Publicerat Juni 28, 200619 yr Jag skulle vilja veta vad man får och inte får göra vad gäller kattproblem. Katterna ÄR ett stort problem vad gäller predation, däremot verkar det som om vi har fått mindre rätt att skydda oss mot denna predador. Jag skulle vilja veta vad Jägareförbundet med flera org gör för att freda naturen mot denna predator? Jag menar nån rätt att freda sig har man ju? 10 i år.........utan halsband! MVH Roger S
Publicerat Juni 28, 200619 yr vi har skjutit många, många katter utan halsband de senste åren (utelämnar siffor) och vi är tämligen överrens om att vi kan skönja fler harrungar de sista åren....tveklöst är de svåra predatorer på harar och fåglar....ser man en kisse utan halsband så skjuts den.
Publicerat Juni 29, 200619 yr Here we go again.... >Roggman Håller med om att katter är duktiga jägare och utgör en predator i naturen MEN (som vanligt) i normala tamkatter uppträder inte speciellt långt bort från bebyggelse och hemmet...så dom katterna du måste ha skjutit har alltså varit vildkatter? >Wille citat "ser man en katt utan halsband så skjut den" Hur är det man alla chipmärkta och tatuerade katter...skall dom oxå skjutat! Ett stort antal kattägare har inte halsband för risken att katten skall fastna mm /Vänligen
Publicerat Juni 29, 200619 yr Författare Jodå nog var det vildkatter alltid! Skygga som f-n och taniga. Saken är den att de har tagit ett flertal kaniner för mig. Tidigare år har jag sett en del fasaner men aldrig kycklingar. Nu i år var det första gången som jag sett fasankycklingar här, så nån nytta har det ändå gjort. MVH Roger
Publicerat Juni 29, 200619 yr Ett stort antal kattägare har inte halsband för risken att katten skall fastna mm Nu kanske jag framstår som lite idiot men jag hade ingen aning om att man chip märkte eller att man tattuerade katter, för mig är det en självklarhet att om det är en tamkatt så SKA den ha halsband. Det är i vart fall så jag skiljer tamkatt från vildkatt.
Publicerat Juni 29, 200619 yr >Roggman 10 förvildade katter i år, f-n bor du i närheten av ett kattpensionat eller sommarstugeområde >C_Jannesson Nej då. inte idiot men icke halsbandsförsedda och chip alt tatuerande katter är inte helt ovanligt. Bara för att klargöra min egna ståndpunkt kring detta så är jag INTE för vildkatter i skog och mark, verkligen inte och jag är INTE för mentaliteten att skjuta alla tamkatter som saknar halsband och uppträder i skog och mark. Det måste finnas en nyanserad syn på detta!
Publicerat Juni 29, 200619 yr Katt som med skäl kan antas vara förvildad alt övergiven får skjutas av jakträttsinnehavaren eller någon annan på jakträttsinnehavarens uppdrag. Så är det. Hylsan, är du go och definierar avståndet från bebyggelse dit tamkatterna går? ;D De kan knalla långt, ruskigt långt tidvis.. Tamkatter som är borta från sina "hem" under 2-3 dagar i sträck drar iväg långt speciellt i parningstid. Jag har j-ligt svårt att tåla alla äckliga katter som far runt på nätterna ute i markerna, när jag körde hem från jobbet i natt 2,5 mil så såg jag en räv och säkert 5-6 katter utmed vägen och på åkrar runt vägen! Hade jag satt ut fasan samt på allvar odlade och förvaltade en mark i syfte att gynna just fälthöns så skulle jag nog skjuta en ruskig massa katt oavsett halsband nästan. Ska man dock se strikt juridiskt så räcker inte frånvaro av halsband för att skjuta. Igår kom här en svart sak och bollade med en halvdöd talgoxunge.. jag vet att jag har vansinnigt fel men jag har så fruktansvärt svårt att tåla detta! Hur som, försöker hålla efter de små djuren, ligger väl i något slags snitt på 40 katter per år minst men då har jag alltid rätt bra koll på kissarna innan man skjuter. 7 av 10 samtal till kommunjägaren Hipshot rör just katter. Mvh!
Publicerat Juni 29, 200619 yr HYLSAN: Jag tar samtliga katter i fälla, och att då köra in handen till en ilsken katt för att kränga örat och se om den har en tatuering, det gör jag inte så länge den lever. har jägare skjutit många av dina tamkatter eller varför är det så tabu för dig det här?
