker Frontline gör jobbet bäst att hålla kräken borta, exspot är också bra men ett satans gift som även det vita halsbandet är, nytt för mig är Bolfo som är väldigt lika exspot men kostar mindre.

Många i skärgården använder det vita halsbandet och är nöjda med funktionen och de har dessutom väldigt mycket fästingar.

Sen får ni dra egna slutsatser!

Guest Testeboån

Har ni mycket fästingar i år ?

Här i Gävle verkar det vara färre än vanligt. Har inte plockat mer än 3-4 st på min finnstövartik i år.

Musköt
Har ni mycket fästingar i år ?

Här i Gävle verkar det vara färre än vanligt. Har inte plockat mer än 3-4 st på min finnstövartik i år.

Var rätt mycket för en månad sen. Men nu är det rätt lugnt.

Fästingar verkar vara läbbiga små varelser! Har aldrig ens sett någon, här i norr har vi bara de förbannade myggen. Unghunden var så biten av knott mellan benen förra helgen så det såg ut som stockholms blodbad. Trist att det är svårt att ha med hunden ut under sommaren när han inte kan springa okopplad i skogen, går han kopplad blir det mygg-fest.

frontline funkar bra för på mina jyckar labbe och wachtel. har en valp oxå som jag inte vågat ha på nåt än men överväger att börja snart. frontline finns både som pippet och spray/dusch flaska, tycker att pippet funkar bäst, va ett helsike att spraya wachtelpäls..

Rosen du borde komma till Öland har hört att dom annordnar fästing safari här ;)