Publicerat Oktober 6, 201213 yr Började med denna kniven för kanske 1 år sedan, men sen blev det jaktsäsong så den blev lagd åt sidan ett tag. nu när jag vart ledig denna veckan bestämde jag mig för att göra klart den! Hade den i glöden i pannan på full fläkt i 1,5 timme tills den var helt orange, banka lite på städet o sen ner i vatten:) kanske härdade den lite iaf? gamla järnbromsrör virat runt + svetsning.. svetsa e roligt syns det? Virat nåt grönt repliknande grejs runt, bara att vira upp o dra vilt med om så behövs! Fram åkte knivslipen... Ganska nöjd ändå eftersom jag aldrig fått någon vägledning utan hittat på det mesta själv Nu är det bara slidan kvar.. förslag?
Publicerat Oktober 12, 201213 yr Trevlig kniv, skulle vilja se den med lindat läderskaft oxå, det tror jag kan bli ascoolt. Tyvär tror jag inte att du fått många rockwell i den. Vet inte vad det är för stål i den, men du skulle nog behöva strax över 800 C men du hade nog inte över 600C . Tyvär Seved
Publicerat Oktober 14, 201213 yr Härligt! Gillar knivar av typen man-tager-vad-man-haver och några av mina bästa är av den typen! Det är inget man tar med sig på en utställning men de brukar ha störst charm! Min favorit bland dessa "Mad Max" knivarna är motorsågskedjekniven som Vladic Daniluk gjorde för en herrans massa år sedan. Vackrare än så är det svårt att bli!!! Provade själv men i takt med att jag vällde så blev det så lite stål kvar i bladet att det inte höll ihop. Man skulle försöka få tag i riktigt gamla kedjor i stället med förhoppning om renare stål... Hur som, han anväde hudraulisk press när han gjorde sin och det underlättar nog en del när man skall välla småprylar som en kedja t ex. Som seved skriver så har du nog inte lyckats med någon härdning för det kräver nästan välltemperatur men det spelar nog inte så stor roll för du har gjort din egen kniv och det är det som är huvudsaken! Dock lär den bli lite trög som stickkniv eftersom bladet har smidesutan kvar... Det blir ganska hög friktion när du skall trycka in den och risken är att du inte får in mer än spetsen men det fixar du enkelt med en vinkelslip med lamellskiva. Nu kan du testa att göra en till kniv där du testar lite andra metoder utifrån det du lärde dig på denna kniven och när man har gjort några stycken så börjar man förstå vad som funkar och vad som inte funkar lika bra! Kör så det ryker! (bokstavligen )
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Författare Trevlig kniv, skulle vilja se den med lindat läderskaft oxå, det tror jag kan bli ascoolt. Tyvär tror jag inte att du fått många rockwell i den. Vet inte vad det är för stål i den, men du skulle nog behöva strax över 800 C men du hade nog inte över 600C . Tyvär Seved Om det ens var 600C :biggrin:stålet var väl inte det bästa heller hittade en skrotbit hemma, men om någon har nån gammal fil eller nåt bra material att sälja får de gärna höra av sig ! Läderskaft, bra idé!!
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Författare Härligt! Gillar knivar av typen man-tager-vad-man-haver och några av mina bästa är av den typen! Det är inget man tar med sig på en utställning men de brukar ha störst charm! Min favorit bland dessa "Mad Max" knivarna är motorsågskedjekniven som Vladic Daniluk gjorde för en herrans massa år sedan. Vackrare än så är det svårt att bli!!! Provade själv men i takt med att jag vällde så blev det så lite stål kvar i bladet att det inte höll ihop. Man skulle försöka få tag i riktigt gamla kedjor i stället med förhoppning om renare stål... Hur som, han anväde hudraulisk press när han gjorde sin och det underlättar nog en del när man skall välla småprylar som en kedja t ex. Som seved skriver så har du nog inte lyckats med någon härdning för det kräver nästan välltemperatur men det spelar nog inte så stor roll för du har gjort din egen kniv och det är det som är huvudsaken! Dock lär den bli lite trög som stickkniv eftersom bladet har smidesutan kvar... Det blir ganska hög friktion när du skall trycka in den och risken är att du inte får in mer än spetsen men det fixar du enkelt med en vinkelslip med lamellskiva. Nu kan du testa att göra en till kniv där du testar lite andra metoder utifrån det du lärde dig på denna kniven och när man har gjort några stycken så börjar man förstå vad som funkar och vad som inte funkar lika bra! Kör så det ryker! (bokstavligen ) Är tacksam för tips och idéer! det är roligt med positiva kommentarer, blir ju sugen på att börja med en till Måste bara hitta någon stålbit men till nästa kniv har jag lagt undan en fin körsbärsbit på torkning till skaft.. kan de funka månntro? / En glad Gustaf!
Publicerat Oktober 15, 201213 yr Är tacksam för tips och idéer! det är roligt med positiva kommentarer, blir ju sugen på att börja med en till Måste bara hitta någon stålbit men till nästa kniv har jag lagt undan en fin körsbärsbit på torkning till skaft.. kan de funka månntro? / En glad Gustaf! Körsbärsträd har ju som fina färger inuti i träet. Hur går det på Bordsjö? Har du fått följa med ut på någon jakt med Greven och co?
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Författare Ja visst:-) Nä men jagat mkt med tommy älgjaktsveckan, ute själv o släpper hans beagle nu:-) Greven har storjakt nästa fredag, ställa ut passare blir det då, och stå i slakteriet! 90pass har vi snitslat upp iaf:-)
Publicerat Oktober 16, 201213 yr Ja visst:-) Nä men jagat mkt med tommy älgjaktsveckan, ute själv o släpper hans beagle nu:-) Greven har storjakt nästa fredag, ställa ut passare blir det då, och stå i slakteriet! 90pass har vi snitslat upp iaf:-) Kul! Du har ju lite mark att släppa hunden på nu. Oj oj oj, då kommer du att ha att göra. Jag har inte fått någon inbjudan ännu fast vi har bott grannar nästan. Jag har varit med på marken och jagat hare en gång. -84-85 någon gång. Ingen hare skjuten.