Publicerat Juni 29, 200619 yr HYLSAN: Jag tar samtliga katter i fälla, och att då köra in handen till en ilsken katt för att kränga örat och se om den har en tatuering, det gör jag inte så länge den lever.har jägare skjutit många av dina tamkatter eller varför är det så tabu för dig det här? Du frågar Hylsan och han kan säkert svara för sig men jag tänkte iaf lägga mej i detta något.. Många katter är lika älskade som våra hundar och givet detta så måste man vara lite försiktig.. Där tycker jag att lagstiftningen är ett mindre problem, vetskapen om att man kanske skjutit någons kisse är avgjort jobbigare än om man brutit mot lagstiftarens tankar kring avlivandet av katt. Katt i fälla är väl inga problem, vad ska du in med handen att göra?? En stark ficklampa som du lyser kissen i skallen med rakt frammifrån så ser du öronen gott och väl oftast.. När den väl är skjuten så finns väl ingen anledning att leta efter siffror, då är skadan redan skedd isf. Mvh!
Publicerat Juni 29, 200619 yr jo, men tveklöst många fler katter springer väl lösa och gör skada i naturen än vad våra älskade hundar gör?jag ser iaf fler lösa katter än hundar.....
Publicerat Juni 29, 200619 yr >Hipshot I dom 40 katterna...inräknade man dom i takboxen "härifrån"? Kaffe, om du är i närheten! Även jag blir förbannad på katter som stryker runt på vår mark men jag tänker både en och tre ggr innan jag tar till bössan. Nu har jag mkt bra koll på vilka katter som tillhör vem och ser jag en "vild katt" vill jag nog helst se den nån gång till under samma förutsättning innan jag fattar ett beslut. Avståndet :, med tanke på vår innan bollarna försvann så är det långt och länge och väl hemkommen mager, trasig och säkert lika många andra trasigare katter utan bollar och upprörda ägare som kilometer ;D >Wille Näe, inte enda katt har strukit med av andra jägare men väl av mig själv : så att skjuta katt är inte ett dugg tabu men jag blir så innerligt trött på att katter behandlas som pest då den uppträder utanför husets väggar av en stor skara jägare.
Publicerat Juni 30, 200619 yr Jag slutade med att skjuta vildkatter då kvinnan i grannhuset saknade sina typ 13 bonnkatter som alltid brukade stryka utmed åkrarna och ta diverse smådjur upp till en hares storlek. De var ju så fina och tog ju så mycket möss.... Sen efter ett år kom hon och undrade varför hon inte kunde se fasaner längre i markerna, ja du det vet katten svarade jag..Jag skjuter inte katter längre för det blir ett sådant jädrans liv, trotts att det kan vara simpla bonnkatter som beter sig som vildkatter så fort man visar sig.....ja till och med angorakatter med halsband beter sig som en vildkatt ute i naturen då man visar sig för dem. Så en katt som beter sig som en vildkatt behöver nödvändigtvis inte vara det, det är oftast instinkterna som gör att den beter sig annorlund ute i markerna.
Publicerat Juli 1, 200619 yr Jag tycker det hela är mycket märkligt. På vårt område (Radhus, hyres) finns det massor med katter. De är lösa, skiter i sandlådor, slåss/hävdar revier, man kan inte ha dörren öppen för då kommer de in i lägenheten, de sover i barnvagnar som folk glömt ute, slåss och skriker utanför dörrn nätter/tidiga mornar mm mm mm mm mm mm Ingen gör någonting åt detta. Vare sig hyresvärd eller kommun. Jag som är allergisk vill inte ha in katter i lägeneheten, jag vill inte heller att min son ska sitta i sandlådan och leka med kattbajs. jag har valt att inte ha katt men lik för baskat så påverkar de vårt liv så mycket. Vad skulle hända om alla vi som har hund skulle släppa dem lösa på området, låta dem slåss, bajsa i sandlådor och springa in till folk? Vilket liv det skulle bli. Det finns en lag som säger att även katter skall hållas under uppsyn, jag tror det bästa man kan göra är att ta alla katter man ser och sen dumpa dem hos polisen. Fick man ta en katt under armen och gå till skogs för att avliva den så skulle jag nog göra det. Varför är det sådan skillnad mellan hundar och katter, de går ju under samma lag.... Skulle kattägarna verkligen vara intresserade av sina dur så skulle de likt oss hundägare kunna ha dem i koppel och rasta dem flera gånger per dag. man kan inte vara vidare intresserad av katter om man släpper dem lösa inom tätbebyggt område därdekan bli påkörda mm.
Publicerat Juli 1, 200619 yr Jag tycker det hela är mycket märkligt.På vårt område (Radhus, hyres) finns det massor med katter. De är lösa, skiter i sandlådor, slåss/hävdar revier, man kan inte ha dörren öppen för då kommer de in i lägenheten, de sover i barnvagnar som folk glömt ute, slåss och skriker utanför dörrn nätter/tidiga mornar mm mm mm mm mm mm Ingen gör någonting åt detta. Vare sig hyresvärd eller kommun. Jag som är allergisk vill inte ha in katter i lägeneheten, jag vill inte heller att min son ska sitta i sandlådan och leka med kattbajs. jag har valt att inte ha katt men lik för baskat så påverkar de vårt liv så mycket. Vad skulle hända om alla vi som har hund skulle släppa dem lösa på området, låta dem slåss, bajsa i sandlådor och springa in till folk? Vilket liv det skulle bli. Det finns en lag som säger att även katter skall hållas under uppsyn, jag tror det bästa man kan göra är att ta alla katter man ser och sen dumpa dem hos polisen. Fick man ta en katt under armen och gå till skogs för att avliva den så skulle jag nog göra det. Varför är det sådan skillnad mellan hundar och katter, de går ju under samma lag.... Skulle kattägarna verkligen vara intresserade av sina dur så skulle de likt oss hundägare kunna ha dem i koppel och rasta dem flera gånger per dag. man kan inte vara vidare intresserad av katter om man släpper dem lösa inom tätbebyggt område därdekan bli påkörda mm. Kan säga att jag lider med dej... Du kan inget annat göra än att ringa och tjata på kommun, hänvisa till din allergi osv.. Vidare så skulle du säkert kunna fånga kissarna och köra ned till polisen :-) Ställer du en kattfälla på din balkong/tomt så ska du se att det blir liv i kvarteret ;D ;D Åk till tippen och avreagera dej på kråkorna! Mvh!
Publicerat Juli 1, 200619 yr jo de blir ju kråkor, vitfågel man avreagerar sig på, men då kommer nästa irritationsmoment, fågeltittarna *suuuuck* :-[ En positiv sak, hundklubbarna verkar vilja köpa fågel vilket jag inte trodde att de skulle vilja efter allt tjafs om fågelinfluensan.
Publicerat Juli 1, 200619 yr Jag tycker det hela är mycket märkligt.På vårt område (Radhus, hyres) finns det massor med katter. De är lösa, skiter i sandlådor, slåss/hävdar revier, man kan inte ha dörren öppen för då kommer de in i lägenheten, de sover i barnvagnar som folk glömt ute, slåss och skriker utanför dörrn nätter/tidiga mornar mm mm mm mm mm mm Ingen gör någonting åt detta. Vare sig hyresvärd eller kommun. Jag som är allergisk vill inte ha in katter i lägeneheten, jag vill inte heller att min son ska sitta i sandlådan och leka med kattbajs. jag har valt att inte ha katt men lik för baskat så påverkar de vårt liv så mycket. Vad skulle hända om alla vi som har hund skulle släppa dem lösa på området, låta dem slåss, bajsa i sandlådor och springa in till folk? Vilket liv det skulle bli. Det finns en lag som säger att även katter skall hållas under uppsyn, jag tror det bästa man kan göra är att ta alla katter man ser och sen dumpa dem hos polisen. Fick man ta en katt under armen och gå till skogs för att avliva den så skulle jag nog göra det. Varför är det sådan skillnad mellan hundar och katter, de går ju under samma lag.... Skulle kattägarna verkligen vara intresserade av sina dur så skulle de likt oss hundägare kunna ha dem i koppel och rasta dem flera gånger per dag. man kan inte vara vidare intresserad av katter om man släpper dem lösa inom tätbebyggt område därdekan bli påkörda mm. Vilken bra beskrivning... för presic så här känner och tycker jag också...
Publicerat Juli 2, 200619 yr Författare Jag tycker det hela är mycket märkligt.På vårt område (Radhus, hyres) finns det massor med katter. De är lösa, skiter i sandlådor, slåss/hävdar revier, man kan inte ha dörren öppen för då kommer de in i lägenheten, de sover i barnvagnar som folk glömt ute, slåss och skriker utanför dörrn nätter/tidiga mornar mm mm mm mm mm mm Ingen gör någonting åt detta. Vare sig hyresvärd eller kommun. Jag som är allergisk vill inte ha in katter i lägeneheten, jag vill inte heller att min son ska sitta i sandlådan och leka med kattbajs. jag har valt att inte ha katt men lik för baskat så påverkar de vårt liv så mycket. Vad skulle hända om alla vi som har hund skulle släppa dem lösa på området, låta dem slåss, bajsa i sandlådor och springa in till folk? Vilket liv det skulle bli. Det finns en lag som säger att även katter skall hållas under uppsyn, jag tror det bästa man kan göra är att ta alla katter man ser och sen dumpa dem hos polisen. Fick man ta en katt under armen och gå till skogs för att avliva den så skulle jag nog göra det. Varför är det sådan skillnad mellan hundar och katter, de går ju under samma lag.... Skulle kattägarna verkligen vara intresserade av sina dur så skulle de likt oss hundägare kunna ha dem i koppel och rasta dem flera gånger per dag. man kan inte vara vidare intresserad av katter om man släpper dem lösa inom tätbebyggt område därdekan bli påkörda mm. Håller fullständigt med! Jag har själv fått in katten i lägenhet på 9 våningen!!!! Sen var det ju det med att är man rädd om sitt djur så håller man det under uppsikt. Skulle katter kosta lika mycket som en hund skulle det nog dels bli färre vildkatter(förvildade) ute i skog och mark, och folk skulle nog hålla sina kelgrisar under uppsikt. MVH Roger
Publicerat Juli 2, 200619 yr i fjol blev det kvar nån "sommarkatt" på vår mark...sånna katter som folk tar som kattunge bara för att ha över sommaren medans dom bor på sommarstället >....sen när idioterna flyttar hem till stan igen så lämnar dom katt-stackaren!...vi hade en stor svart kisse som härjade fritt runt ett stugområde en vinter...som tur var så avlivades den av en jaktkompis...här hemma har man fått grannarnas katter i grävlingsfällan ett par gånger...men med tanke på att familjen/erna som äger katterna har småbarn som älskar sina katter så har jag inte hjärta att avliva dom....fastän det är frestande, dom pissar ju über-alles dom små liven...men i övrigt gäller det som Hipshot skrev...dvs: Katt som med skäl kan antas vara förvildad alt övergiven får skjutas av jakträttsinnehavaren eller någon annan på jakträttsinnehavarens uppdrag.....så de så...anser du att den är förvildat (inget halsband, allmänt människo skygg) och du har jakträtt på marken så är det väll bara att panga på. sen om det visar sig att den inte var förvildad och nån frågar efter den så behöver man ju inte räcka upp handen och skrika "det var jag!"....om du förstår vad jag menar...
Publicerat Juli 2, 200619 yr i fjol blev det kvar nån "sommarkatt" på vår mark...sånna katter som folk tar som kattunge bara för att ha över sommaren medans dom bor på sommarstället >....sen när idioterna flyttar hem till stan igen så lämnar dom katt-stackaren!...vi hade en stor svart kisse som härjade fritt runt ett stugområde en vinter...som tur var så avlivades den av en jaktkompis...här hemma har man fått grannarnas katter i grävlingsfällan ett par gånger...men med tanke på att familjen/erna som äger katterna har småbarn som älskar sina katter så har jag inte hjärta att avliva dom....fastän det är frestande, dom pissar ju über-alles dom små liven...men i övrigt gäller det som Hipshot skrev...dvs: Katt som med skäl kan antas vara förvildad alt övergiven får skjutas av jakträttsinnehavaren eller någon annan på jakträttsinnehavarens uppdrag.....så de så...anser du att den är förvildat (inget halsband, allmänt människo skygg) och du har jakträtt på marken så är det väll bara att panga på. sen om det visar sig att den inte var förvildad och nån frågar efter den så behöver man ju inte räcka upp handen och skrika "det var jag!"....om du förstår vad jag menar... EN normal katt håler sig undan från de som inte ingår i dess normala omgivning men frånsett detta så är det ett jävelskap med dessa sommarkatter, framför allt är det synd om katten, som inte lärt sig annat än att gå dit där den är van att få mat och skydd, Man borde fan avkräva dessa sommarkattsägare ett kontrakt på att dom tar hand om katten så länge katten lever, kontraktsbrott straffas med 20.000:- i böter till nån katt och hundfond.
Publicerat Juli 2, 200619 yr EN normal katt håler sig undan från de som inte ingår i dess normala omgivning men frånsett detta så är det ett jävelskap med dessa sommarkatter, framför allt är det synd om katten, som inte lärt sig annat än att gå dit där den är van att få mat och skydd, Man borde fan avkräva dessa sommarkattsägare ett kontrakt på att dom tar hand om katten så länge katten lever, kontraktsbrott straffas med 20.000:- i böter till nån katt och hundfond. EXAKT...fattar inte hur F*N man kan skaffa ett husdjur för att sedan dumpa det i skogen när man flyttar från sommarstället > >...
Publicerat Juli 2, 200619 yr EXAKT...fattar inte hur F*N man kan skaffa ett husdjur för att sedan dumpa det i skogen när man flyttar från sommarstället > >... Den jävligaste dumpning var när jag på 80 talet var på motorvägen mot södertälje, bilen framför släppte ut nåt genom fönstret, jag hann precis stanna det dom hade släppt ut var en kattunge på runt 4 månader. Den överlevde med nöd o näppe, en av min kompisar tog hand om den sen.
Publicerat Juli 2, 200619 yr Den jävligaste dumpning var när jag på 80 talet var på motorvägen mot södertälje, bilen framför släppte ut nåt genom fönstret, jag hann precis stanna det dom hade släppt ut var en kattunge på runt 4 månader. Den överlevde med nöd o näppe, en av min kompisar tog hand om den sen. Tok finns det gått om roogie.